Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renar i fårhagen  (läst 1517 gånger)

Tuppen

  • Inlägg: 52
Renar i fårhagen
« skrivet: 26 jan-07 kl 00:05 »
Hejsan
Kanske ett udda ämne men jag har problem med att renar försöker ta sig in i fårhagen. Varje gång detta sker går det åt många meter eltråd + ett 10-tal stolpar både trä och plast.
+ att man missar ett antal timmar på jobbet för att ta lös renar och laga stängsel (många kostnader), detta sker en till två ggr/vecka + att jag noterat att älgar börjat närma sig hagen
Det verkar som att renarna inte ser tråden eller inte bryr sig, finns det någon som har samma problem och har en lösning åt mig.

Jag vet att det är en extrem vinter här i norr, men jag vill inte betala för renarna.
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Re:Renar i fårhagen
« Svar #1 skrivet: 26 jan-07 kl 08:52 »
Jag vet att det svårt att göra nått nu mitt i smällkalla vintern, men fårstängsel till ett annat år är att rekomendera, eltråd har de inte lika mycket respekt över utan hoppar över och river sönder, men rutat rejält galvat nät är bäst.

Annars kan du prova att knyta upp sopsäckar som rör sig i vinden och skrämmer kankse dem lite på flykten. Men det beror ju på hur hungriga de är :-\ , gräset är alltid grönare på andra sidan....

I värsta fall får du försöka få kontakt med lapparna och be dem flytta renarana längre bort. Kan ju vara en temporär lösning ivarje fall.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Renar i fårhagen
« Svar #2 skrivet: 26 jan-07 kl 10:13 »
Hejsan Tuppen
Problemet i år är att renarna söker sig till kusten. Det är ju en extrem vinter.
Kontakta renägarna är ett alternativ, men det kan vara svårt att hitta de rätta ägarna som ids komma och hämta sina renar.

Vi har gjort så här, men det hjälper inte dej i år. Vi har byggt en mindre vinterhage med viltstängsel. 180cm hög. Vi lever ju med renarna runt knuten.
Vanligt fårstängsel kan de också ta sig över, när hungern driver på.

Du kan ju alltid kontakta renägarna om råd till vad du ska göra, och säga att renarna kan skada sig, när de fastnar. Då kanske det kan hända något.

Hoppas det löser sig/Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

samsam1

  • Inlägg: 51
    • -
Re:Renar i fårhagen
« Svar #3 skrivet: 26 jan-07 kl 17:24 »
Jej. Har du provat med .30-06? tror det biter bra. Tala med ägarna först, rekomenderar det. Hälsningar samsam1
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Tuppen

  • Inlägg: 52
Re:Renar i fårhagen
« Svar #4 skrivet: 27 jan-07 kl 19:56 »
Tack för alla råd, det där med 30-06 :an tror jag att jag avstår från, däremot tror jag på ett rutat nät, jag har mina gutefår i en mindre vinterhage nu och till nästa år kommer jag nog att komplettera med rutat nät, dock tror jag detta problem beror på det extrema vädret här i Norrbotten och renarna och älgarna har svårt att hitta föda, vilket gör höet i hagen attraktivt. En granne till mig har satt ut en hö bal på sin mark till renarna (han har också får) för att slippa få renarna i sin hage, vilket verkar ha gett resultat även för mig för jag har inte haft mer besök i fårhagen
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Renar i fårhagen
« Svar #5 skrivet: 30 jan-07 kl 15:28 »
ha ha ha, behåll renarna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser