Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förvara fisk  (läst 1552 gånger)

Patriksg

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
förvara fisk
« skrivet: 08 feb-16 kl 18:27 »
Hej!

Har efter ett uppbehåll skaffat mig en båt med syftet att bla fiska i havet efter makrill, öring, plattfisk, krabba mm. tidigare har jag fiskar mestadels havsöring men har då släppt tillbaka fisken och nästan aldrig ätit det jag fångat.

Nu är det andra bullar! Jag är trött på att köpa den sönderodlade laxen på Ica då den smakar kass och sabbar miljön. Målet är att inte behöva köpa någon fisk utan allt ska fångas själv men då är frågan hur jag bäst förvarar fisken.

 Mellan april - september går det utmärkt att fånga och äta fisken färsk men jag vill även kunna förvara fisken för att äta under vintern och därför kollar jag med er vilka metoder som är bäst.

Fet fisk tex makrill kan frysas i Max 2 månader så jag funderar på att grava eller röka för att sedan frysa in.
Havsöring är något jag fiskat tidigare men har som sagt inte tagit till vara på fisken. Vad tror ni om att torka fisk eller grava för att sedan frysa in? Skulle det Öka livslängden?
Har också funderat på att torka fisk men är osäker på om det blir så gott.

Finns det sätt att förvara fisk på utan att frysa?

Gällande krabban så har jag tänkt att först koka för att sedan frysa in. Har också tänkt koka och sedan ta ut köttet och frysa in enbart köttet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: förvara fisk
« Svar #1 skrivet: 08 feb-16 kl 22:54 »
Du kan nog ha fet fisk betydligt längre i frysen utan att få smaken förstörd om du vakumförpackar med tät plast. Det är syret i luften som oxiderar fettet och den låga temperaturen minskar bara reaktionshastigheten. Om du skall förvara fet mat (eller oxidationskänslig över huvud taget) så måste du hindra syret att nå maten. Viss mat kan man ju vara tvungen att förpacka i skyddande atmosfär som det så fint heter. Går ju inte så bra att vakumförpacka fluffiga bullar ;D

Ett knep som kan användas är att frysa fisken i vatten. Mor gjorde så med strömming.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Vassberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser