Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Fyrhjulig trehjuling  (läst 4768 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Fyrhjulig trehjuling
« skrivet: 25 apr-14 kl 08:07 »
Vet att jag yrat om denna käpphäst förut, men här är den i sin rena form i egen tråd:

Jag har än en gång försökt klura ut vad i lagarna som gör det möjligt att trehjuliga MC-skotern Piaggio MP3 får köras med B-kort. Det enda säkra jag hittat är att trehjulig MC får köras med B-kort om den är symmetriskt trespårig. (Trafikverket) Detta är uppenbarligen inte hela sanningen eftersom det finns varianter på Piaggio MP3 som trots att de är symmetriskt trespåriga kräver A-kort. B-kortsversionerna tycks ha den något större spårvidden 465mm, som medför att även lagen ser två framhjul. Någonstans under detta mått blir alltså lagen blind och ser framhjulsparet som ett enda hjul, vilket så klart ger en vanlig tvåhjulig MC.
Jag vill väldigt gärna få fatt på den exakta definitionen/lagtexten och se om det går att göra en kreativ tolkning. Det jag hoppas på är att "hjulblindheten" är generell och kan appliceras även på fordon med fyra fysiska hjul så att de juridiskt räknas som tre.

Det finns ett slags MC-klassad storebror till mopedbilarna som får köras med B-kort precis som de mer motorcykellika öppna fyrhjulingarna/terränghjulingarna, men dessa fordon kan inte amatörbyggas vad jag förstått. Hembyggare av MC som inte vill satsa miljoner på helfordonsgodkännande har alltså att välja på att bygga MC på två eller tre hjul. Ett MC-klassat hembygge har onekligen fördelar gentemot bil. Bara en sådan sak som att smita förbi Stockholms trängselavgifter kan bli ganska lönsamt, men även byggtekniskt blir MC betydligt lättare och billigare. Kan man i stöd av "MP3-lagen" ersätta mitthjulet med ett tvillingmontage vinner man både stabilitet och en uppenbar trygghet vid punktering.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #1 skrivet: 28 apr-14 kl 18:10 »
Många har läst, ingen har skrivit. Äh, kanske bara jag som tycker ämnet är intressant så jag får väl försöka svara på frågan själv dårå...  ;D

Ringde till Transportstyrelsen härom dagen och fick till sist fatt på ett EU-dokument, 2013/168
som innehåller bl.a. följande text:

"Twinned wheels" means two wheels mounted on the same
axle which are considered to be one wheel, whereby the
distance between the centres of their areas of contact with
the ground is equal to or less than 460 mm.


Hur "twinned wheels" räknas för körkorts- och fordonsklassningen har jag inte hittat i dokumentet men fattar jag engelskan rätt ovan står där faktiskt väldigt tydligt att om två hjul är monterade på en gemensam axel och deras spårvidd är högst 460mm så räknas de som ett enda hjul. Frågan är om detta är relevant för Piaggio MP3 eftersom dess båda framhjul är individuellt fjädrade men för mina egna idéer borde egentligen texten ovan räcka.

När jag talade med Transportstyrelsen fick jag lära mig att det på lastbilar finns en egen logik, där räknar man hjul individuellt och hjulaxlar för sig. En tvåaxlig lastbil med tvillingmontage bak har således sex hjul trots att paren både sitter mycket nära varandra och delar hjulnav.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:060:0052:0128:EN:PDF
« Senast ändrad: 28 apr-14 kl 18:18 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #2 skrivet: 29 apr-14 kl 09:53 »
Hittade lite forumtext, en kille som tänkt bygga om en quad till "trehjuling":

...I've been mentally debating what to do with the rear to convert to single wheel. Originally a motorbike swing arm and wheel was considered then I saw this -
http://www.qpod.co.uk/qpod-fun-runner.php
Two rear wheels close together yet classed as three wheeler ! There again my early 60's Isetta had twin rear wheels yet was registered as three wheeler - maybe in error. I also owned a Honda Stream trike. Rear wheels either side of engine like BSA Ariel 3 and registered as a two wheeled moped.

So getting back to the original description of this message anyone know anything futher about how you get a narrow rear track classed as trike by DVLA ?


Fordonet i länken ovan är en kul upptäckt då det i princip är precis vad jag gått och funderat på, alltså en egentlig fyrhjuling med MC-klassning som får köras av en 16-åring med körkort A1 (f.d. lätt MC). "The T3 is different. And we mean really different. For starters it’s classed as a tricycle, but clearly sports 4 wheels! It’s just how close the rear wheels are together."
Å andra sidan framgår där att T3:an har en fullvuxen bilmotor med prestanda därefter så i just detta fall får 16-åringen stå över.
Samma koncept, d.v.s. fyra hjul där ena axeln har en spårvidd på max 460mm, med en motor på max 15kw får däremot köras på A1-kort, oavsett cylindervolym och fordonets vikt.  Med två riktigt feta bakhjul blir det nästan fyrhjulsegenskaper. YEY!  8)
A-traktorn har fått en värdig konkurent.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #3 skrivet: 29 apr-14 kl 18:45 »
Efter lite fortsatt webbsnokande är det uppenbart att det inte bara handlar om mig och mina flippade idéer som ju rätt ofta är mest "bara för att man kan". Det pågår något där ute i världen som jag faktiskt missat, och det är smalspåriga lutande fordon. Jo, jag har så klart sett massor av prototyper, småskaliga tillverkare och stilstudier genom åren, men Piaggio MP3 är tvärt emot vad jag tills idag trott inte den enda "skarpa" kommersiella produkten som med sina tre eller fyra hjul gör oväntade saker både på gatorna och mellan lagparagraferna.
Inte heller tycks det enbart handla om juridiska trick att ge folk med "fel" slags körkort möjlighet att köra något de egentligen borde låta bli.

http://www.gizmag.com/tilting-three-four-wheelers-quadro-350d-swaygo-575-evr1-quadro-parkour/20514/
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #4 skrivet: 29 apr-14 kl 19:22 »
Här är några korta och ganska dåliga filmklipp med Secma Fun Runner, den fyrhjuliga trehjuliga bilen, eller vad man nu ska kalla den:
https://www.youtube.com/watch?v=7AlD_UUgWP4&list=PL18CE8B0B37194534
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #5 skrivet: 29 apr-14 kl 19:32 »
Plötsligt kom jag att tänka på Peugeot Asphalte, en experimentbil/prototyp/stilstudie till en slags sportbil som redan för över 15 år sedan utmärkte sig med märkligt tätt sittande bakhjul. Den ser ut att ha mer än de magiska 460 millimetrarna i spårvidd bak.
https://www.youtube.com/watch?v=UPSbD-Shadk

MC-bilen BMW Isetta var i grunden fyrhjulig med någon halvmeter mellan bakhjulen på en gemensam svingarm utan differential. England, Skandinavien och säkert andra länder hade andra körkorts- och skatteregler redan på 50-talet så för att Isettan skulle bli populär där fick man lov att ändra baksvingen till att ha ett ensamt stackars litet hjul. Vinglandes på tre hjul slapp man undan med körkort och skatt för MC. Den till det yttre ganska lika Heinkel Kabine hade även den fyra hjul från början, men där var spårvidden bara 180mm bak. Till följd av dåtida lagar blev även denna klassad som bil med sitt "tvillinghjul" bak men idag borde samma koncept tveklöst klassas som trehjulig MC som dessutom till följd av en motor som inte överstiger 15kw får köras av en 16-åring med A1-kort.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #6 skrivet: 01 maj-14 kl 21:53 »
Lite inspiration kanske?
har du sett DeltaWing


även påWikipedia
Fast den konstruktionen kanske inte passar i lagtexten?
Passar dock på racerbanan, så konceptet har bevisat väghållning.
Le Mans 2012 - Nissan Deltawing debuts at Le Mans
« Senast ändrad: 01 maj-14 kl 22:06 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #7 skrivet: 18 maj-14 kl 11:13 »
Tyckte spontant att DeltaWing mest såg ful och dum ut, tankarna for till något slags Lockheed SR-71 Blackbird-wannabe. Så tog jag mig till sist tid att läsa om den. Med 60cm spårvidd fram gör blir den tveklöst en bil med 15 cm marginal från MC-klassning. Spårvidden bak är 1,7m, -fullt normalt för en Le Mans-racer. Vikt, motoreffekt och bränsleförbrukning är däremot bara hälften, ändå påstås den ha aningen bättre prestanda än "normala" banracers. Definitivt parametrar som talar till mitt hjärta!

På en racingbana kan man sannolikt helt glömma tre- och fyrspåriga fordons otrevliga egenheter att vara spårkänsliga och göra det svårare att undvika gropar i asfalten. Egentligen tycker jag det ser rätt coolt ut med den smala änden framåt men det är svårt att samtidigt inte fnissa lite när det påminner om de lättvälta Piaggio APE och Reliant Robin/Rialto... DeltaWing har ca 76% av vikten bak, vilket får mig att tänka på det spännande uppförandet hos Fiat126, VW-bubblan, klassiska Porsche m.fl, men jag antar att snubbarna bakom DeltaWing visste vad de gjorde. För banracing kanske det rent av är en fördel med det "bakvända" konceptet.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #8 skrivet: 18 maj-14 kl 11:36 »
Tävlingsbilar byggs så att de pressas ned mot asfalten när farten ökar, till skillnad från t ex bubblan som lyfter när farten blir rätt ;D

Ja, att få fram ett relativt skyddat fordon som kan toppa 110 (eller i alla fall 70-80), köras av 16-åringar och är snålt, tycker jag skulle vara ett uppsving för landsbygden. Här blev det inte några a-traktorer till grabbarna av just det vansinniga i att köra 30 på högvarv med en stor motor. Och att köra med sprint ur, alltså olagligt, verkade också vansinnigt. Då var det bättre att ta klivet fullt ut och köra vanlig bil eller motorcykel, eftersom det inte drar ögonen till sig. Jag letade kryphål och pratade med vägverket en del, men a-traktor är en återvändsgränd.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #9 skrivet: 24 maj-14 kl 07:17 »
A-traktor är inte en återvändsgränd, det är ett dragfordon!  ;D Egentligen borde det inte alls falla kräsna coolhetstörstande tonåringar i smaken. Kanske är det just det hopplöst idiotiska i att använda traktorn till aschelfraktare som lockar, eftersom det ger en ursäkt plocka fram en rebellisk outlaw på riktigt.

Personligen ser jag mycket högre coolhetsfaktor i att vränga på lagen än att  bryta mot den. Min 13-åring äääälskar folkabubblor men att göra A-traktor av en sådan går inte p.g.a. att högsta släpvagnsvikt understiger 1000 kg. Varför ett utmärkt dragfordon för 30 km/h inte skulle kunna vara litet och lätt kan jag inte begripa, finns inte mycket logik i A-reglerna. Att däremot skruva ihop framhjulen till en spårvidd på 45 cm, plocka ur två kolvar och baksätet för att regga som MC kan vara en klart vettigare väg att gå mot Bubbla vid 16.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #10 skrivet: 24 maj-14 kl 09:47 »
För att inte förändra Bubblan för mycket, skulle man väl kunna ha framhjulen kvar? Om man låser dem i uppfjädrat läge och låter ett (eller två) hjul emellan styras med en extra länkarm så fungerar originaldäcken som stödhjul vid kraftig undanmanövrering.

Tvåcylindrig boxer låter kul :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #11 skrivet: 24 maj-14 kl 13:11 »
Ädre bubblor hade ju under 40 hk, och enkel matematik säger att om man rycker två kolvar ur en sådan klara man sig under 15 kW-gränsen för "lätt" trehjulig MC. Jag tror det brakar snett med fordonsdefinitionen om man har kvar originalhjulen fram, men har redan hunnit leka med tanken att sätta dem på fasta konsoler i stället för lagrade nav. Det MC-värdiga inre hjulparet skulle då vara ganska små saker, t.ex. 10" som finns i ganska breda dimensioner. Med hydraulik ihop med parkeringsbromsen drar sedan den 16-åriga fjunläppen till synes iväg med framhjulslyft på sin helt lagliga och normala folkabubbla framför traktorkompisarna.  ;D

Åker man på slät väg med styv fjädring runt om räcker det att fejkhjulen bara svävar någon halv decimeter över vägbanan, men det är förmodligen ganska trafikfarligt att åka så om det plötsligt guppar till. Att hissa framänden så mycket som krävs för säker körning och framför allt hos Bilprovningen/SFRO skulle förmodligen bara se fånigt ut. Det är enklare, ärligare och mer estetiskt att plocka av framskärmarna helt och låta twin-hjulen synas.

Om man kan ha mer en än passagerarplats på någon MC över huvud taget vet jag ej. Om det går t.ex. på sidvagnsekipage borde det vara tillåtet på ett för uppgiften bättre konstruerat fordon. Reliant Robin/Rialto finns vad jag vet i fyrsitsiga utföranden och med dagens regler borde de bli MC även i Sverige trots att de väger något över den nu slopade gränsen på 400 kg.

Även om Nissan-jaktflyget ovan har den smala spårvidden fram är jag tills någon verkligen bevisar motsatsen helt övertygad om att en trehjuling med twin-hjul blir stabilare med den smala spårvidden baktill. Folkabubblan med sin svansmotor ser jag som en kompromiss för att just min egen grabb både ska få ta sig till gymnasieskolan med tak över huvudet och dessutom göra det med vad han själv betraktar som rätt stil.

Grabben applåderade nyss min ide, så jag lovade att gå vidare med en närmare koll på regelverket. Antar därför att ett telefonsamtal med en MC-expert på SFRO är ett bra nästa steg.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #12 skrivet: 24 maj-14 kl 13:19 »
Den definitionsmässigt kritisk spårvidden på 45 centimeter är ju enkel att i efterhand ändra genom olika offset hos fälgarna. Nuförtiden gnäller varken Bilprovningen eller Polisen om man sätter fetare hjul som breddar utåt på en bil, förutsatt att hela slitbanans bredd täcks av stänkskärmarna. En 16-åring i en folkabubbla med "inskruvade" framhjul är säkert så huvudkliandd bara i sig att de flesta poliser inte kommer sig för att för säkerhets skull mäta upp den exakta spårvidden. Det går säkert att stjäla åt sig en decimeter extra, i synnerhet o  framhjulen är breda, allt för säkerhet och stabilitet. Å andra sidan kanske det är exakt lika dumt som att köra ospärrad A-traktor, då fordonet i båda fallen definitionsmässigt blir personbil, vilket ger brottet Olovlig Körning.

Att i efterhand byta till en original fyrcylindrig bubblamotor eller t.ex. en tvåcylinderkonverterad tvåliters transportermotor på 100/2 hk borde även det medföra att 16-åringen gör sig skyldig till Olovlig Körning, eftersom  en motoreffekt över 15 kW ger klassningen "tung trespårig MC". Ett sådant bygge får dock köras med B-kort, är fritt från trängselavgifterna i Stockholm som MC.

En VW-bubbla är ju skattefri som veteranbil men ombyggd till "trehjulig" MC utgår jag från att den kommer klassas som helt nybyggd och därför inte slippa den vanliga vägskatten, som dock för MC borde vara lägre än för bil.
« Senast ändrad: 24 maj-14 kl 13:25 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #13 skrivet: 25 maj-14 kl 00:27 »
Inte ta bort skärmarna! Tar du bort framhjulen och sätter dit fenderskirts så blir det snyggare.

Nu gillar ju din grabb Bubblan, och då är det tungt vägande skäl att välja den, men vore det inte smidigare att ta en liten framhjulsdriven bil? Då blir det en enkel sak att sätta dit ett par hjul där bak. Betydligt bättre bromsfunktion också.

En Fiesta med 15 kW kubota-diesel :) Mina stora grabbar missade det tåget, men jag har fler ungar :)

Ser fram mot resultatet av dina rekningar.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Fyrhjulig trehjuling
« Svar #14 skrivet: 28 maj-14 kl 20:33 »
Mer inspiration?

BMC Mini baserad

2 fram och ett bak, vill minnas att den "förbjöds" med nya regler om att en sidecar ska lämna max 2 hjulspår, inte tre,

Och något BMW baserat,  tvåcylindrigt åxå.


Verkar klart lättast att utgå ifrån en framhjulsdriven småbil för att få 2 fram & ett bak konfigurationen.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser