Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Otvättat lamm - vad göra?  (läst 1912 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Otvättat lamm - vad göra?
« skrivet: 17 mar-09 kl 09:20 »
En av mina tackor födde trillingar i natt, vilket jag upptäckte när jag kom ut i fårhuset. Två har hon accepterat men den tredje vill hon inte veta av. Han irrade runt bland de andra tackorna. Jag satte in dem i lamningsboxen men hon gick mycket hårt åt honom. Jag höll henne så att han fick dricka lite.

Då hon stångade honom så hårt mot boxens sidor så vågade jag inte lämna honom där.  Jag försökte mig på att tjudra henne men då jag är osäker på hur jag skall göra utan att skada henne samtidigt som hon måste kunna äta och dricka tog jag bort det igen. Jag ville ju inte skada (strypa) henne.

Ja, iallafall slutade det med att jag bar hem det lilla lammet för att ge flaska (hans mage var insjunken till skillnad från hans syskon som är trinda). Nu till saken:

Lammet har inte blivit tvättad av sin mor, intorkad fosterhinna och halm sitter över halva honom, det verkar också som en del av efterbörden även träffat honom för han har lite rester av det lite här och var.

HUR FÅR JAG BORT DET? Jag har plockat bort halmen men när jag försöker pilla bort fosterhinnan så drar det i skinnet på den lille!

Tacksam för snabba svar!
Älskar djur... människor också!

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-09 kl 09:59 »
Hej!
Först, finns det någon som helst chans att få tackan att ta det? Då måste den lukta som tackan och som de andra lammen.
Binda upp tackan är bra, se andra trådar om bortstötta lamm. Man kan ialla fall få tackan att sluta stånga bort det.

Måste det bli "flasklamm" så hade jag tvättat det med ljummet vatten. Känns som det är bättre att få bort smutsen så det klarar väder, kyla och vind bättre.

Får se om du får andra bra svar...

Hej från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-09 kl 10:12 »
Hej,

jag har den lille här inne hos mig för tillfället, jag velar fram och tillbaka... helst hade jag sett att lammet fick vara hos sin mamma...jag vill ju inte ha flasklamm egentligen... har jag förstört hans möjligheter att bli accepterad av sin mamma nu när jag har haft honom hos mig några timmar och burit och matat honom?

Jag har inte tvättat honom... kanske bäst att jag bär ut honom till tackan igen! Det är tur att jag har 4 veckors semester framför mig!!
Älskar djur... människor också!

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-09 kl 10:34 »
Har du ändå semester så ska du absolut försöka övertala tackan! Det är värt jobbet. Ta en titt på alla tips som skrivits här så får du säkert idéer.
Ta ut lammet och bind upp tackan - det är inte synd om henne, bara hon har en vattenhink och lite mat. Om du ska få lammet att äta från spene - klia lite vid svansroten på lammet så kommer sugreflexen igång. Lammet kommer att bli bra på att hitta maten. Och får det bo ihop med syskonen och mamman får det snart rätt lukt, behåll "smutsen" så länge!

Jag fick mitt första flasklamm i vintras, jag fick tackan att acceptera det så mycket att det inte blev bortknuffat ialla fall. Det hade varit så synd om lammet om det åkt som en flipperkula mellan alla fåren, inklusive hennes mamma när de var ute.

Lycka till!

/Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 10:39 »
Ja, jag tror att jag skall göra som du säger...
jag kan ju faktiskt vara i fårhuset hela dagen!
Älskar djur... människor också!

glim

  • Gäst
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-09 kl 11:11 »
Värt att pröva... gnid det lilla lammet mot baken på mamman, så det blir kladdigt med hennes lukt, gnid också in det med lite mjölk från henne. När de andra diar och du har tackan bunden,försök att byt lamm utan att tackan märker så mycket och sätt en av dom andra framför tackan så hon får ägna sig åt det. Några tips jag själv prövat och det har gårr bra i flera fall. En hund i fårhuset kan också väcka mer modersinstinkt. Gör iordning en liten lammfålla dit inte tackan kommer in,där lägger du alla tre när dom är mätta och nöjda på det visset får den "bortstötta"syskonlukt(indirekt tacklukt) värme och syskonkärlek också. Kämpa på och sätt fast tackan och se till att den får di. Det brukar även gå att ge lite ur skål om den får för lite. Håller du på så här 4-5 ggr. dagen ,så brukar det funka efter ca. en vecka. Jobbigt ett tag men det har man oftast igen.Du kan också ta bort de andra 3-5 timmar och sen låta den utsötta suga först. Då brukar tackan vara villigare att ge ner och du vet säkert att den utstötta får mjölk. Lycka till!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #6 skrivet: 17 mar-09 kl 13:04 »
Tack för stödet!
Jag har bundit fast modern och lammet har kommit åt att äta. Tackan vill gärna puffa bort honom men hon trampar inte bort när han diar. Nu har hon börjat puffa lite på den minste av lammen också, det verkar som det endast är tacklammet hon accepterar helt!

Jag fick vänta länge och väl för att kunna se att jag inte bundit upp tackan för mycket... var lite bekymrad över att repet var för kort, men hon lade sig för en liten stund sedan.

Jag skall göra täta kontroller av utvecklingen!

PS: Medan jag hade det bortstötta lammet inne hos mig så passade tackan Runda på att föda två välskapta lamm, en tacka och en bagge! Så hittills idag har jag alltså fått 5 lamm... nu är jag uppe i 8 stycken!!  ;D
Älskar djur... människor också!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-09 kl 20:28 »
Förra säsongen blev jag tvungen att slå ihjäl ett stackars lamm som brutit ett bakben. Det var hemskt men prognosen var dålig enligt veterinären och det blev inte bättre med benet trots spjälning. Efter det har jag blivit förhärdad och tänker fortsätta plocka bort alla lamm snabbt som det inte fungerar med. Jag har inte möjlighet att ta hand om flasklamm pga heltidsarbete. Därför är jag glad och tacksam för att mina gutar är så duktiga mödrar så jag hitintills sluppit ställas inför valet. Tackor med dåliga modersegenskaper hade jag ledsnat snabbt på. Jag vet att jag är en hemsk människa...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 20:40 »
Inte tror jag att du är en hemsk människa!
Jag jobbar också heltid (fast nu har jag semester!) och det är klart att för många flasklamm inte skulle funka.
Lillkrabaten som jag plockade in i dag är hos sin tjudrade moder... han dricker men hon är inte riktigt glad!

En hemsk tanke förföljer mig!... nämligen tänk om jag tagit ett lamm från en annan tacka... av misstag då naturligtvis... men jag tyckte att jag kontrollerade noga innan jag flyttade in dem i lamningsboxen. Ingen annan tacka såg nyförlöst ut! Tanken försvinner dock inte... speciellt inte efter att killen som levererar ensilage till mig frågade "är det hennes lamm då?".
Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #9 skrivet: 18 mar-09 kl 07:03 »
Nu har jag gjort morgonbestyren i får- och gethuset!
Tackan är fortfarade uppbunden, men hon försöker verkligen puffa bort lammet (det otvättade). Acceptansen verkar inte ha ökat. Lite mat får han dock i sig...har dock en flaska med lammnäring tillgänglig. I morse så drack han inte så mycket av det, men igår fick han i sig en flaska + di från modern!

Jag kanske inte ska komplettera med lammnäring åt honom, vad säger ni?
Älskar djur... människor också!

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #10 skrivet: 18 mar-09 kl 07:38 »
Jag hade en tacka förra året som stötte bort sitt ena lamm. Jag band upp henne så att hon kunde äta, dricka, lägga sig ned men inte stånga det "hatade" lammet (annat än när han kom till hennes huvud men han lärde sig snabbt). Hon kunde alltså slicka det andra lammet. Jag fick veta att hon kunde stå uppbunden två veckor, sedan var det ingen idè längre.

Jag prövade att släppa henne efter en vecka men hon stångade honom fortfarande så hon fick stå tre dagar till. Sedan gick det bra. Hon stångade honom aldrig mer och han fick äta men han låg aldrig vid hennes huvud och hon gick inte till honom om han "skrek". Jag gav lammnäring till det "hatade" lammet ett tag men han ville hellre ha modersmjölken. Jag tyckte det kändes lugnare så länge jag inte visste om han fick tillräckligt men till sist ville han inte alls ha lammnäring.
« Senast ändrad: 18 mar-09 kl 09:07 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #11 skrivet: 18 mar-09 kl 08:35 »
Dricker han av lammnäringen skulle jag definitivt fortsatt med denna.

Jag hade en tacka förra året som betedde sig mycket märkligt mot sina ungar när de ville dia, och problemet blev ännu värre när de blev mer desperata mot hennes juver. Dessa stödfodrade jag med lammnäring, samtidigt fick jag hålla tackan när de skulle dia henne. Efter 2 veckor slutade tacklammet vilja ha extra och efter ytterligare 2 ville inte heller baggen ha. Det som jag tyckte var bra var att de inte var så himla hungriga när de skulle dia henne och då blev hon mycket lungnare.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #12 skrivet: 18 mar-09 kl 11:16 »
Så bra, då fortsätter jag med stödfodringen med lammnäring! Och jag fortsätter att hålla henne tjudrad ett tag. Just nu ockuperar hon en lamningsbox, men visst borde jag väl kunna flytta ut henne och binda upp henne vid foderbordet om ett par dagar när de små är mer stadiga på benen? Jag har läst någonstans att tackan och lammen bör vara i boxen ca 3 dagar, allt för att lammen bättre skall "stå emot" de andra fårens framfart.
Älskar djur... människor också!

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #13 skrivet: 18 mar-09 kl 12:22 »
Jag skulle fortsätta att ha henne i egen box medan hon är uppbunden eftersom hon inte kan komma undan från övriga tackor/lamm.
När du släpper loss henne så tycker jag dessutom att du ska ha henne i boxen i ytterligare ett par dagar så att du ser att det fungerar.

Ledsen, jag förstår att det inte var det svaret du ville ha  :(

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #14 skrivet: 18 mar-09 kl 14:29 »
Jag låter henne "ockupera" en lamningsbox! Det är lika bra!
Nu under föreftermiddagen har jag noterat att den utstötte har legat i kull med sina syskon uppe vid huvudändan på tackan. Hon har stått och ätit och inte bökat och stökat med honom... det kanske finns hopp! :P
Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #15 skrivet: 22 mar-09 kl 17:49 »
Nu har det gått en vecka och idag försökte jag ha tackan lös i boxen med lammen, men ickesanicke! Inte gick det inte...hon satte igång och stöka med den oönskade så jag fick binda upp henne igen. Dock verkar det som att han får i sig vad han tycker att han behöver, iallafall så har han bara druckit 100 ml på två dagar!

Det har varit en dryg vecka! Men jag skall försöka att härda ut en vecka till med henne i lamningsboxen! Funkar inte det så får det bli flaskning!
Älskar djur... människor också!

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Otvättat lamm - vad göra?
« Svar #16 skrivet: 22 mar-09 kl 19:26 »
Ja, kämpa på, tackor är envisa men de kan vekna...

Jag höll på med en tacka i vintras och testade "hundtricket". Min gamle hund fick skälla och härja utanför boxen där tackan och lammen höll till. Jag tror det bidrog till att tackan åtminstone kunde ha lammet intill sig sen. Men lammet fick aldrig äta, inte mer än när tackan fick kraftfoder...

Lammet är lite mindre än sin syster idag, två månader senare, och hon är en jäkel på att fixa en smutt på mammas spene trots att tackan försöker bli av med henne.

Hej från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 4 användare
Anna Broman, Rep, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser