Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nygammal odlingsmark  (läst 1237 gånger)

Tidla

  • Inlägg: 3
    • Åland
Nygammal odlingsmark
« skrivet: 25 sep-16 kl 12:53 »
Hej!

Jag har tänkt börja odla lite grönsaker nästa vår och håller på att förbereda en plätt där odlingen ska vara. Senast marken användes till något var det just för odling (tror det var potatis endast) men det var väl en 10 år sen. Jag fick hjälp att plöja upp marken först, sen har vi kört med jordfräs en par gånger (det är rätt trångt att komma åt med traktor). Jag vet inte hur man borde göra egentligen och tänkte höra om
någon har nåt tips. Det är ju en hel del kvickrot ännu.

Sen har jag läst lite om täckodling och det verkar himla intressant, hur ska man tänka med kvickroten då? Jag vill ju inte gödsla åt den direkt... Synd bara att vi köpte en ny gräsklippare bara för en par år sedan och då utan uppsamlare, typiskt nu när man skulle vilja använda gräsklippet  ::)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Nygammal odlingsmark
« Svar #1 skrivet: 26 sep-16 kl 13:22 »
Vi gjorde samma "misstag" när vi började anlägga en köksträdgård för närmare 20 år sedan. Misstag? Ja, för oss var det ett misstag att köra med jordfräs där det fanns mycket kvickrot och annat liknande rotogräs. Fräsen skär sönder kvickrotsrötterna i en miljarder (nåja, kanske inte riktigt) små delar som var och en utvecklas till en ny planta nästa år. Det blir ett sisyfosarbete att rensa det landet.

Sedan ca 5 år har vi istället gjort bäddar. Vi har inte varit så duktiga som en ska när en anlägger djupbäddar och grävt djupt utan grävt så mycket vi orkat på vissa partier och på andra har vi bara lagt ut kartong och sedan så mycket material som möjligt för att bygga bäddar. De ogräs som tar sig igenom efter några år är de med pålrötter men de går relativt lätt att gräva upp alteftersom de kommer upp då jorden är mycket lucker och lättarbetad.

Jag önskar att vi gjort så här från början. Det är lättarbetat och ger ett minimum av ogräsrensning. Till saken hör att vi har mängder av material i form av kompost från kanin- och hönshållning samt en gräsklippare med uppsamlare. Problemet med bäddar är ju att en måste ha tillgång till material att bygga upp bäddarna av.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Tidla

  • Inlägg: 3
    • Åland
SV: Nygammal odlingsmark
« Svar #2 skrivet: 27 sep-16 kl 07:24 »
Tack för svar!

Jag känner också att jag skulle vilja komma ifrån jordfräsen av flera anledningar. Har försökt läsa på lite och om jag förstått saken rätt borde man i så fall fräsa direkt kvickroten börjat komma upp igen när den fortfarande går på reserver. Men jag har haft svårt att få tid till att fräsa då jag ofta har mitt barn med mig, det är ju inte så barnvänligt direkt...

Men jag har lite svårt att förstå hur jag ska lägga en bädd på då marken redan är genomarbetad, är ju dessutom så oerfaren i detta. Ska jag lägga kartong/tidningar och organiskt material ovanpå fast marken är genomarbetad redan? Och ska man göra det den här tiden på året eller sen i vår innan sådd/plantering? Tror nog jag kan få tag på material, vår granne har massa hästar, fast dom använder säkert en del av materialet själva men kan fråga i alla fall.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Nygammal odlingsmark
« Svar #3 skrivet: 28 sep-16 kl 00:01 »
Utan att på något sätt vara expert så skulle jag gjort så här:

Jämna till den bearbetade jorden och lägg ut kartong, tidningar eller annat pappersmaterial direkt på jorden där du ska ha dina bäddar. kartongen gör att en kväver det mesta av ogräset som kommer upp den här säsongen (och nästa) medan den förmultnar så att den blir ett med jorden efter några år. Sedan lägger du på kompost, gräsklipp och annat material i bäddar. Jag har gjort mina bäddar 1,20 m breda med gångar som är breda nog för att köra gräsklipparen.

Vitsen med bäddar på det här viset är att en inte ska gå i dem utan enkelt nå att rensa, gallra och pyssla från gångarna. Om du vill ha det riktigt prydligt kan du bygga upp sarger runt varje bädd men jag är lite tveksam till hur en kan hålla bort ogräset i längden då.

När du ska så nästa vår är det lämpligt att ha ett lager bra kompost eller jord överst så att fröna har något att växa i. Sedan fyller du på med gräsklipp och annat material mellan såraderna (i bäddarna) och plantorna varteftersom under sommaren.

Det här blir något mellanting mellan täckodling och djupbäddar och har fungerat kanonbra för mig i flera år nu.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser