Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  panik. fel på bromsarna  (läst 5299 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #20 skrivet: 07 jun-17 kl 18:46 »
Om pedalen sjunker sakta när man håller den nere så beror det på ett läckage någonstans. Om man inte kan se att det blir blött av bromsvätska någonstans (vid bromsok, hjulcylindrar, bromsslangar, ev rostskadade ställen på bromsrör osv), så återstår bara inre läckage i huvudcylindern som förklaring.

Räkna med nya packningar i huvudcylindern och avsyna den noga så du är säker på att det inte finns någon rostfläck eller vass kant i cylinderloppet som förstör packningarna i förtid.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #21 skrivet: 21 jun-17 kl 14:01 »
Tack för svar. Jag har inte lyckats få tag på varken packsats eller ny huvudcylinder så jag provar att lufta bromsarna. Det kommer en hel del luft (är på första hjulet) stora bubblor i början men nu bara små och få. Har kört igenom över en liter och dom små bubblorna fortsätter att komma. Ska jag gå över till nästa hjul eller ska jag fortsätta lufta till pengarna är slut? Bromsen känns redan stummare. Så kanske om jag har tur är det luften i systemet som vart felet. Så.. är några små bubblor ok? Kan det komma nya nånstans ifrån? Ska man gå varvet runt och 2ggr?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #22 skrivet: 21 jun-17 kl 23:17 »
Det kan vara lämpligt att börja med att göra en "grovluftning" av alla hjulcylindrar, sedan vänta en stund (kanske över natten) innan man går runt och luftar på alla ställen en gång till för att få ut det sista.  Om bilen har skivbromsar och belägg eller skivor är slitna så att kolvarna är långt ute ur bromsoken, så kan man underlätta luftningen genom att trycka tillbaks kolvarna in i oken (det brukar vara lätt gjort med en stor polygrip eller rörtång om det finns en utstående kant på bromsbelägget man kan få grepp på). Gör detta medan luftnippeln är öppen.

Om bilen har tryckreduceringsventil för bakbromsarna så kan det eventuellt finnas en luftnippel på den också. Om den ventilen är lastkännande (hopkopplad med bakfjädringen via ett stag, fjäder eller liknande) så bör man läsa på i bilens verkstadshandbok om hur luftningen ska gå till. Det kan tänkas t ex antingen att bilen ska stå uppallad med bakhjulen hängande fritt när man luftar en sådan ventil, eller att man ska haka loss något stag vid luftningen. Det finns många olika konstruktioner, alla med sina egenheter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser