Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantrashöns  (läst 1908 gånger)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Lantrashöns
« skrivet: 20 apr-16 kl 00:56 »
Lantraserna är effektiva i ett självhushållande sammanhang. De är sedan 1000-tals år anpassade till ett sådant samhälle. De kräver så lite och ger så mycket. Ungefär var tredje höna ruvar ut en kull kycklingar alldeles själv och värper dessutom 100-150 ägg på ett år. Fantastiskt tycker jag. Idag tycks köttansättning och/eller antal lagda ägg vara det enda som gäller oavsett hur mycket de äter och oavsett att man måste ha kläckmaskiner och värmelampor till dem. Hallå - alla självhushållare - var har ni blivit av?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

husbehov

  • Gäst
SV: Lantrashöns
« Svar #1 skrivet: 20 apr-16 kl 07:19 »
jag har inte skaffat höns än men sitter och funderar på vad man ska ha . just det du skriver att de inte behöver värmelampa och kläckmaskin gör dom alltså intressantare då jag inte kommer ha så mycket ström vintertid i framtiden. Bra att veta !

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Lantrashöns
« Svar #2 skrivet: 20 apr-16 kl 07:53 »
Kan bara hålla med. Man får ut mycket på en liten arbetsinsats och med väldigt enkla medel. Tåliga djur som klarar mycket själva.

husbehov

  • Gäst
SV: Lantrashöns
« Svar #3 skrivet: 20 apr-16 kl 08:27 »
finns det någon lantras som har något större ägg och är lite större överlag ? hade tänkt införskaffa höns i slutet av sommaren men det kanske är en dum årstid ?

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Lantrashöns
« Svar #4 skrivet: 20 apr-16 kl 08:49 »
finns det någon lantras som har något större ägg och är lite större överlag ? hade tänkt införskaffa höns i slutet av sommaren men det kanske är en dum årstid ?

Skånsk blommehöna är den största lanthönan och lägger även störst ägg. Annars är väl ölandshöns och gotlandshöns bland dom större lantrashönsen. I slutet av sommaren är en bra tid att skaffa höns för då är det många som har stora kycklingar som ska säljas.

husbehov

  • Gäst
SV: Lantrashöns
« Svar #5 skrivet: 20 apr-16 kl 08:58 »
skånsk blommehöna alltså . ska läsa lite om dom . ok vad bra tackar :)

husbehov

  • Gäst
SV: Lantrashöns
« Svar #6 skrivet: 20 apr-16 kl 09:00 »
dom var ju riktigt fina med :)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Lantrashöns
« Svar #7 skrivet: 20 apr-16 kl 12:56 »
Det är väl just det att förr var egenhushåll en vinst, idag är förlusten normalt större än vinsten varför det är farmförallt ekonomsikt svårt med egenhushåll.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lantrashöns
« Svar #8 skrivet: 20 apr-16 kl 13:26 »
Titta även på Hedemorahönan, den är inte så stor men tålig och bra. Välisolerad.

husbehov

  • Gäst
SV: Lantrashöns
« Svar #9 skrivet: 20 apr-16 kl 14:35 »
välisolerad är faktiskt ett bra argument :) ja det dröjer men skall nog ha någon lantras tror jag

husbehov

  • Gäst
SV: Lantrashöns
« Svar #10 skrivet: 20 apr-16 kl 14:40 »
det är ju så att jag säkert snittar 2 ägg/dag oxå så ägg går det åt. kanske mer i perioder och kan kanske ha plats för mellan 7-10 st .mycket att tänka på

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Lantrashöns
« Svar #11 skrivet: 20 apr-16 kl 17:11 »
Blommehöns är underbara. Väldigt köldtåliga. Lägger bra med ägg. Här hemma har jag alltid ett par stycken som ruvar men har hört att de inte gärna ruvar. Väldigt bra mammor samt inte att förglömma att tuppen är en underbar pappa. Hjälper till med de små kycklingarna i den mån han får lov för mamman  ;D. Aldrig något bråk. Kycklingarna går med övriga flocken från dag 1 och det har aldrig hänt att någon varit dumma mot dem. Bra slaktkroppar på tupparna och väldigt gott kött. På sommaren går det inte mycket köpemat åt för de hittar nästan all sin mat själva ute. Olika färger på hönsen. Kan inte hitta något negativt med dem. Här har passerat olika raser med åren (de är många  ;D) men blommehönsen har alltid varit här och idag är de den enda rasen här.

husbehov

  • Gäst
SV: Lantrashöns
« Svar #12 skrivet: 21 apr-16 kl 11:08 »
jag är nog mest intresserad av blommehönsen . varför vet jag inte riktigt . lite större överlag och större ägg med . låter ju bra om de är lugna med

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Lantrashöns
« Svar #13 skrivet: 21 apr-16 kl 19:17 »
Jag har haft hedemorahöns i ca tio år. Jag tycker mycket om min vackra och livliga lilla flock på 1 tupp och 6 höns. Jag är med i genbanken. Helst vill dom att man ska låta hönsen springa fritt, men mina har en rätt stor elnätshage. Min tupp är vacker och vänlig, men vek. Hans far var likadan, och honom köpte jag från en kille som i sin tur hade köpt sina första från en av de två ursprungsbesättningarna. Därför är han och den äldsta hönan extra värdefulla genetiskt sett. En del har problem med att deras höns ruvar för mycket. Jag har det motsatta problemet - jag tvivlar på att någon av dom jag har nu tänker ruva. Jag hade en jättego ruvhöna som fick kycklingar två år i rad, men hon fick tyvärr gikt i benen så hennes har jag nyss avlivat. Hon och hennes syster (systern lever än) var tamare än övriga. Så min slutsats är: Hedemorahöns är livliga, vaksamma och väldigt pigga och energiska. Många är tama när dom är små, men blir skygga ändå då dom blir vuxna. 30 % ruvar fram minst en kull,  men ruvinstinkten verkar vara ojämt fördelad.

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Lantrashöns
« Svar #14 skrivet: 28 apr-16 kl 10:57 »
Hej!

Jag fastnade för en Svensk Lantras och har så haft i snart 10år. Har aldrig ångrat beslutet Hedemora, som jag upplever som lugna, tillgivna men ändå självständiga. De behöver inga gourmetmiddagar utan klarar sig på Allfoder, blandsäd, kalktillskott och alltid rent vatten. Hushållsrester blir deras variation. Detta ger oss hushållsägg med vikter kring 50g. Ibland många men även en period på hösten i tomme. Våra höns har all rätt i världen att få vila maskineriet. Vi vill ha dem kvar livet ut så de flesta blir kring 10år gamla. Jo, det är sant, i alla fall våra är ruvningsbenägna men det går att stävja genom att plocka ägg från någon som aldrig ruvar om man nu får för många tanter som "surar" Jag brukar dra fram någon kull under sin mamma varje vår. De är "flygfärdiga" vid 8-10veckor. Vi har ett isolerat hönshus, med tillgång till Kamrörselement som frostvakt. Vi har också en inre borggård med tak och kycklingsäkrat, men också stora rastgårdar där trädgården har skyddats med "Europanät" från Jula. Så nära frigång som det går att komma inom tätort. Hedemoran är inte rymningsbenägen! Vi behövde godkännande från grannar och Miljö&Hälsa för att få hålla höns med tupp. Helt förståeligt. Ja, detta med höns sprider sig nu som ringar på vattnet så jag önskar fler få glädjen av att hålla en liten hushållsflock av lantraser! Detta med Genbank är inget krångligt alls utan ger bara en till dimension av hönshållning och gemenskap. Lycka till!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser