Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Bisvärm  (läst 2686 gånger)

Fiaa

  • Inlägg: 18
    • Småland
Bisvärm
« skrivet: 06 jul-15 kl 21:20 »
Ett av mina samhällen svärmade i helgen och flög in i en skog. Jag har letat runt men inte kunnat hitta dom. Nu är det dåligt väder, blåsigt och regnskurar. Vet någon hur svärmar vanligtvis brukar göra? Flyger de långt in i en skog eller brukar de hålla till i utkanten, hur gör de vid dåligt väder om de inte redan hittat någonstans att bo, tror ni att det är lönt att leta vidare eller ska jag ge upp?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Bisvärm
« Svar #1 skrivet: 06 jul-15 kl 22:23 »
En bisvärm sätter sig först inom 50 meter från kupan. Fångas den inte då utan ger sig av efter några timmar så har dess spejere hittat en annan lämplig boplats 1-2 km bort och är inte lätt att hitta.   

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
SV: Bisvärm
« Svar #2 skrivet: 07 jul-15 kl 20:58 »
En svärm flyttar upp till 5 km. Gäller att ta dem när de sitter i anslutning till bikupan.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Bisvärm
« Svar #3 skrivet: 07 jul-15 kl 21:42 »
Hej

Med bin finns jo inga fasta regler...men oftast så sätter sig svärmen i "direkt" anslutning till kupan...dvs säger den flyger inte långt.

Men som jag läste så kan en svärm, när "scouterna" väl har hittat lämplig bostad, förflyttar sig en mil, ja även så mycket som tre mil har iakttagits.

Å andra sidan så kan de sitter i fem dygn i närheten, även i regn och rusk på 10 meters höjd för att sedan flyttar in i en avläggare i samma bigård!!! (en medlem i föreningen har varit med om detta nyss)
« Senast ändrad: 08 jul-15 kl 08:46 av Kap Horn »

Fiaa

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Bisvärm
« Svar #4 skrivet: 07 jul-15 kl 22:48 »
Skogen där de flög in i ligger ca 200 m bort, är detta för långt för att de skulle ha flugit direkt från kupan?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Bisvärm
« Svar #5 skrivet: 08 jul-15 kl 19:13 »
 Fiaa: såg du när bina lämnade kupan eller såg du bara bisvärmen i luften?

 Kap Horn: Var har du fått detta ifrån att en bisvärm kan flyga 3 mil? Ett bi kan inte få med sig så mycket drivmedel så att det räcker så långt och samtidigt energiförråd för att starta upp en ny verksamhets första tid.  Bina i en svärm letar ingen nektar förrän de slagit sig till ro och börjat bygga upp sitt nya bo. Även spridningen av varroa på ca 5km om året talar för att högst detta avstånd är realistiskt.


Fiaa

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Bisvärm
« Svar #6 skrivet: 09 jul-15 kl 01:22 »
Såg bara svärmen i luften.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser