Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allra första ägget  (läst 2669 gånger)

Tord_Lj

  • Gäst
Allra första ägget
« skrivet: 14 mar-13 kl 14:13 »
Tänkte dela med mig av en stor händelse, för mig alltså, eftersom idag på morgonen låg det ett ägg i redet.



Fråga:
Ägget är 8½cm långt, normalt? Skalet känns kraftigt ock bra.

Jag vill plocka äggen så länge jag kan och sedan vill jag ha så många gässlingar som möjligt.

Är det bara att sluta ta dem när jag tror hon har förmåga till 10 ägg kvar?

Det är Lantgäss med hätta och om jag har rätt så värper/ruvar de som Italienare?

Är det ca 40 ägg totalt (=30 till mig) eller?

PS Ägg mm hamnar på Bondehyllan hos LRF DS
« Senast ändrad: 14 mar-13 kl 14:15 av Ullaredsgården »

Pri

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Allra första ägget
« Svar #1 skrivet: 16 mar-13 kl 14:36 »
GRATTIS :)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Allra första ägget
« Svar #2 skrivet: 19 mar-13 kl 10:44 »
Mitt första ägg låg i redet idag :)
Men jag har is i deras bäck så då har de väl inte kunnat para sig...?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Allra första ägget
« Svar #3 skrivet: 19 mar-13 kl 11:01 »
Jag fick första ägget igår..
Har du bara en gås så plocka bara bort de tio första,,ingen garanti att de lägger 40ägg, de kan ruva på mer ägg än tio.. Skånegäss tex lägger runt 20ägg, italienare av bra stam 60-80..
Lägg mer halm i boet så äggen ligger stadigt,honan fodrar med dun, äggen väger ca 170gram..
Första äggen kan du kläcka i kläckare eller kolla befruktningen på,mat och bak är fint med..
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Allra första ägget
« Svar #4 skrivet: 19 mar-13 kl 13:33 »
Det går ju att plocka in äggen och spara i ett äggfack. Om gässen slutar värpa, så kan man ju ge tillbaka av de äggen. Men ofta kan gässen värpa i två eller flera omgångar, om de får bra foder. Så man behöver inte få panik om de gör ett uppehåll.

Jag känner inte till just den rasen, men har haft diverse andra raser, emden, italienare, amerikansk gul gås, och de värper ju hyfsat bra, men gör uppehåll på någon vecka mellan omgångarna. Kan värpa från slutet av mars/början av april fram till slutet av juli/början av augusti och lägga 50-80 ägg beroende på ras och linje.

Det är inte bra om de värper för tidigt, befruktningen brukar vara dålig, och äggen får dåligt kläckresultat om de blivit kalla. Eftersom gäss inte värper så många ägg gäller det att planera, så att man får bästa möjliga resultat, om det ska gå att få bra ekonomi i gässen. Så äggen ska värpas i rätt tid, och med de bästa förutsättningar att bli gässlingar. En bra kläckare är nästan en förutsättning, många gäss är opålitliga i sin ruvning, och det är inte ovanligt att de ha sönder ett flertal av äggen, särskilt om flera honor kan komma åt samma rede.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Allra första ägget
« Svar #5 skrivet: 19 mar-13 kl 14:06 »
Mina Lantgäss på bild, man kan säga att värp & ruvningsmässigt som Italienare.

Två killar som tydligt signalerar att det finns nåt att vakta, morgonen 18/3.

Hela 4 ägg i ett rede fanns det. Tjejerna har byggt ett fint bo med material som finns i gåshuset.
Fick gräva ner ca 15cm i halmen. Verkar som de använder samma rede eftersom 4 ägg är mycket för en? Lägger de ett eller 2 ägg var oftast?

I nuläget är det ägg som gäller gässlingar är en senare fråga.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Allra första ägget
« Svar #6 skrivet: 19 mar-13 kl 14:14 »
Det händer att högvärpande gäss lyckas lägga 2 ägg samma dygn, och får ihop 8-9 ägg på 7 dagar, men det är inte vanligt.

Jag äter iofs ibland gåsägg, för att kolla befruktningen, om jag inte har plats i kläckaren. Men att sälja dem som matägg, det skulle jag inte göra. Jag behöver ha 30 kr per ägg för att gässen ska gå ihop sig någorlunda, och det är inte många som vill betala det för ett matägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Allra första ägget
« Svar #7 skrivet: 19 mar-13 kl 16:02 »
Jaghar nära till mina kunder, ca 20m.
Vill de göra något så unikt som att äta gåsägg till frukost så kostar det!

Nära till kunden lönar sig...

39.- minst andra 49.-/st

Behöver inte sälja några egentligen... det är en unik och kul grej som särskiljer oss som B&B från alla andra i trakten. Gammal liten gård-känslan.

Tillbaka till värpningen, jag kan alltså ha sån tur att jag har 4 damer & två killar. Perfect wolrd it is...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser