Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moröttsmarodör  (läst 1530 gånger)

ia-pia

  • Inlägg: 145
Moröttsmarodör
« skrivet: 07 aug-16 kl 17:23 »
Har odlat morötter mer än 25 år och för första gången är det en objuden gäst som äter upp mina morötter. Blasten låg helt vissen och det var bara att lyfta upp den . Är det sork eller finns det andra djur som kan ha gjort det. Ser jordhögar bredvid. I år står raderna ganska tätt kanske det har med detta att göra. Någon som känner igen problemet.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Moröttsmarodör
« Svar #1 skrivet: 07 aug-16 kl 19:07 »
Ja, det är säkert sorken. Eftersom sorken lägger upp förråd, så kanske du kan känna dig för med en vass pinne, så kanske du kan finna sorkens morotsförråd, så kan du återta dem!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moröttsmarodör
« Svar #2 skrivet: 07 aug-16 kl 21:25 »
Hemskt tråkiga djur det där.

Köp dig en eller några batteridrivna sorkskrämmor och slå ner ett gäng metallrör som du hänger ett rör på.
När du går förbi så slår du på rören med det andra röret.
Alternativt låter hästar beta i omedelbar närhet.
Det kan tom fungera med sån där pulserande bevattningsautomatik som man kör typ fen minuter i timmen eller så.

Sorkarna har enormt bra hörsel och störs enormt av vibrationer i marken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Moröttsmarodör
« Svar #3 skrivet: 07 aug-16 kl 21:33 »
Sorkskrämmorna fungerar dåligt och hindrar dem inte från att sno morötter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moröttsmarodör
« Svar #4 skrivet: 07 aug-16 kl 21:47 »
Sorkskrämmorna fungerar dåligt och hindrar dem inte från att sno morötter.

Dom är inte helt optimala, men i en kombination med andra störande åtgärder så kan dom mycket väl fylla en funktion.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Moröttsmarodör
« Svar #5 skrivet: 07 aug-16 kl 21:55 »
Eftersom åkersorken är väldigt förtjust i morot går den att fånga med fälla som agnats med morot. Man placerar fällan i anslutning till sorkens gångar. I år har vi inga, men förra året tog vi 3 st.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Moröttsmarodör
« Svar #6 skrivet: 08 aug-16 kl 00:59 »
I det här fallet var det troligen mullsork (vattensork). De är inte så lätta att ta i fälla tycker jag, men med en bra fälla går det. Dock kan de vara många.

Gångarna går djupt, 1-3 dm. Man kan försöka störa bort dem med luckring med t.ex. grävgrep eller sån där lång enpinnad handkultivator (heter Wühler på tyska).

Jag fick mycket mindre problem med mullsorken i samband med att jag la om odlingen till att bara odla i meterbreda bäddar med lika breda gräsremsor mellan. Kanske sorken fick tillräckligt med vilda växter att äta då.

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Moröttsmarodör
« Svar #7 skrivet: 08 aug-16 kl 10:15 »
Ska ha bredare rader nästa år tror på att de stått för tätt i år. Märkte det för ngn vecka sedan att en av katterna satt och vrålstirrade in i raden, tänkte det är väl en mus därinne. Har inga mängder morötter fast grävt lite mellan raderna få se om det hjälper.

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Moröttsmarodör
« Svar #8 skrivet: 08 aug-16 kl 10:18 »
Tack för tips om fällor m.m. Bra att känna till om problemet fortsätter längre fram eller annat åt.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Moröttsmarodör
« Svar #9 skrivet: 08 aug-16 kl 12:51 »
Har en idé om att man kunde gräva ner flaskor, och i dom sätta en enkel hemmagjord vindsnurra. När pinnen slår mot glaset så borde det störa sorken, tycker jag.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moröttsmarodör
« Svar #10 skrivet: 08 aug-16 kl 13:17 »
Har en idé om att man kunde gräva ner flaskor, och i dom sätta en enkel hemmagjord vindsnurra. När pinnen slår mot glaset så borde det störa sorken, tycker jag.

Tom om man lutar flaskan så dom avger en ton när det blåser har en irriterande verkan på odjuren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Moröttsmarodör
« Svar #11 skrivet: 08 aug-16 kl 15:25 »
Tom om man lutar flaskan så dom avger en ton när det blåser har en irriterande verkan på odjuren.
Jag vet att förr grävde en del ner flaskor mot sork, men jag tvivlar på att vinden gör att det blir en ton. Därför som jag funderat på vindsnurra i flaskan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser