Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2011  (läst 27756 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Lamning 2011
« Svar #20 skrivet: 14 mar-11 kl 14:13 »
min är snart över ;D

Gôtt! Nog för att det är en spännande tid, men påfrestande.. ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

574Krusa

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Lamning 2011
« Svar #21 skrivet: 14 mar-11 kl 14:26 »
Jag fick mina första lamm den 24/2, tre st varav ett var dödfött. Den 27/2 kom det två st och den 2/3 fick en tacka fem stycken men två klarade sig inte. Nu är det bara väntan har ett par stycken som nog snart är på gång. Jag har finullsfår därför får jag så många. Hellst vill jag inte att de får mer än max tre, för då brukar de klara dem själva. Hade en som fick fyra förra året och hon klarade dem helt själv, hon har haft tre stycken de andra lammningarna. Jag har flest lammningar mitt isommaren, jag tycker det brukar gå bättre då, färre döda lamm och svåra förlossningar.

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Lamning 2011
« Svar #22 skrivet: 14 mar-11 kl 18:13 »
överlycklig över att det gått över förväntan.bara haft 2 döda lamm och en tacka som dog för mej.
men det är 10 kvar varav 9 ungtackor  :P kan hända vad som helst
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: Lamning 2011
« Svar #23 skrivet: 14 mar-11 kl 19:38 »
15 lamm hittills. 6 tackor kvar....

nysse

  • Inlägg: 307
SV: Lamning 2011
« Svar #24 skrivet: 17 mar-11 kl 10:10 »
I måndags fick Sif trillingar, alla svarta & killar...... Den ena var lite skrällig, men nu er han pigg & glad.

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: Lamning 2011
« Svar #25 skrivet: 21 mar-11 kl 14:07 »
Äsch vilket skit.
Vi är mitt i lamningen, har 23 dräktiga och vi har avverkat hälften. Hittills endast ett dödsfall pga missbildade bakben och ett dödsfall där en förstagångare fick två lamm men var så nervös och stressad så hon tog bara till sig det ena. Trots en dag inne i värmen på toaletten med ersättning så fixade han inte kommande stund med mamman.
Det var dödsfallen tills igår. Ganska bra alltså. De är scannade och ändå miste vi en förstagångslammares trillingar igår pga felläge och för sent ingripande. Fan fan fan! Får man säga så ... Vi har oxå finull och trillingar när det är första gången är ju inte önskvärt (endast hänt en gång tidigare för oss på 5 år) men att mista alla tre ...  och pga fellägen som jag har klarat många många gånger tidigare ... det är surt.Den första låg med baken före och bakbenen under sig.

Jaja tackan mår efter omständigheterna bra men jag är bitter.
Hittills har scanningen varit 100 % rätt och värd varenda krona. Bara att fokusera framåt på de som komma skall så det inte blir fler missar. Tråkigt när det händer!
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

574Krusa

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Lamning 2011
« Svar #26 skrivet: 21 mar-11 kl 15:16 »
Jag har tyvärr haft lite för många döda lamm hittills. Har två tackor som fick fem stycken den ena miste två av dem och den andra tre, vill ju inte ha femlingar. En tacka hade fått trillingar och var alldeles hispig det ena lammet var dött och ett av de andra ville hon inte ta till sig, men jag lyckades tillslut få henne att ta tills sig det. Så var det en som också fick tre stycken som var väldigt små och det var bara en som klarade sig. Men de andra har gått jättebra så här långt. Jag har inte så många som lammar nu. Jag har min lamning mitt i sommaren och då tycker jag det verkar som det blir mindre lammdödlighet. Jag har finullsfår därav de stora kullarna.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Lamning 2011
« Svar #27 skrivet: 28 mar-11 kl 18:32 »
Idag lammade Molly, två fina tacklamm blev det, lika som "bääääär" ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

pricken

  • Inlägg: 108
    • Närke
    • Lanttantensbutik
SV: Lamning 2011
« Svar #28 skrivet: 28 mar-11 kl 19:20 »
 ;D lika spännande och fantastiskt som varje år,
vi började för en vecka sen med drillingar(2 tackor, en bagge) sen kom det på fredag tvillingar (bagge&tacka) och nu på lördag två gånger tvillingar (4 baggar) och en liten tacklamm.
Nu är det tio "tanter" kvar som ska har. ::)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Lamning 2011
« Svar #29 skrivet: 28 mar-11 kl 22:00 »
Här blev det ett bagglamm i lördags och två bagglamm i går.
Sedan är det bara Elva kvar. Hon lammar kanske i natt.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Lamning 2011
« Svar #30 skrivet: 31 mar-11 kl 10:37 »
Säsongens första lamm föddes igår kväll,en kille & tjej.... Jippiiiii
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Lamning 2011
« Svar #31 skrivet: 31 mar-11 kl 12:26 »
Vi är också igång nu, fick nyss rapporter hemifrån att ett svart bagglamm har fötts!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Lamning 2011
« Svar #32 skrivet: 31 mar-11 kl 12:34 »
Här har våra första lamm någonsin föds senaste veckan. 9 lamm på 5 tackor och en är kvar att lamma.  Fördelning är 5 tackor och 4 baggar. Så jag är jätte nöjd att det blev så många och att de mår bra. Det är värmlandsfår.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Lamning 2011
« Svar #33 skrivet: 31 mar-11 kl 15:22 »
Underbar färg på tackan på översta bilden!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Lamning 2011
« Svar #34 skrivet: 31 mar-11 kl 16:37 »
Ja visst är lilla Maj fantastiskt fin, hon är dessutom otroligt charmig, nyfiken och glad. Favvo tackan  ;D
När vi skulle välja vilka tackor vi skulle köpa (stor besättning och vi fick välja) kom hon fram direkt till oss och ville följa. För ägarna var hon inte speciellt tam och kom aldrig fram till de. Så det var självklart att Maj skulle följa med oss hem  :-*
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Lamning 2011
« Svar #35 skrivet: 31 mar-11 kl 21:37 »
Ni kan känna er utvalda med andra ord  ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: Lamning 2011
« Svar #36 skrivet: 01 apr-11 kl 00:15 »
Vi fick första lammen nånsin i måndags (skaffade våra fem värmlandstackor i somras). Vi väntade och väntade och jag hann bli ganska nervös. Så när jag skulle gå ut och göra en rutinkoll så hade våra två äldsta tackor precis fått varsitt lamm, och en av dem hade ett till på väg. Tackan som bara fick ett lamm stod och åt i godan ro så jag höll på att missa hennes pyttelilla blöta trasa till lamm. Den lilla trasan är efter vår räddningsinsats ca ett drygt dygn gammal på bilden och vägde då 1,2 kg (jag tycker hon är superliten, men jag har ju inte så mycket att jämföra med). Tackan fick vi av flera skäl avliva igår, men vårt nya lilla husdjur mår finfint. Vi hoppas kunna adoptera bort henne till någon av de tackorna som inte lammat än, men vi får väl se hur det går.

Månskensbonden

  • Inlägg: 182
    • Uppland
SV: Lamning 2011
« Svar #37 skrivet: 01 apr-11 kl 05:24 »
Vår lamning började olyckligt med två vilsna 3e lammare(?)... De lammade samtidigt, en dryg vecka innan beräknad nedkomst så vi hade tyvärr inte koll på natten. När vi kommer ut så ser vi sex nästintill oslickade lamm i stallboxen och två virriga tackor, troligen hade de blandat ihop dem... -25 ute vilket försvagade lammen avsevärt, två strök med per omgående trots värmelampa men fyra klarade sig trots alla odds emot sig. 
Irma fick felläge på sitt andra lamm, vilket gjorde att både det och det tredje strök med.
Svea lyckades med att föda ett lamm i sin vattenhink som var upphängd en bra bit upp för att just undvika detta...  :-X

På slutet har det iaf gått bättre, de senaste 4 lamningarna har gett oss inte mindre än 15 friska lamm(!) 4+4+4+3..
Sa jag att det är finullare och ryatackor?  ;)

Två ungtackor återstår och får de två var snittar vi 2.5 levande/tacka. :)

Det ska också tilläggas att vi har gått ut 24.00 - 03.00 - 05.00 och frukosten serveras 06.30 så vi har haft koll och har vetat exakt vilka som ska lamma just den natten/morgonen. Nästa år vänder vi nog på deras dygn så de lammar på dagen istället.
 
// Emil
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: Lamning 2011
« Svar #38 skrivet: 01 apr-11 kl 07:22 »
Vi fick första lammen nånsin i måndags (skaffade våra fem värmlandstackor i somras). Vi väntade och väntade och jag hann bli ganska nervös. Så när jag skulle gå ut och göra en rutinkoll så hade våra två äldsta tackor precis fått varsitt lamm, och en av dem hade ett till på väg. Tackan som bara fick ett lamm stod och åt i godan ro så jag höll på att missa hennes pyttelilla blöta trasa till lamm. Den lilla trasan är efter vår räddningsinsats ca ett drygt dygn gammal på bilden och vägde då 1,2 kg (jag tycker hon är superliten, men jag har ju inte så mycket att jämföra med). Tackan fick vi av flera skäl avliva igår, men vårt nya lilla husdjur mår finfint. Vi hoppas kunna adoptera bort henne till någon av de tackorna som inte lammat än, men vi får väl se hur det går.

Oj det var en rackarns liten sak  :) Inte ens våra finullsfyrlingar är så små. Lycka till med den lilla!
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: Lamning 2011
« Svar #39 skrivet: 01 apr-11 kl 09:05 »
Rackarns liten var ordet! Nu väger hon hela 2,3 kilo och mår utmärkt :)
Jag undrar väldigt varför hon blev så liten. Vi fick avliva hennes mamma, och det ska bli intressant att höra med slaktarn om hon hade några ofödda lamm kvar i magen kanske.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser