Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompost i pallkragar  (läst 2021 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Kompost i pallkragar
« skrivet: 07 maj-10 kl 15:51 »
Vi hinner inte med att odla något i år men jag tänkte iallafall förbereda en del till nästa vår och nu undrar jag om man kan häva i ren hästskit (utedrift), hönsskit blandat med spån och ev lite trädgårdsavfall rakt ner i pallkragarna och sen odla i det nästa eller nästnästa år? Känns som det kommer bli lite väl potent men jag vet inte som sagt. Kanske täcka över för att slippa ogräs och höja temperaturen på komposten? Till saken hör också att vi ännu inte har någon gödselplatta och att åtminstone femtielva projekt står före en sådan.
Funderingar eller erfarenheter?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kompost i pallkragar
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 16:56 »
Ren hästskit, utan något strö, blir både ganska näringsrikt, och troligen för kompakt och syrefattigt, både för att komposteras och för att odla i. Om du blandar med torv, torra löv, hackad halm eller liknande blir det nog bra. Täck med mörk markduk, eller ett tjockt lager löv, halm och/eller gräsklipp, minst 20 cm och du får nog fylla på undersäsongen. Då får du inget eller nästan inget ogräs. Om du vill kan du göra hål, ungefär som en 10 liters hink, fylla med planteringsjord och plantera en tomat-, gurk-, eller squaschplanta där, då kan du odla redan i år. Även om du planterar ska du täcka med minst 20 cm, men lämna en liten yta kring plantans stjälk tills den etablerat sig.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Kompost i pallkragar
« Svar #2 skrivet: 08 maj-10 kl 08:44 »
Tackar för hjälpen. Och lite tomater bör man väl hinna med i år. Utgår från att hackad vass fungerar lika bra som hackad halm?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kompost i pallkragar
« Svar #3 skrivet: 08 maj-10 kl 08:51 »
Givetvis, vass eller annat kolrikt material går bra. Alla torkade växtdelar är kolrika, medan de gröna är mer kväverika. Poängen med att tillsätta kolrikt material till den kväverika gödseln är att få en balanserad kompost och att få in mer syre så att komposten blir luftig och fin.

Till våren kan du blanda ner det täckmaterial som finns kvar på ytan, eller bara föra den åt sidan när du ska så eller plantera, och sedan fylla på med mer täckmaterial. Täckodling är fantastiskt, man får ett bra mikroliv i jorden, man får nästan inget ogräs och fukten hålls kvar så att man inte behöver vattna så ofta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1200 gäster, 10 användare (4 dolda)
javill, Tur-Johan, peterm, von tratt, Högnemobon, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser