Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spisinsats i "tegelstenslåda"  (läst 1329 gånger)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
Spisinsats i "tegelstenslåda"
« skrivet: 30 mar-15 kl 22:18 »
Har funderat på att bygga in en spisinsats i en "låda" av tegel och sedan fylla på med sand runt spisinsatsen så att sanden fungerar som värmemagasin. Nu säger en person, jo det går bra, en annan säger det går inte, sanden kommer att expandera och få lådan av tegel att spricka. Men det är ju på det här sättet gamla bagarugnar är byggda, men jag ser ju ändå en rätt stor skillnad, bagarugnarna är byggda i valvform, i alla fall taket och byggda i tegel. Är det någon som har gjort något liknande, skulle vara roligt att få höra andras synpunkter så får vi se i vilken riktning det pekar.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Spisinsats i "tegelstenslåda"
« Svar #1 skrivet: 31 mar-15 kl 13:28 »
Det finns en lång tråd och en blogg om en murad rörspis fylld med sand. Mura egen sandugn

Har svårt att tänka mig att sanden skulle expandera speciellt mycket av värmen men om man väljer en sandfraktion som inte kompakterar sig och lämnar lite utrymme uppåt så borde man vara garderad.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Spisinsats i "tegelstenslåda"
« Svar #2 skrivet: 31 mar-15 kl 15:04 »
En spisinsats brukar ju vara tänkt för att det ska passera en kylande luftström utanför den. Frågan är om det finns risk att den blir så varm att man får problem med värmeutvidgning om man bäddar in den i sand och sedan eldar tills sanden är genomvarm. Framsidan och översidan av insatsen kommer ju fortfarande att bli luftkylda, och kallnar mycket fortare än sidor och bakvägg sedan elden har brunnit ut.


gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Spisinsats i "tegelstenslåda"
« Svar #3 skrivet: 07 apr-15 kl 22:39 »
Tusen tack för svaren, det var ju intressant att läsa om deras sandugnsbygge i Portugal, men jag hade ju tänkt mig att fylla på sand ovanpå spisinsatsen också, ett par decimeter, annars kanske den kallnar för fort så att det uppstår spänningar i godset, bara den tål trycket ovanifrån, får väl kolla med någon som säljer spisinsatser och hör vad de tror. Fler åsikter .....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser