Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare på höns  (läst 1464 gånger)

Linus Eriksson

  • Inlägg: 4
    • Värmland
Nybörjare på höns
« skrivet: 02 apr-16 kl 10:00 »
Hej,
jag är helt ny på forumet och kan inte mer om höns än det jag de senaste månaderna läst i böcker och på nätet. Otroligt tacksam för detta forum måste jag säga, det finns hur mycket information som helst!
Har bestämt mig för att skaffa höns nu sedan vi flyttade ut på landet till ett hus med flera lador och bodar så nu finns det gott om plats och en härlig natur för hönsen att vistas i.

Vi, jag och min kära sambo, har inte bestämt oss för vilken typ av höns vi vill ha och jag tycker egentligen inte det spelar så stor roll mer än att jag vill ha en svensk lantras samt någon variation på färger så jag eventuellt kan se skillnad på dem :)
Vi bor i Värmland och är nu på jakt efter någon i våra trakter östra Värmland(storfors, Kristinehamn, Karlskoga) som både har höns att sälja men främst någon som nu har höns som vi skulle kunna få komma och hälsa på för att se hur hönsen har sig och beter sig. Finns det någon i dessa trakter som skulle kunna tänka sig att låta oss komma och hälsa på deras djur?

Hade kontakt med en person via telefonen men som blev sur när jag berättade att vi eventuellt inte ville ha någon tupp så att besöka henna känns inte så roligt längre. Är det verkligen så viktigt att ha en tupp i flocken?
Jag skulle verkligen vilja ha en tupp men min kära sambo kämpar emot då hon är så lätt väckt av sig.

Så finns det någon i våra trakter som kan ta sig tid att låta oss komma och hälsa på en liten stund någon dag? :)

Och finns det någon som vill rekommendera en lantras för två nybörjare som har tänkt sig en grupp om ca 5-6 hönor utan tupp?

Tack på förhand!



Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Nybörjare på höns
« Svar #1 skrivet: 02 apr-16 kl 12:48 »
Hej och välkommen till forumet.

Roligt att ni vill skaffa höns och att ni just vill ha en svensk lantras. Tycker ni att det är roligt med en ras som har sitt ursprung någorlunda nära där ni bor så skulle jag rekomendera hedemorahöns (Dalarna) eller möjligtvis kindahöns (Östergötland).

Om ni vill ha en svensk lantras så rekomenderar jag att ni går med i Svenska Lanthönsklubben och köper höns i genbank. Vill ni då vara med i bevarandet av rasen så behövs ju en tupp men då kan ni ju också få kycklingar och ett litet bidrag utbetalt. Lanthönsklubben hjälper även till med att hitta personer i ens närområde som har den rasen man är intresserad av och mycket annat.

Jag har själv en otroligt lättväckt fru men hon har aldrig vaknat av någon tupp då det är helt omöjligt att från huset höra galandet från hönshuset innan vi släpper ut dom på morgonen. Om ni inte råkar ha hönshuset väldigt nära sovrummet så kan du ju alltid låna hem en tupp på prov så kanske hon ändrar sig.

Lycka till med hönsköpet!

Linus Eriksson

  • Inlägg: 4
    • Värmland
SV: Nybörjare på höns
« Svar #2 skrivet: 02 apr-16 kl 13:17 »
Vad roligt att du tog dig tid att svara en höns novis! :)

Ja min tanke var från början att skaffa Hedemorahöns men damen är väldigt fokuserad på Blommehöna. Jag tror helt enkelt hon tycker att de ser mysigare ut på något vis.

Det där med att köpa i genbank lät intressant till en början men sedan när jag läste reglerna såg jag att man inte fick ha dem blandade med andra hönor. Nu har vi inga sådana planer idag men det skulle vara tråkigt att inte få skaffa några hönor från en annan ras om man ville.
Är inte så låst vid någon speciell ras egentligen. Kan tänka mig att vara väldigt flexibel så länge det rör sig om en svensk lanthöna.

Tanken är att låta hönsen gå lösa på våran lilla tomt så det vore roligt om hönsen var sociala och mysiga eller åtminstone inte helt galna  ::)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nybörjare på höns
« Svar #3 skrivet: 02 apr-16 kl 14:03 »

Ja min tanke var från början att skaffa Hedemorahöns men damen är väldigt fokuserad på Blommehöna.

Tanken är att låta hönsen gå lösa på våran lilla tomt

Hej!
Hedemorahönor ruvar väldigt ofta. De förökar sig i en rasande fart. Så om du inte har någon tupp blir det ju inga kycklingar. Kycklingarna kan du ju spara för att utöka flocken, sälja eller äta upp.
Tuppen är också bra för att hålla ordning på hönorna, och den varnar för faror. Det kan ju vara bra med en tupp om du ska låta hönorna gå lösa på din tomt?
Det är också roligt att se att tuppen lägger fram mat åt hönorna. Han tar hand om dem så bra.

Jag hör inte heller om tuppen gal inifrån laudgården, däremot vaknar jag ofta av att grannens hundar står och skäller i sin hundgård.

Linus Eriksson

  • Inlägg: 4
    • Värmland
SV: Nybörjare på höns
« Svar #4 skrivet: 02 apr-16 kl 14:33 »
Tack för era svar än en gång :)

Ska se om jag kan lyckas övertyga gumman min om en tupp. Tycker att det känns trevligare med en tupp i bilden måste jag säga!
Jag tror inte vi kommer att ta kycklingar till en början men kanske om något år. Finns inget sötare än små kycklingar :)

Tror du inte hedemora höns skulle passa om man inte tänkt sig att ta kycklingar?


Nu hoppas jag bara på att det finns någon i min närhet som kan tänka sig att låta mig komma på ett litet studiebesök och kanske till och med sälja av en liten grupp vad det lider.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Nybörjare på höns
« Svar #5 skrivet: 02 apr-16 kl 15:11 »
Klart man ska köpa en tupp om man köper hönor av någon, framförallt för att avlasta försäljaren.
Tuppen äter man upp sen.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Nybörjare på höns
« Svar #6 skrivet: 02 apr-16 kl 19:04 »
Ja, det är väl bara att pröva med och utan tupp.  Tuppar är lätta både att skaffa och göra sig av med (coq au vin t.ex) Har man ingen tupp och hönorna vill ruva och man vill utöka flocken, eller bara få uppleva en mammahöna med kycklingar, så skaffar man ägg från någon som har tupp.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Nybörjare på höns
« Svar #7 skrivet: 02 apr-16 kl 21:33 »
Klart ni ska ha tupp! Hönorna mår bättre, det blir lugnare i flocken, och framför allt - hela spelet mellan tuppen och hönorna är verkligen tjusningen med att ha höns! :D
Att se hur väl tuppen tar hand om den lilla flocken, lockar och ropar när han hittar gotta osv.  Tuppar är fantastiska gentlemän och trevliga att ha i trädgården.

Jag kan faktiskt förstå personen du hade kontakt med som förmodligen ville sälja med en tupp. Jag blir inte speciellt glad heller om jag ska sälja höns och så vill folk inte köpa någon tupp!! Det är inte roligt att nacka tuppar som blir över, man vill gärna att även dom ska få möjlighet till ett bra liv med en egen liten flock hönor...
Jag hoppas du kan övertala frugan om tupp  :) Annars går ni enligt mitt tycke miste om en hel del underhållning...

Lycka till med ert kommande hönsägande! Det är såå härligt! :D

Linus Eriksson

  • Inlägg: 4
    • Värmland
SV: Nybörjare på höns
« Svar #8 skrivet: 03 apr-16 kl 11:31 »
Tack alla!

Ska tydligen vara en liten hönsmarknad i en grann kommun om 4 veckor så då kommer jag ju kunna få träffa några djur innan eventuell affär. Får inte se dem i sin hem miljö men jag tror det kommer bli jätte kul!

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Nybörjare på höns
« Svar #9 skrivet: 06 apr-16 kl 11:44 »
Har både haft hedemora och blomme. Trevligast tupp var blommen. Kan säga att mina hedemora lägger mer ägg än blommen men något mindre i storlek runt 57 g. Dessa har aldrig lagt sig för att ruva, har 7 hönor och en tupp.  Väldigt olika med ruvlust inom den rasen tydligen  ;D
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tjörnbo, Getiglo

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser