Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renoveringstapet....eller?  (läst 4581 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
Renoveringstapet....eller?
« skrivet: 05 dec-16 kl 22:18 »
Vi håller på och fixar övervåningen, och när vi skulle spackla och tapetsera väggarna i sovrummet märkte vi att spacklet ville inte fästa på de osb-skivor som vi har klätt väggarna med. Spacklet ramlade bara ner  :( Samma sak när vi slipade, det torra spacklet ramlade också bara ner. Men till slut fick det duga och vi tapetserade och det blev helt okej.

Nu ska vi göra vardagsrummet och vi funderar på att sätta renoveringstapet på osb-skivorna för att slippa krångla med spackel som ramlar ner.

Åsikter?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-16 kl 22:20 »
Jag tycker du ska pappspänna väggarna istället som man gjorde förr.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-16 kl 22:25 »
Kan någon tipsa om en bra beskrivning hur man pappspänner?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #3 skrivet: 05 dec-16 kl 22:37 »
Jag tycker du ska pappspänna väggarna istället som man gjorde förr.

När jag googlade på det säger den första träffen "pappspänning är en yrkeskunskap som nästan helt har försvunnit bland målare i dag", så det lät lite svårt för oss glada amatörer.

Borde kanske ha skrivit att vi inte har hantverkare som gör jobbet, utan ska göra det själva.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-16 kl 03:22 »
Kan någon tipsa om en bra beskrivning hur man pappspänner?


http://www.svtplay.se/video/11298098/det-sitter-i-vaggarna/det-sitter-i-vaggarna-sasong-2-avsnitt-5

Jag tror de gör det även i taket i andra avsnitt av serien,

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #5 skrivet: 06 dec-16 kl 08:27 »
Hej Skulle rekommendera gips eller renoveringsgips på OSB skivorna. OSB rör sig ! Några årstidsskiftningar så kommer det att vara sprickor i tapeten är jag tämligen övertygad om. Gipsskivor är stummare och rör sig inte på samma sätt med årstiderna.
Pappspänning kan jag för lite om för att ge råd om. Men där har jag en fråga till de mer kunniga: har det använts på vägg? Jag har sett det i många tak men aldrig på vägg.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-16 kl 08:38 »
Här finns en tråd om pappspäning. Skansen har en liten kort film på nätet.
Har själv tidigare aldrig prövat. Blev osäker på arbetet efter. Limstyrkor och så. Men det var ett roligt arbete och tycker att resultatet för att vara nybörjare var helt ok.
 Målat med limfärg, tempera och tapetserat på pappret. Det stora plusset var ljudet i rummet. Märks liksom inte förän man går ini ett tomt rum som har gips i väggarna.
 Har du hållt på med tapetsering och målning så har du erfarenhet att även ta i detta kapitel.
Spikade inte upp pappen utan körde med klamerpistol o tryckluft. gick bra men har nått ställe där klamern inte kom fult ner och som nu syns som en liten upphöjning.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-16 kl 09:01 »
Hej Skulle rekommendera gips eller renoveringsgips på OSB skivorna. OSB rör sig ! Några årstidsskiftningar så kommer det att vara sprickor i tapeten är jag tämligen övertygad om. Gipsskivor är stummare och rör sig inte på samma sätt med årstiderna.
Pappspänning kan jag för lite om för att ge råd om. Men där har jag en fråga till de mer kunniga: har det använts på vägg? Jag har sett det i många tak men aldrig på vägg.

Jasså, det som har gått som bra i de andra rummen där osb-skivorna har suttit i flera år  :-\

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #8 skrivet: 06 dec-16 kl 09:48 »
Ja, det moderna tillvägagångssättet är att ha osb och gips i innerväggarna. För inte så länge sedan använde man bara gips, men då var det struligt med att sätta upp och flytta runt på saker på väggarna. Endast OSB har jag aldrig hört om.

Hade jag haft ett så gammalt hus att det varit tidstypiskt skulle jag nog också testa pappspänning.

MVH
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #9 skrivet: 06 dec-16 kl 11:52 »
Hej Skulle rekommendera gips eller renoveringsgips på OSB skivorna. OSB rör sig ! Några årstidsskiftningar så kommer det att vara sprickor i tapeten är jag tämligen övertygad om. Gipsskivor är stummare och rör sig inte på samma sätt med årstiderna.
Pappspänning kan jag för lite om för att ge råd om. Men där har jag en fråga till de mer kunniga: har det använts på vägg? Jag har sett det i många tak men aldrig på vägg.

OSB är till för att sitta BAKOM gipsskivor,ersätter t.ex råspont  som användes ett tag. OSB har glatta sidor som följd av att man använder lignin i sammanpressningen,de är alltså inte limmade.. för att få spackel att sitta på en sådan yta måste man först använda en primer alternativt måla skivan . kan också gå med att förlimma med ett vävlim.
nackdelen vid tapetsering är att limmet kan fästa dåligt,dvs med tiden ramlar de ner.dock brukar inte OSB röra sig mer än t.ex spånplatta som förekom flitigt förr.Dock rekommenderar jag  att inte att använda OSB som underlag för tapet om man inte preparerat skivan.
Dock går det ju att på klassiskt vis pappspänna väggarna som flera föreslagit. Det är INTE svårt utan handlar mest om att ha rätt material,de flesta byggnadsvårdsbutiker har både material och handledning.TV-programmet "det sitter i väggarna" har dessutom i 2 avsnitt visat grunderna i pappspänning.Säsong 1 Pappspänning i tak,säsong 2 på vägg.

Pappspänning på vägg var det vanligaste ytmaterialet i trähus fram till ungefär 30-talet då masoniten tog över. Jag har t.o.m sett femtiotalshus med pappspända väggar men 50-talet var ju annars tretexens tid(porösa skivor som också användes som isolering).
Avsikten med pappspänning var ju att få en slät yta då man förr saknade dagens skivmaterial.
Vill man renovera tidsenligt är papp ett säkert kort,OSB och gips är ju senare tillägg och har ju inget med byggnadsvård att göra,dvs att behålla husets ursprungliga byggmetod och material.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renoveringstapet....eller?
« Svar #10 skrivet: 06 dec-16 kl 12:56 »
Kan någon tipsa om en bra beskrivning hur man pappspänner?


japp, här har du ett bildspel om hur man pappspänner väggar.

http://www.stockholmslansmuseum.se/visa_flash/pappspanda-vaggar/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser