Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mycket foder  (läst 886 gånger)

franske

  • Inlägg: 31
    • Småland
mycket foder
« skrivet: 18 sep-14 kl 18:59 »
hej,
Igen en nybörjar fråga.....
Vi började för två veckor sedan med att fodra bin med socker vatten.
Jag har hörd och läst att de behöver ungevär 15 till 20 liter sockervatten när man invintra de.
Nu har de redan haft 20 liter.!
Är det normal.... jag har invintrad på 2 lådor ,båda samhälle.
Och båda samhälle är starka.

Det är fortfarende fint väder och de flyger rätt mycket.

tack frans
** frans och sandra **

MrBridgeflax

  • Inlägg: 211
    • Västergötland
SV: mycket foder
« Svar #1 skrivet: 18 sep-14 kl 19:42 »
hej,
Igen en nybörjar fråga.....
Vi började för två veckor sedan med att fodra bin med socker vatten.
Jag har hörd och läst att de behöver ungevär 15 till 20 liter sockervatten när man invintra de.
Nu har de redan haft 20 liter.!
Är det normal.... jag har invintrad på 2 lådor ,båda samhälle.
Och båda samhälle är starka.

Det är fortfarende fint väder och de flyger rätt mycket.

tack frans

Det är inte"sockervatten" du ska mäta utan mängden torrsubstans, alltså hur mycket socker du gett dina bin.
Jag ger till exempel mina samhällen 20 kg socker i 60%-ig sockerlösning vilket motsvarar nästan 26 liter sockerlösning. Hur mycket socker dina bin gör av med och behöver beror dock på många faktorer och det är svårt att säga vad som är normalt och inte.

 

Propolis

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: mycket foder
« Svar #2 skrivet: 19 sep-14 kl 08:59 »
Det är inte"sockervatten" du ska mäta utan mängden torrsubstans, alltså hur mycket socker du gett dina bin.
Jag ger till exempel mina samhällen 20 kg socker i 60%-ig sockerlösning vilket motsvarar nästan 26 liter sockerlösning. Hur mycket socker dina bin gör av med och behöver beror dock på många faktorer och det är svårt att säga vad som är normalt och inte.

I min kupa finns nu en blandning av honung som bina dragit in samt bifor. Svårt att säga hur mycket av varje.
Jag undrar därför istället hur många täckta LN-ramar (väger väl ca 2,2 kg styck) som ett starkt samhälle klarar sig på under vintern?
Mycket av vattnet är ju då bortfläktat så sockerkoncentrationen är ju högre.
Kan man räkna med ca 80% socker i täckta ramar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser