Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig + löss  (läst 2282 gånger)

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
Dräktig + löss
« skrivet: 16 apr-14 kl 22:19 »
Hej! Jag är ny med getter, fick hem mina två (första och enda) getter för drygt ett år sen.
Så till mitt dilemma - båda två getflickorna är högdräktiga (och då menas det bf om ca 1 vecka+/-) och jag upptäckte idag att de båda fått löss!! Verkar vara pälslus, om jag gjort rätt bedömning.
Ringa veterinär eller finns det receptfritt lusmedel på apotek?
Vill inte att killingarna ska få nå äckellöss, fynej!
Tacksam för svar!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #1 skrivet: 16 apr-14 kl 22:33 »
Har de haft besök av Ängeln Gabriel?  ???   o:)

  Det kan nog vara läge att rådgöra med veterinär, med tanke på fostren.  Du vill ju inte riskera nervskador på de små.  Jag vet inte om det är någon risk.  Såväl parasiterna som behandlingen är ju en påfrestning för individen, liksom själva förlossningen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #2 skrivet: 16 apr-14 kl 22:38 »
Ängeln Gabriel! Haha just det, tänkte ifall det var den lånade bocken lössen kommit från men har pratat med ägaren till bocken och de har inte haft lusproblem. Är förvånad över att jag inte märkt lusen förrän nu, det var så mycket tycker jag! :s
Det får bli samtal till veterinären imorgon. Vill verkligen att dom ska må bra och att allt ska gå bra för mina fina och deras små :)
Fick sån panik när lususlingarna kröp där, usch

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #3 skrivet: 16 apr-14 kl 22:43 »
Ja, huvva för såna parasiter!  Men mindre illa än blodsugare ändå, om jag nu förstod rätt.  (Blodsugare sitter på skinnet och pälsätare sitter på hårstråna, om jag förstått rätt.)  Konstigt om inte bockens ägare sett något, varifrån kan de då ha kommit?

  En tanke:  Du kunde fånga några stycken innan du behandlar, och skicka (vääääl förpackade) till SVA, om du vill ha dem artbestämda.  Såna där uschlingar brukar vara ganska bundna till en eller några få värddjur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #4 skrivet: 17 apr-14 kl 06:45 »
Började klia överallt på mig å! Haha.
Ja precis, pälslöss, de är inte på huden utan sitter på stråna rätt nära huden. Usch och fyyy för blodsugande, tur att det inte är sånna!
Har faktiskt iiingen aning om var de kan ha kommit ifrån, getterna har inte varit i kontakt med några djur med löss (hundarna, en grannkanin och en minigriskulting). Kan det ha kommit från nån råtta som kalasat hos dom?

Ska kolla upp detdär med att skicka in prov!
Tack så mycket för svar, Trollmor!:D

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #5 skrivet: 17 apr-14 kl 07:15 »
Tänkte även tillägga att dom bor i ett gammalt hönshus med tillhörande gård. Har hört att man inte ska ha andra djur i ett hönshus mer än just höns. MEN sist vi hade hönor där var ca 10-15 år sen

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #6 skrivet: 17 apr-14 kl 08:27 »
Veterinären trodde att det ändå beror på domdär j*vla hönsen som bodde där för 15 år sen... Har ingen annanstans att ha getterna heller, förutom att göra en ny hage och då lär dom isf killa där. Skulle även vänta med att behandla tills killingarna fötts och blivit större, men kunde ta lusschampoo för hund o testa me de nu.
Åååå blir så less. Får be pappa att bygga nytt gethus då

annajohannas

  • Gäst
SV: Dräktig + löss
« Svar #7 skrivet: 17 apr-14 kl 12:50 »
Pälsätare kan även spridas från möss.

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #8 skrivet: 17 apr-14 kl 12:58 »
Det kan det alltså! Har varit möss/råttor hos dom i vintras... känns inte så troligt att lössen skulle sitta kvar där i 15 år, men kanske. Borde ju ha sett lössen tidigare om de är från hönsena eftersom getterna bott där i 1 år:s letar lusschampoo nu för fullt!

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Dräktig + löss
« Svar #9 skrivet: 17 apr-14 kl 13:16 »
När jag nu tänker på det så kan jag dra en parallell.. förra vintern= kall och massor av möss i stallet och jag fick avlusa getterna tre gånger! denna vinter= varm och nästan inga möss i stallet och har sluppit krypen! Det kan vara så det var bara en tanke jag fick :)
Det blir vad du gör det till!

 

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #10 skrivet: 17 apr-14 kl 13:57 »
3 gånger!? Men fy då! Är hos veterinären nu och ska få recept på nånting som funkar för dräktiga och digivande getter. De trodde att ifall lössen skulle komma från möss så ska mössen ha varit hos nå andra getter eller får och det finns inte i närheten av mig. Och såklart hade jag inte vägt getterna så de kunde ej skriva ut nå recept. Åååå så himla drygt!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #11 skrivet: 18 apr-14 kl 21:23 »
Hur länge dom uschlingarna kan överleva i ett gammalt hönshus borde väl SVA kunna svara på?  Ta och slå en pling till dem så fort det blir vardag, du kan inte få mer än ett Nej.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

julia.osterberg

  • Inlägg: 1
SV: Dräktig + löss
« Svar #12 skrivet: 18 apr-14 kl 22:26 »
Hej!
Såg att du fått tokig information av din veterinär (?!). Löss lever hela sitt liv på djuret och överlever endast kort tid utanför djuret (dagar). Löss är också värddjursspecifika (mer än t ex loppor), dvs de smittar inte från andra djurslag (t ex höns eller möss) - bara mellan får och get.
Om man ska lusbehandla så är det inte så noga att veta vad dina två getter väger för minsta förpackning på Apoteket räcker ändå till fler getter än så (den förklaringen låter som en dålig ursäkt...)
Det vanliga är att löss smittar direkt mellan djuren, men de kan också smitta via t ex boxinredning, utrustning och liknande om det går kort tid mellan (dagar).
Så du behöve inte misstänka ditt gamla hönshus - eller ev möss. Det är kanske så att dina getter har haft lite löss även tidigare men att de blivit fler nu -kanske pga att djuren är lite "nedsatta" av sin dräktighet. Tips; läs på SVAs hemsida och fråga en veterinär som kan djurslaget om recept på lusmedel och ev. behov av sanering av boxinredning för att hindra återsmitta.  Lycka tilll med lusbehandling och kommande killingar!  Hälsningar från Julia på Nylunda

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #13 skrivet: 22 apr-14 kl 14:20 »
Jag pratade med en annan veterinär och ja dedär med att det skulle sitta kvar från hönsen lät ju lite otroligt, just för att de behöver ett värdedjur! Men jag skrubbade getterna med såpa och avlusade med ett medel som veterinären tipsade om och städade ur huset :) idag hade dom inte en enda lususling kvar!:D bara några få som är döda:) lär behandla en gång till tills äggen har kläckts :s
Mest troligt att det är från bocken, har ju bara två getter och har borstat dom o gosat i princip varje dag sen dom kom hit och har inte sett nånting i pälsen på dom!
TACK för alla svar !:)

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Dräktig + löss
« Svar #14 skrivet: 22 apr-14 kl 14:58 »
Hej!
Skönt att du blev av med dom!
Jag undrar om du sprayat väggarna med något?
Mvh Nettan

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Dräktig + löss
« Svar #15 skrivet: 22 apr-14 kl 17:14 »
Nej det har jag inte! Min farmor hade nå spray som hon haft till sitt hönshus, som jag tänkte använda å! Men sopade på alla väggar under städningen, haha. Dom ska väl snart ut på bete å så ska dom ha en till dos av lusmedel!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser