Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna gåsglädjetråden...  (läst 6699 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
allmänna gåsglädjetråden...
« skrivet: 24 maj-11 kl 10:25 »
hurra... idag har min italienare blitt morsa... hämtade hem en gåshane som hon accepterade direkt :-*.. sen la hon en hög med ägg och ruvade flitigt..  idag tittade de första gässlingarna ut och gåskarlen är ilsk som bare den ;D
italiensk vitgås måste vara de absolut bästa gässen man kan ha..eller? alla jag haft har vart grymma ruvare och flitiga på att värpa...
mer gäss åt folket!!! ;D
Fjäderfän och kaniner

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 18:29 »
Grattis till de små! Håller med dig, mer gäss åt folket! Härliga fåglar ;) Mina små växer och blir större för var dag som går :D

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #2 skrivet: 12 okt-11 kl 17:53 »
Gratis ! det är roligt med gäss  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #3 skrivet: 08 mar-12 kl 15:19 »
Idag har jag fått mitt första gåsägg på 10 år  ;D ;D ;D

Jag gjorde ju mig av med mina avelsgäss 2002 och har de sista 2 åren köpt gässlingar på våren. I fjol sparade vi ett Skånegåspar och det  är den honan som nu har värpt sitt första ägg  ;D

Gåslycka  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tord_Lj

  • Gäst
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #4 skrivet: 09 mar-12 kl 11:33 »
Efter att ha gjort mig av med mina kära Gutar sent i Höstas har jag undersökt alternativa djur att ha på lilla gården. Det blir gäss (Skåne) som får sköta marken, ge ägg & kött till oss.
Viktigt är att det är intressanta djur så har bestämt att vi skall med i genbank & bidra till att bevara lite av vår historia. Vår mark är lämpad tror jag då vi har damm, hag & äng, våtmark, löv & tallskog där de skall gå.

Ser så fram emot detta & har kontaktat uppfödare för gässlingar.
Vore roligt med ett vuxet par redan i år (hör gärna av er) men man får inte ha för bråttom...

Karta över lokaliteterna:

Christina68

  • Inlägg: 11
    • Värmland
    • Christina & David
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #5 skrivet: 09 mar-12 kl 12:56 »
Grattis. Vad roligt med gässlingar. Mina amerikanska gula är 4 veckor nu och håller på att byta bort sin gula ull till fjädrar. Dom ser förskräckliga ut.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #6 skrivet: 09 mar-12 kl 13:37 »
Vaffaen gör jag här?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #7 skrivet: 29 mar-12 kl 07:51 »
Nu har vi fått våra allra första gåsägg! Det är knölgåsägg från en gåsgumma vi köpte i vintras. :) Stolt mamma & pappa också. ;)



www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #8 skrivet: 21 apr-12 kl 22:22 »
Min gåsfru Dedde har lagt sig för att ruva på 20 ägg ;D Spännande!! Första gången för mig, köpte dem förra året. Fru Tjim samlar ägg hon också så hon lägger sig nog snart också. Gåskarlen Joakim har blivit ett litet monster. Anfaller som en rasande tiger och bits och slåss med vingarna. Så gulligt :-* Jag har Skånegäss, genbank.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #9 skrivet: 21 apr-12 kl 22:28 »
Hur dana reden har ni till era gäss? Min gåshona lägger sina ägg i spånet i huset... i brist på annat dock, men har ni typ som hönsreden eller bara lägger man massa halm i en hörna?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #10 skrivet: 21 apr-12 kl 22:43 »
Jag har  en blå vatten tunna liggande på sidan. Hade sådan förr och mina gäss jag hade då älskade den som rede :D Damen jag har nu har lita annan smak och ratade tunnan och har istället gjort ett eget bo av halm i ett hörn   ;) Där får man för att man gör sig till och försöker fixa något fint till dem  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #11 skrivet: 21 apr-12 kl 23:21 »
Jag har byggt ett sådant här...
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

kbh

  • Gäst
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #12 skrivet: 21 apr-12 kl 23:38 »

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #13 skrivet: 29 apr-12 kl 13:01 »
Tror det är lite mer tidskrävande att ha gässlingar än vad jag räknat ut ;D
 Dom ser mig som mamma och skriker såfort jag går ut ur rummet. Just nu ligger dom här vid min mage och sover ♥ sötnäbbarna.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #14 skrivet: 29 apr-12 kl 13:30 »
Tror det är lite mer tidskrävande att ha gässlingar än vad jag räknat ut ;D
 Dom ser mig som mamma och skriker såfort jag går ut ur rummet. Just nu ligger dom här vid min mage och sover ♥ sötnäbbarna.
Tror du skulle gilla Konrad Lorenz's böcker. Han kollade mycket på gässens beteende. Fina djur.
http://www.bokborsen.se/Konrad+Lorenz-bok-till-salu-18203890_1.htm
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #15 skrivet: 29 apr-12 kl 13:53 »
Tror du skulle gilla Konrad Lorenz's böcker. Han kollade mycket på gässens beteende. Fina djur.
http://www.bokborsen.se/Konrad+Lorenz-bok-till-salu-18203890_1.htm

Tack för tipset! Just nu håller jag på att fixa någon mindre typ hundväska så de ska få följa med överallt ;D Bebisar.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #16 skrivet: 05 jul-12 kl 23:06 »
En bild säger mer än 1000 ord.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #17 skrivet: 06 jul-12 kl 19:47 »
Jättefint!  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tord_Lj

  • Gäst
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #18 skrivet: 08 jul-12 kl 12:45 »
På ängen


Förstadoppet i lilla baljan


Lantgäss med hätta 9v

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: allmänna gåsglädjetråden...
« Svar #19 skrivet: 08 jul-12 kl 15:19 »
Fiiina :D men det är ju bara typ 2 med hätta?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
Jenny Donai Manitski, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser