Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på bra luftvärmepump  (läst 2746 gånger)

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
Tips på bra luftvärmepump
« skrivet: 28 aug-17 kl 23:22 »
Söker efter en billig och energisnål luftvärmepump som ska värma upp ett torp. Länka gärna till dom ni rekomenderar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 28 aug-17 kl 23:41 »
Mitsubishi MSZ-SF. Finns i olika effektklasser. Mitsubishi brukar klara sig bra (kanske allra bäst) i Folksams skadeundersökningar.
Googla bara Mitsubishi, luft-luft och kompakt. Lätt som en plätt.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Tranhult

  • Inlägg: 42
  • utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 29 aug-17 kl 07:13 »
Vi har en Bosch den har fungerat perfekt i många år nu.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 29 aug-17 kl 09:01 »
jag köpte min efter att ha undersökt marknaden. jag fokuserade på effekt och tillförlitlighet och den som kom i topp var mitsubishi kirigamini (MSZ-FH35VE).Finns i flera varianter beroende på var i landet de skall monteras.
fokusera på effekt och hållbarhet,inte på priset . En billig pump kan visserligen betala sig men oftast går de sönder rätt snart. lager och kompressorer är den svaga punkten.
det skiljer dessutom inte så många tusenlappar mellan en riktigt bra och en medioker.
Något man också skall kolla noga är att pumpen är gjord för Sverige/skandinavien. många företag tar in pumpar som är gjorda för mildare klimat (europa) och de har inte samma prestanda.Dock brukar de vara någon tusenlapp billigare.De pumpar som säljs genom en generalagent skall vara gjorda för det landet,dvs kolla att företaget köpt pumpen genom generalagenten.
kolla också verkningsgraden,ju större desto bättre. Den kallas COP och bör ligga över 5,gärna högre.Ett nyare värde som också används är SCOP. det betecknar en genomsnittlig verkningsgrad över året och är alltså lägre än COP men kanske mer rättvisande.Snittvärdet bör ligga kring 3,gärna mer.  Både COP o SCOP används för att kunna räkna ut hur snabbt pumpen tjänat in sig. Snittet i dag är 3 år.
dagens pumpar är dessutom mycket effektivare än de pumpar som såldes för 10 år sedan,utvecklingen går även här snabbt.
och slutligen kolla bullernivån och hållbarhet. I ett litet hus är det en plåga med en bullrig pump. Jag har min utomhusdel monterad på samma gavel som mitt sovrum.Den är ljudlös. (OBS. montera aldrig pumpen på väggen,vibrationer kan fortplanta sig utan montera utomhusdelen på ett separat ställ.Se också till att det finns avrinning för kondensvattnet)
Min inomhusdel är monterad i köket där den samverkar med mitt fläktsystem. När min pump går på max (viket den ytterst sällan gör) hörs endast ett svagt väsande.
Alltså klart godkänt,normal gång är den i stort ljudlös.
Grannen som monterade en billig pump samtidigt har mer problem ,den bullrar och fläkten är högljudd beroende på ett lager som snart pajar.
Jag länkar dej också till en sida som jag tror du har behov av att läsa:         http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.html

lycka till ,luftburen värme är billigast och effektivast. Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 29 aug-17 kl 18:23 »
Om man nu har bestämt sig för att köpa en dyr och bra märkesvärmepump, så kan man nog säga att alla stora tillverkare är ungefär likvärdiga. Alla går på minor och får tekniska problem någon gång emellanåt på enstaka modeller, men man kan ju aldrig veta vem av dem som senare kommer att få problem med just de värmepumpar som säljs år 2017.

Mer viktigt än vilket märke man väljer, är att den lokala återförsäljaren/installatören är seriös och kunnig. Även den bästa värmepump kan lätt förstöras av en klåparmässig installation.
Så jag brukar rekommendera att välja det märke som har den mest välrenommerade representanten på orten. Samla gärna erfarenheter från andra luftvärmepumpägare i grannskapet, kommunens konsumentvägledare m fl. Det är ett bra tecken om representanten har sålt och installerat värmepumpar i många år och inte haft alltför stor personalomsättning.

Om man ändå inte kan montera utomhusdelen på markstativ utan måste sätta den på väggen, så bör man gärna sätta den på ett styvt ställe t ex nära ett hörn på huset eller där en bärande innervägg ansluter till ytterväggen. Då minskar risken att väggen fungerar som resonansbotten.

Om man ställer den på markstativ så är det bra om man kan göra i ordning grundläggningen för det ett år i förväg och belasta det med något som är tyngre än utomhusdelen, så man inte blir överraskad av sättningar när allt är klart och taget i drift.
Om det finns dräneringsledningar runt husgrunden, så är det bra om man kan gräva fram dräneringen och göra ett påstick på den som man ansluter till värmepumpens kondenstråg, ev med en värmekabel i den del av röret som går ovan mark.

Många luftvärmepumpar är känsliga för kraftig sidvind, speciellt om det blåser från vänster mot utomhusdelen (alltså den sida där förångaren normalt sitter. Sidvind och "aprilväder" kan lura avfrostningsautomatiken så att den i värsta fall missar några avfrostningar i rad och fryser ihop. Om en värmepump sitter på ett blåsigt och utsatt ställe kan man behöva sätta upp en skärmvägg någon meter på sidan av den.

Se till att markstativet är så högt att värmepumpen säkert går fri för eventuella snödrivor.  Om den är utsatt för snöras från taket eller takdropp kan det vara bra att sätta upp ett extra skyddstak över den.

Jag skulle vilja påstå att svagheterna med billiga värmepumpar INTE är kompressorhaverier eller liknande. Kompressorer, fläktmotorer mm är av lika bra kvalitet även i de sämsta skräpvärmepumparna som i högklassiga märken.
Det som gör att billiga värmepumpar går sönder är framför allt slarvigt byggd och dåligt väderskyddad elektronik, dåligt montage av kylmedierör som ger risk för sprickor och kylmedieläckage med tiden, misslyckade snabbkopplingar på värmepumpar som är avsedda för gördetsjälvmontage.
Saker man kan reta upp sig på med billiga värmepumpar även då de fungerar som de ska är t ex dålig värmefaktor (COP-värde) pga snålt tilltagen förångare eller att man har snålat och använt kapillärrör istället för en riktig expansionsventil,  avfrostningsautomatik som fungerar dåligt, märkliga ljud från inomhusdelen, programbuggar.
Rent allmänt kan man säga att ju större utomhusdelen är (framför allt förångarens yta) relativt värmepumpens effekt, desto större chans är det att den dels har bra värmefaktor och dels att värmeeffekten inte sjunker så mycket i sträng kyla som på en värmepump som har för liten förångare i förhållande till effekten.

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 16 nov-17 kl 01:49 »
Vilka kanoninlägg! Jag återkommer när det börjar bli aktuellt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 16 nov-17 kl 12:19 »
Sitter en gammal Panasonic samt en nya Daikin Origo X här, Tror dock Mitsubishi eller Sharp/IVT är ett bättre val än panasonic då vissa av deras modeller haft ett konstruktionsfel med elkontakter på en motoraxel vad jag läst, vet dock inte vilka modeller det gäller.

Daikin pumparna brukar vara litet våldsammare grejer om de tär ett litet torp kanske deras modeller är owerkill, men generellt bör man överdimmensionera hellre än underdimmensionera om man vill ha ut maximal energieffektivitet ur den.

Tror Mitsubishi har modeller som är snäpper under Daikin, men i övrigt likvärdiga.
Sharp/IVT är också top of the line grejer för vanliga hushåll.

Samtliga dessa är dyra modeller men man vet de håller och att man har bra garanti, dessutom är de betydligt mer energieffektiva än de billigare modellerna.
Oavsett hur mycket man egentligt tjänar in i elkostnader så betalar jag avgjort hellre litet mer för pålitlighet och högre byggkvalitet så man vet att skiten håller då grejerna verkligen får göra rätt för sig kalla vinterdagar då de fått några år på nacken.

Kostar kanske 4-5 K att få det installerat av en seriös installatör inklusive fyllning, rör, mm.

En kostnad jag inte skulle snåla på med tanke på fabriksgarantier, driftsäkerhet över tid och annat.
Sett i det perspektivet känns det bara korkat att köpa något billigt skit som är byggt av järnrör och styrolit invändigt...











Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

yngvek

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 19 nov-17 kl 10:51 »
Kan rekommendera jula säljer mycket bra lätt instalera 


Postat med Alternativ.nu´s app
😊👍

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 21 nov-17 kl 07:48 »
Utan att veta hur ditt torp ser ut vill jag slå ett slag för golvmonterade inne-enheter, speciellt då de skall användas i kombination med en braskamin. Genom att ha enheten nere vid golvet får man en bättre luftcirkulation och ingen risk för problem med att pumpen larmar på högtryck/hög inluftstemp när du börjar elda i kaminen. Tycker själv att de är mer estitiskt tilltalande också eftersom de ersätter en elradiator och inte är en stor kloss uppe under taket.
En golvmonterad enhet är något sämre i kylfallet, men de få dagar man behöver köra kyla i Sverige så kanske man får leva med detta.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 21 nov-17 kl 17:23 »
Jag valde detta hit på nya pumpen (Daikin enheten), enda nackdelen är att det inte går att möblera framför den (vilket är rätt irriterande i just vårt fall eftersom den står där skohyllan annars brukar vara, men gick bara att montera den där...), annars har det fungerat utmärkt för mig såhär långt.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 21 nov-17 kl 19:50 »
Nån som använder pump med styrning? Sms/wifi. Funkar det bra?  Annan input?

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 21 nov-17 kl 20:04 »
Har aldrig haft behov av det på värmepumpen då de modellerna vi har balanserar in sig själva efter att man ställt in önskat temperatur, behöver man ändra riktvärdena i grunden kan man ansluta externa givare som komplement, men har inte behövt göra det, men en släkting har en värmepanna med en styrdator som skickar SMS till hans mobil om någonting händer, han säger det fungerar bra. Man kan även få upp diagram och annat över tid på en display, eller få data i form av SMS eller MMS.
Dock inga billiga grejer i det systemet... Han har det mest för att undvika driftstopp och sönderfrusna ledningar om det blir fel i matningen.

Men, tippar på att värmepumparna fungerar likadant, dvs du styr den med en app eller liknande hur du vill att den skall göra när du är borta, ungefär som en bilmotorvärmare.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Tips på bra luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 22 nov-17 kl 18:22 »
Nån som använder pump med styrning? Sms/wifi. Funkar det bra?  Annan input?
Använder Air Patrol med min Mitsubishi Heavy SRF50ZJX. Systemet är stabilt och fungerar bra. Största missen är att Air Patrol inte har implementerat alla driftlägen för denna (eller alla?) pump. Jag kan inte välja att köra ren fläktdrift vilket är trist när man kombinerar med en braskamin. Då får man rycka fram pumpens fjärrkontroll och knappa sig igenom allt. Har Air Patrols timer funktion för att sätta nattsänkning och dag-körning om man glömmer att återställa fläktläget.

I en snar framtid kommer jag bygga en egen IR-styrning för att kunna integrera med avkänning om braskaminen eldas eller inte. Finns några IFTTT appar för Air Patrol men har inte använt dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser