Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några frågor om tobak (och höns)  (läst 2012 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Några frågor om tobak (och höns)
« skrivet: 16 aug-10 kl 18:16 »
Vi har ett område utanför hönshuset som hittills känts helt omöjligt att göra något vettigt med, marken är stenig, full med rötter och nässlor.
Nu har jag  läst lite grand om tobak och blivit sugen på att odla själv, dels för att det är vackert och dels för att det vore roligt att göra egna cigarrer.
Första frågan är om det kan vara skadligt för hönsen, de går fritt på tomten och smakar ju på allt.
Andra frågan gäller själva markberedningen eller bristen på sådan. Min tanke är att slå nässlorna och låta de ligga, det kommer bli ett ganska tjockt täcke, skotta över en massa hästskit, typ 15 cm och sen på med gräsklipp på det.
Sen får "landet" ligga tills nästa försommar då det är dags att sätta ut tobaksplantorna.
Låter det ok? Andra grönsaker ska odlas på annat håll fritt från djuren så detta är mest för nöjes skull. Alternativet blir ett solrosfält men då måste jag ju hägna in det och det är jag inget vidare sugen på.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Några frågor om tobak (och höns)
« Svar #1 skrivet: 16 aug-10 kl 18:27 »
Min farfar sålde potatis längs norrlandskustens järnväg. Vad han inte (?) visste var att de var odlade i jord som tidigare närt tobak. Potatisen smakade... tobak!! Han fick den i retur om tåget stod kvar på station till dagen efter. Kastad. På sig.
Tänk dig för var du odlar tobak! Smaken sitter i jorden några år.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Erik Röde

  • Inlägg: 302
  • hemmapappa
SV: Några frågor om tobak (och höns)
« Svar #2 skrivet: 16 aug-10 kl 21:59 »
Det borde gå att odla i nässlorna+hästsliten +klippet. Men lite jord på toppen eller i blandningen behöver ju inte vara fel. Om Tobaken tar sig bra kommer de att kväva nässlorna, så på det viset borde det fungera. Du kan ju alltid täcka med en duk innan och efter tobaken.

Vad gäller tobak och potatis så har jag inte upplevt att de tar smak. Illa vore om tobaken smakade potatis :)

Säg till om du behöver frö.

Erik

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Några frågor om tobak (och höns)
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 22:10 »
jag tror det kommer bli en herrans massa nässlor utav det hela, de älskar ju kväve. såvida du inte är noggrann och rensar bort dem så fort du ser minsta lilla. tror också på lite jord i den där blandningen, blir kanske väl mycket kväve annars.
har aldrig hört talas om att tobak skulle ge smak, intressant...
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Några frågor om tobak (och höns)
« Svar #4 skrivet: 17 aug-10 kl 22:19 »
Ja.... tobak har jag ingen erfarenhet av att odla..... men jag har erfarenhet av att odla i ren hästgödsel och det går finfint :D..... men jag ahde nog valt att lägga en markduk på nässlorna, dessa trivs annars alldeles ypperligt, sedan 30 cm hästgödsel åsså odla på..... att så direkt i denna "jord" funkar kanske mindre bra..... men att sätta ut småplantor funkar finfint ;) Jag måste erkänna att jag inte ens är noga med att låta gödseln bränna.... och dessutom med en hel del"färskt" spån i...... växer bra gör det ::)

Hoppas att du får fina cigarrer....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Några frågor om tobak (och höns)
« Svar #5 skrivet: 18 aug-10 kl 00:03 »
Jag har några tobaksplantor på ett ställe bland sly där hönsen går. Än så länge lever både hönor och tupp.  :) . Räkna med att hönsen sprätter hårt bland plantorna som kan ta skada när dom är små. Sätt helst ut plantor som stått i enskilda krukor,tar sig bättre då. Och nej.....har inte heller märkt att tobaken smakar  potatis eller tvärt om   :) .

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Några frågor om tobak (och höns)
« Svar #6 skrivet: 23 aug-10 kl 17:46 »
Tack för alla svar. Vi har en del markduk över så jag tror att jag lägger dit den för säkerhets skull.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser