Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Toppbeskära Mullbär?  (läst 3038 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Toppbeskära Mullbär?
« skrivet: 03 maj-16 kl 08:16 »
Precis planterat ett mullbärsträd i zon 1. Vill inte att det ska bli mer än max 3-4 meter högt och det är redan cirka 1½ m.
Går det att beskära toppen när det kommit upp i önskad höjd?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Toppbeskära Mullbär?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-16 kl 10:20 »
Är du säker på att det kommer bli så mycket högre än 3-4m? De blir vanligtvis mer breda än höga.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Toppbeskära Mullbär?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-16 kl 11:23 »
Är du säker på att det kommer bli så mycket högre än 3-4m? De blir vanligtvis mer breda än höga.
Aha, så kanske det är och nej, säker det är jag ju inte - googlade bara lite och såg nånstans att de kunde bli uppåt 10 m och det fungerar inte.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Toppbeskära Mullbär?
« Svar #3 skrivet: 03 maj-16 kl 22:33 »
Hur stort ett mullbärsträd blir beror både på typ, svarta, vita eller röda (Nigra, Alba, Rubra), där svarta kan bli rätt stora och vita blir som ett äppleträd.

Därtill har vi beroendet av klimatet, där träden blir mindre ju längre norrut de växer.

Om man vill ha ett riktigt litet träd, så kan det vara bra att satsa på en dvärgväxande sort, som Geraldi Dwarf som är härdigt (minst zon 3-4) och ger goda svarta frukter (dock ej Morus Nigra) och aldrig blir högre än 2 meter

Mammas trädgård

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Toppbeskära Mullbär?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-16 kl 09:25 »
Om någon vet ifall man kan toppbeskära ett redan ganska stort träd med svarta mullbär tas infon gärna emot! Viktigt att veta att den sortens mullbär (stor, svarta bär) tar många år på sig (typ 7-10 år) innan den ger bär. Det visste inte jag när jag köpte det men har nu bott här så många år att jag fått skörd senaste 5 åren. Lite jobbigt att plocka med stege högt upp...

Gilbert

  • Gäst
SV: Toppbeskära Mullbär?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-16 kl 09:28 »
Varför diskutera toppning nu? Vänta tills den börjar bli stor så vet du om den blir stor. Toppar du nu kan du förstöra växten. Jag är som mest orolig för människor med sekatörer än oro för skadedjur och svampsjukdomar. Beskär så lite som möjligt om du skall få fina buskar.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Toppbeskära Mullbär?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-16 kl 09:55 »
Bättre att börja tidigt, så man slipper kapa i grov ved. Då kan man redan från början forma det till en lågt förgrenad buske istället för ett träd.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Toppbeskära Mullbär?
« Svar #7 skrivet: 08 maj-16 kl 11:22 »
Det är svarta mullbär jag har planterat - en ska inte vara rädd för att beskära växter i allmänhet men ha en hum om när och hur de ska beskäras, vilket jag saknar om mullbäret därav frågan. Tror faktiskt att växterna håller sig friskare, ger mer avkastning och lever längre om en pysslar med dom och dessutom gör en nya träd och buskar av avklippta skott sk avläggor (precis som med bina  ;))
Tror jag lyder Fårets råd och grejar med det innan det blir för stort.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Toppbeskära Mullbär?
« Svar #8 skrivet: 08 maj-16 kl 12:47 »
Om du toppbeskär och låter den breda ut sig och sedan tycker den är för bred och stor blir den skitful när den minskats ner.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Toppbeskära Mullbär?
« Svar #9 skrivet: 08 maj-16 kl 13:36 »
Om du toppbeskär och låter den breda ut sig och sedan tycker den är för bred och stor blir den skitful när den minskats ner.
Mycket intressanta synpunkter, men frågan gällde om det går att toppbeskära trädet  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser