Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man kattungar utan hankatt i närheten?  (läst 1515 gånger)

filoSofie

  • Inlägg: 1
    • Småland
Hur får man kattungar utan hankatt i närheten?
« skrivet: 28 apr-16 kl 20:07 »
Hej allesammans!

Vi har en honkatt, Findus, på drygt ett år och vi önskar få kattungar från henne så småningom. Hon är helt klart själv väldigt sugen på detta!

Problemet är att vi bor ute i skogen och det verkar inte finnas några hankatter i närheten. Findus har gjort klart för oss att hon är parningssugen i kanske två månader och beteendet fortsätter, därför har vi antagit att hon inte hittat någon. Hon är borta långa stunder (senast i 6 dagar) där hon förmodligen är på hankattsjakt.

Hur kan man göra för att få kattungar? Skaffa en hankatt (finns det då risk för inavel så småningom?)? Låna bort henne på parningsvecka?

Mvh Sofie

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur får man kattungar utan hankatt i närheten?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-16 kl 20:21 »
Låt henne åka på dejt är nog det lämpligaste.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur får man kattungar utan hankatt i närheten?
« Svar #2 skrivet: 28 apr-16 kl 20:34 »
Lilla Findus, ska du på dejt, vad kul för dig!   :-*  Det kan nog bli hankatter i kullen också.  De är rätt duktiga på att reproducera sig, de små liven ...   8)  Men det har ni säkert en plan för att hantera?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Hur får man kattungar utan hankatt i närheten?
« Svar #3 skrivet: 03 maj-16 kl 00:15 »
Ett år gammal är för ung att har katt ungar.  Fixa tabletter från vetrineren åt henne och försöka för katt unger om ett år.  Jag skulle har trot ett hane katt skulle söker upp henne om hon var redo.  Annars skulle jag fixa en vecka date hos en hane katt.  Att har ett okastrarad hane och och i samma hus skulle nog troligtvis leda till att han kissa över allt för att lämna doft och massor med kattungar.
Lycka till men kanske överväga att vänta (det finns nog ett anledning varför uppfödare vänta tills djuren har fyllt 2)

Sent from my D6503 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Hur får man kattungar utan hankatt i närheten?
« Svar #4 skrivet: 03 maj-16 kl 06:01 »
Raskattuppfödarna väntar till honkatterna fyllt två, men de flesta vanliga katthonor får ungar då dom är ett år om det finns hane i närheten. En del löper långt innan dom är vuxna, runt ett halvår, men då är det är för tidigt tycker jag. Men oftast går det bra ändå. Hanar blir könsmogna i samma ålder men alla har inte pondus nog att para sig förrän dom är ordentligt vuxna. Jag lånade hem en hane för ett tag sedan till Spezzi. Delade av mitt hem, och hängde lakan och sånt över allt jag ville skydda från revirpinkandet. Jag tror hon är med ungar nu. Om det finns ett tomt stall där dom kan få vara för sig själva och para sig så är det mycket bättre.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur får man kattungar utan hankatt i närheten?
« Svar #5 skrivet: 03 maj-16 kl 08:07 »
Kastrera katten istället. Det finns tillräckligt många hemlösa katter och katthemmen är överfulla. Man behöver inte producera fler katter när det finns så  många som söker ett hem.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur får man kattungar utan hankatt i närheten?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-16 kl 08:33 »
Hankatter kan vandra mycket långt för att hitta brunstiga honor så såvitt du inte bor ensligt med extremt stor radie utan folk och fä så lär det hitta dit nån hane så småningom. Honkatter brukar inte vandra iväg så det kanske finns nån annan anledning till att hon varit borta så länge som 6 dagar. Är det en bondkatt som du vill ha ungar efter så se till innan parning att det finns folk som är seriöst intresserade av en kattunge - att stå med 7-8 kattungar som ingen vill ha är inte roligt  :(
Sen tycker jag oxå att det inte är så brått att få honan parad om hon bara är ett år - de blir mer mogna och vårdande mot ungarna när de själva har mognat klart. Jag hade en hona för ett antal år sedan som fick en unge när hon var 7-8 månader och hon begrep ingenting, hon födde den enda ungen i kattlådan och orkade inte vara hos den tills den diat klart utan en annan hona med ungar fick ta över det mesta av bestyren så det gick ändå bra men optimalt var det ju inte.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur får man kattungar utan hankatt i närheten?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-16 kl 21:00 »
Fixa tabletter från vetrineren åt henne
Akta er för P-piller åt katter!  Mycket stor risk för livmoderinflammation, plågsamt och onödigt!
Kastrera katten istället. Det finns tillräckligt många hemlösa katter och katthemmen är överfulla. Man behöver inte producera fler katter när det finns så  många som söker ett hem.
Det är inte säkert att det går att vänja ihop dem.  En kull gör ingen överbefolkning!
- att stå med 7-8 kattungar som ingen vill ha är inte roligt  :(
Hur var det, ville ni ha en hel kull själva?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser