Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam bagge?  (läst 3739 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Ensam bagge?
« skrivet: 14 jun-06 kl 10:56 »
Hej,

Jag hittade en tråd om detta längre bak, men det var inte så många svar så jag skriver ett nytt inlägg...

Vi har en bagge som gått med sin flock sedan i december. Han är nu pappa till tio fina lamm och eftersom bara två är tacklamm så har vi bestämt oss att behålla honom ett år till eftersom han är en sån trevlig bagge + att han verkar ge väldigt fina lamm!

Vi tänkte låta honom gå med årsbaggarna från augusti nångång, men det som jag undrar är hur vi gör efter att årsbaggarna slaktats? Det blir ju ett par månader som han blir ensam och hur fixar han det?

Hur gör ni med era baggar?

Vi hade lammning i april/maj i år och det fungerade bra, så vi vill gärna göra likadant nästa år också. Därför vill vi helst inte att tackorna blir dräktiga för tidigt.

En variant är att skaffa en bagge till, som sedan får betäcka årstackorna. Kan det fungera? Eller är det en risk att de har ihjäl varann?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Ensam bagge?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-06 kl 11:29 »
Ni kan kastrera ett av bagglammen och låta det gå som sällskap till baggen. Märk det lammet på nätt sätt så ni inte slaktar det av misstag. Kastrerade baggar har många fördelar eftersom de kan användas som sällskap både till baggar,tackor och lamm. Får man ett flasklamm som inte kan gå med flocken kan kastratet användas som sällskap osv.

Det är många fördelar att veta ungefär när tackorna blev betäckta eftersom man då kan ha beredskap om nått går galet och slipper bli-tagen-på-sängen en stressad morgon när man har dagen uppbokad med läkarbesök o d.

En ensam bagge kan ta sig in till tackorna och kan på så vis bli en besvärlig rymmare, de är ju flockdjur.

Hälsar
Bondmoran


Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Ensam bagge?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-06 kl 15:30 »
Hej,
Det brukar gå bra att släppa ihop baggar särskilt under icke-betäckningstid. Man låter dem gå inne i en stadig box ca 2x2 m under ett par dygn, där de får göra upp. När rangordningen är fastställd brukar de trivas bra ihop och man kan släppa ut dom på bete tillsammans. Klipper man en av dem kan det räcka för att det ska bli en ny strid.  Doftförändringen kan ge reaktioner som om baggen var ny.
Om man ska låta kastrera en bagge ska man vara noga med att få den stelkrampsvaccinerad samtidigt. Det är annars rätt stor risk att han blir ett kortvarigt sällskap. Det är f.ö. ingen dum idé att ha en sällskapshammel i besättningar med endast en avelsbagge.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Ensam bagge?
« Svar #3 skrivet: 15 jun-06 kl 18:14 »
Tack för tipsen!

Det låter intressant med en kastrerad bagge (hammel heter det så?), är det nån som vet hur dyrt det är att kastrera, på ett ungefär?

Kanske kan det vara ett alternativ för vår trevlige bagge när han tjänat klart som avelsbagge...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Ensam bagge?
« Svar #4 skrivet: 15 jun-06 kl 21:23 »
Det brukar gå bra att släppa ihop baggar särskilt under icke-betäckningstid.

Lägg märke till att precis som Henning skriver så "brukar" det gå bra dvs ibland går det inte alls.... :(
Man har inte gjort nått fel utan bara haft en himla otur då..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Ensam bagge?
« Svar #5 skrivet: 15 jun-06 kl 23:33 »
Hej Rosa,

En vän till oss hade tyvärr den oturen och gammelbaggen stångade nacken av flera bagglamm, innan de hann få isär dem... :(

En kastrerad bagge är kanske bästa lösningen.. Hur brukar du göra med dina baggar?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Ensam bagge?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-06 kl 17:37 »
Jag brukar ha 3 baggar i en egen hage och egen "box" på vintern.
Det har gått jättebra i en massa år men...just i vintras så fick jag min första avelsbagge som helt enkelt  inte gick att ha ilag med de andra  :-\
Den elakingen fick helt enkelt vara i en egen box hela vintern...
säkert inte uppskattat av honom  :P men däremot av de andra baggarna  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser