Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små lamm.  (läst 801 gånger)

Klingahund

  • Inlägg: 54
    • Småland
Små lamm.
« skrivet: 21 apr-13 kl 09:40 »
Jag är helt okunnig när det gäller lamningar och har nu 4 pälsfårstackor som har börjat lamma. Det har gått bra hittills men tvilling lammen är så olika stora. Ett av tack lammen är bara hälften så stor som sin tvilling. Varför blir det så?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Små lamm.
« Svar #1 skrivet: 21 apr-13 kl 12:34 »
Ibland kan det bli veck/kläm på navelsträngen så att näringstillförseln blir sämre till ett av lammen. Det kan också vara så att det hade behövts lite högre foderstat för att tackan skulle kunna näringsförsörja båda lammen, men då brukar det också synas på tackan att hon magrat av.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Små lamm.
« Svar #2 skrivet: 21 apr-13 kl 15:39 »
Jag har fått lära mig att det beror på underutfodring av tackan i första tredjedelen av dräktigheten. Då blir moderkakan för liten.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Klingahund

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: Små lamm.
« Svar #3 skrivet: 21 apr-13 kl 17:11 »
Tack för svaren. Det är svårt att se och känna när de är fullpälsade om de är magra. De var i lagom hull när vi klippte dem i februari men de gick ute den första delen av dräktigheten och kan då ha fått för lite ensilage.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare
Tli, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser