Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beska ärtor och bittra bönor  (läst 2700 gånger)

Zojp

  • Inlägg: 22
    • -
Beska ärtor och bittra bönor
« skrivet: 09 aug-16 kl 05:46 »
I år har ärtor och bönor blivit otäckt bittra och beska. Inte i närheten av de söta, krispiga t ex sockerärtor jag tänkte mig.
Vad kan det bero på? För lite vatten? För dålig näring i jorden? Allmän okunskap från min sida?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Beska ärtor och bittra bönor
« Svar #1 skrivet: 09 aug-16 kl 13:57 »
Möjligen för litet vatten mot slutet av mognaden?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Beska ärtor och bittra bönor
« Svar #2 skrivet: 09 aug-16 kl 15:16 »
Det behöver inte bero på vatten. Bönor och ärtsorter har alltid lite beska från baljan och det varierar år från år. Äter man hela baljan så känner man det.
« Senast ändrad: 09 aug-16 kl 15:25 av Gilbert »

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Beska ärtor och bittra bönor
« Svar #3 skrivet: 09 aug-16 kl 17:34 »
Är det från köpt frö eller eget?

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Beska ärtor och bittra bönor
« Svar #4 skrivet: 09 aug-16 kl 17:58 »
Den saltaste var väl Anna-Lisa Ericsson?

Harry
Drick träsprit!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Beska ärtor och bittra bönor
« Svar #5 skrivet: 09 aug-16 kl 18:45 »
I år har jag odlat höga sockerärtor på två olika platser ca 50 meter från varann, båda grödorna står i samma väderstreck, i lika höga pallkragar med kompostjord, de har nästan inte fått nåt vatten - den ena odlingen fick söta goda och krispiga ärtor den andra odlingen fick beska och lite träiga ärtor.
Det enda som möjligen särskiljer dem är att det kanske var olika utsäde men tyvärr så är mitt minne bra men kort. Bönorna är inte skördade än - de kom inte igång ordentligt med tillväxten förrän de fick vatten regelbundet
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser