Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst och kor i samma hage?  (läst 11093 gånger)

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
Häst och kor i samma hage?
« skrivet: 07 apr-13 kl 12:39 »
Vi funderar på att ta upp våran häst till kossorna i samma hage.
Så han får lite vänner och kommer närmare oss.
Men jag undrar om det funkar bra.

Han är en 4 årig ardenner och kossorna är snart ett år.

Är det en bra att sätta ihop dom eller inte?
Det man sår får man skörda.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 12:46 »
För kalvarnas del är det säkert helt ok, och om hästen är van vid dom så borde det väl gå bra. Nu rekomenderar man ju inte folk att hästar ensamma men han är väl van vid att vara ensam häst? Förr i tiden så hade ju var och varannan bara en häst och den fick gå tillsammans med gårdens andra djur. Alla tycker att deras egen skit är äckligast och det innebär att dom inte har något emot att beta nära andra djurs högar. Då blir det mindre med parasiter för båda djurslagen och det är ju bra.

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 13:02 »
Har hört att visa djur är bra och dåligt att sätta ihop.
Men han verkar gilla dom. Står och tittar hela tiden och ser så ensam ut.
Fast de lär nog bråka lite om vem som skall bestämma, Men han är lågrangad, så det borde går.

Annars märker jag det
Det man sår får man skörda.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #3 skrivet: 07 apr-13 kl 13:56 »
Det brukar gå hur bra som helst...  Väldigt sällan problem.. Min hästar brukar gå med sinkorna från midsommar ungefär.
Kennel SweetCaileanz

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #4 skrivet: 07 apr-13 kl 14:04 »
Vi har testat nu.Det gick bra med en av kossorna. men den andra blev rädd och sprang och hästen jagade, Så hon sprang igenom hagen och vi fick jaga henne tillbaka. Så nu står hästen inne igen.

Hur skall jag göra nu???
Kan man testa igen eller skall vi låta dom se varandra innan ett tag?
Det man sår får man skörda.

skades

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #5 skrivet: 07 apr-13 kl 14:28 »
Led runt hästen i flocken, lugnt å fint ett antal ggr, inte släppa. Utan fram å tebaks, man måste ge dom tid, förut var det ju ett staket imellan.

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #6 skrivet: 07 apr-13 kl 17:35 »
Det låter mycket bättre =)
Skall bara kolla så jag inte har gjort allt värre nu, men det tror jag inte
Det man sår får man skörda.

Gullregn

  • Gäst
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #7 skrivet: 07 apr-13 kl 19:02 »
Jag har haft häst/hästar tillsammans med stutar i ålder kalv till 3 år gamla.
Dom gick i grannhage till att börja med och jag hade i samma hage under ca 7-8 år.
Hästen som jag hade längts tid ville ha lite space och jagade ibland iväg korna från de plätt där han åt eller om jag utfodrade.
När dom nån gång var i varsin hage så gick dom tillsammans fast med staketet imellan.
Hade även fåren i angränsande hage och ibland i samma. Mestadels så fick fåren äta efter där hästar och stutar varit och dom betade finare.

Lövåsen

  • Inlägg: 85
    • Södermanland
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #8 skrivet: 09 apr-13 kl 08:29 »
Vi har alltid haft hästarna med korna på sommaren. Det har inte varit några problem.

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #9 skrivet: 09 apr-13 kl 13:39 »
hos mig är det tvärsom... så fort jag släpper mina fjällkor till hästarna ( en islänning och en shettis) så går korna direkt genom tråden.. dom vägrar och hästarna kör bort dom från maten... så det är nog lite olika från häst till häst och ko till ko tror jag
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #10 skrivet: 09 apr-13 kl 16:54 »
Hos oss funkar det kanon med hästar, kor och får i samma hage. Har aldrig varit några problem.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Caija

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #11 skrivet: 13 apr-13 kl 22:03 »
Vi har testat nu.Det gick bra med en av kossorna. men den andra blev rädd och sprang och hästen jagade, Så hon sprang igenom hagen och vi fick jaga henne tillbaka. Så nu står hästen inne igen.

Hur skall jag göra nu???
Kan man testa igen eller skall vi låta dom se varandra innan ett tag?

Att hästen jagade kossan är till stor del nyfikenhet och kanske även lite dominans, hade däremot kossan gått fram emot hästen hade det kanske blivit tvärt om! Saker som försvinner IFRÅN hästen pockar på nyfikenheten och att kossan då sprang ökade nyfikenheten ännu mera och då blev kossan rädd för att den blev "förföljd"

Så att leda dem tillsammans osv kan vara en bra idé som någon föreslog. hästar är av naturen väldigt nyfikna, och många kossor jag mött är ena riktiga fegisar ;)
Om träden börjar dansa - Låt dem dansa!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #12 skrivet: 17 apr-13 kl 21:16 »
Jag brukar också blanda sommartid.  :)
Hur eller hur så måste du lösa det, hälsar SJV...  ;):

"Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra."

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #13 skrivet: 17 apr-13 kl 21:23 »
Vi har kor och hästar tillsammans på sommaren och det har hittills fungerat alldeles utmärkt. Ett par grejer har vi dock lärt oss:
- Stoooora hagar där det finns möjlighet för djuren att komma "ur synhåll" från varandra
- Aldrig något matande med hink etc till hästarna i hagen - de har det hänt att de börjar jaga korna/ungdjuren.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #14 skrivet: 20 apr-13 kl 10:35 »
Jag hade en liten fålla i hagen med en balk på 1.30 så kossorna kunde komma undan hästarna när de var alldeles för lekfulla eller om de ville äta kraftfoder i lugn och ro.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #15 skrivet: 20 apr-13 kl 11:24 »
 funkar jättebra hos oss ocks8!
Fjällkor som alltid g8r ihop med n8gra/ibland m8nga hästar.
Jag tänker en del p8 kalvarna d8 jag hittils bara haft en kalv varje 8r men flera föl - s8 att kalvarna ska hitta lite kompisar.
Det blir sis8där (föl giller ju hellre andra föl men är det bara ett enda föl s8 brukar det leka med kalven) men en av tjurkalvarna blev jätteförtjust i ett ungt sto, s8 mycket att de ofta försökte att göra barn ihop - hon gillade honom lika mycket....
Och s8 gjorde han sitt jobb hos kossorna ocks8 s8 egentligen kunde hand väl h8lla p8 med stoet bäst de b8da ville - fast jag var lite fundersam över om det kanske fanns smittor som kunde överföras (d8 en av kossorna ej blev dräktigt - kanske n8t som hon skulle smitta ungstoet med...)

Hästarna brukar alltid bestämma över kossorna men de äter utan problem av samma hö-hög(bara det finns nog till alla och de vet om det).
När ovan nämnda tjuren dock blev omkring 2 8r s8 började han dock bestämma över vissa hästar. Inget problem det med, de gick bara undan som de skulle gjort för en ranghög häst och han var inte elak eller s8
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Lövåsen

  • Inlägg: 85
    • Södermanland
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #16 skrivet: 22 apr-13 kl 10:07 »
Du ska nog inte låta tjuren betäcka stoet. deras penisar skjuts in  i slidan och den är spätsig. Har hänt att tjurar förstört slidor unga kvigor. En av våra kvigor blev påhoppad av en ungtjur inne. (stog bedvid varandra) och gon hade blåmärken runt slid öppningen små prickar inte större än en femtioöring runt om.

 

magnols

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #17 skrivet: 11 maj-13 kl 20:45 »
Det brukar aldrig vara några problem. Skulle själv aldrig ha kor med horn och hästar. Olyckan kan vara framme även om korna inte menar något med det. Men en rejäl hage krävs. Hästen bestämmer och styr alltid över korna även om dom är många fler. Mitt sto var livrädd i början men fick ta ut henne ur kornas hage då hon förvisade alla kor till en hörna :)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #18 skrivet: 17 maj-13 kl 16:12 »
Nej, horn och hästar är att be om problem.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Häst och kor i samma hage?
« Svar #19 skrivet: 20 jul-13 kl 22:57 »
Hej!

Kor och hästar i samma hage funkar alldeles utmärkt! Betar varandras "rator" dessutom.

Hornförsedda djur har jag gått ifrån, nästan ;)

Ha dom i angränsande hagar om dom är ovana.

Har bara haft en "korädd" häst en gång, är nog en "inlärd" rädsla. Dom har ingen medfödd rädsla för varann.

mvh/ bosse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 4 användare (1 dolda)
Oskari, sayerbýr, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser