Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedeldad köksspis  (läst 13704 gånger)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: vedeldad köksspis
« Svar #60 skrivet: 01 feb-16 kl 07:14 »
Till exempel här kan man köpa flänsade kokplattor (kamplattorna som nämndes tidigare):http://josefdavidssons.se/kategori/tillbehor/kokplattor-spisringar/

amillacan

  • Inlägg: 106
    • Skåne
SV: vedeldad köksspis
« Svar #61 skrivet: 03 feb-16 kl 12:02 »
Tack för svaren om plattorna. Jag har inte lagat mat på vedspis innan så jag har en del och lära mig. jag har tänkt försöka använda vedspisen en hel del till matlagning.
Spisen är på plats och till helgen ska sambon koppla in den helt till skorstenen sen blir det till att provelda lite försiktigt i helgen. Längtar!!!
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: vedeldad köksspis
« Svar #62 skrivet: 03 feb-16 kl 12:31 »
Spisen är på plats och till helgen ska sambon koppla in den helt till skorstenen sen blir det till att provelda lite försiktigt i helgen. Längtar!!!

Ska du inte låta provtrycka den, eller få installationen godkänd av någon innan du sätter igång och eldar, eller behöver man inte göra sånt? Tänkte att om huset brinner ned får man väl ut noll och ingenting på försäkringen om man inte har godkända eldstäder.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: vedeldad köksspis
« Svar #63 skrivet: 03 feb-16 kl 16:49 »
Ska du inte låta provtrycka den, eller få installationen godkänd av någon innan du sätter igång och eldar, eller behöver man inte göra sånt? Tänkte att om huset brinner ned får man väl ut noll och ingenting på försäkringen om man inte har godkända eldstäder.

Det beror på om det kan bevisas att brandskadan orsakades av en felaktig eldstad eller inte.
Och, för den delen, om arbetet bara rör sig om att byta ut en befintlig eldstad mot en annan liknande så brukar det inte krävas någon myndighetskontroll.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: vedeldad köksspis
« Svar #64 skrivet: 03 feb-16 kl 19:01 »
Värmevägg med kanaler upp och ned, två spjäll, var ganska vanligt i Mellansverige, sett en antal på Öland också. Tyvärr renoverar men dem oftast inte när de inre kanalväggarna rasar, använder då bara den som går rätt ut. Vi har en från 1937, värmer gott i både kök o kammare med en Huskvarna 3026.
Sörmland.

Intressant. Har hört att de finns i Norrland. Vinterspjäll och sommarspjäll. Skulle vilja ha själv. Hur murar man såna?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: vedeldad köksspis
« Svar #65 skrivet: 04 feb-16 kl 21:40 »
"Byte av eldstad skall ALLTID besiktigas ! Dom där satans mupparna på försäkringsbolagen har inte betalt för att betala ut pengar! Utan för att betala ut så lite som möjligt! Har huset brunnit ner och det står rester av en ny Wamsler där det tidigare stod en klaferström så kollar dom me Sotarn  direkt!  Och det kan va bra att veta om något är fel eller har blivit fel vid den nya installationen .

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: vedeldad köksspis
« Svar #66 skrivet: 05 feb-16 kl 09:41 »
"Byte av eldstad skall ALLTID besiktigas ! Dom där satans mupparna på försäkringsbolagen har inte betalt för att betala ut pengar! Utan för att betala ut så lite som möjligt! Har huset brunnit ner och det står rester av en ny Wamsler där det tidigare stod en klaferström så kollar dom me Sotarn  direkt!  Och det kan va bra att veta om något är fel eller har blivit fel vid den nya installationen .

Kan du påvisa något fall där sotaren sparar dokumentation på fabrikat och modell eldstad osv? Vad jag vet så finns det bara uppgifter om eldstadens placering och en grov indelning av typer (oljepanna, öppenspis, kamin osv) i registret.

Och, för den delen, om nu ett hus skulle ha brunnit ner så kan försäkringsbolaget bara vägra att betala ut ersättning om det går att bevisa att det är en felaktig installation av eldstad som är brandorsaken. Om branden har annan orsak eller om orsaken inte går att bevisa, så ersätts skadan ändå.
Om du har några andra uppgifter, så bör du länka till lämpliga officiella dokument som styrker dem (försäkringsvillkor, lagtexter, myndigheters förordningar mm) för att bli trodd.

Den enda säkerhet man vinner på att låta sotaren besiktiga eldstaden är att två ögon till har sett på den, och om det trots allt skulle finnas något kvarstående fel som orsakar en skada så går det att utnyttja sotarens ansvarsförsäkring för att få ersättning om det inte går att ordna på annat sätt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: vedeldad köksspis
« Svar #67 skrivet: 05 feb-16 kl 20:48 »

Den enda säkerhet man vinner på att låta sotaren besiktiga eldstaden är att två ögon till har sett på den

Har man någon bra sotare och själv är lite osäker så är det guld med dubbelkoll på plats. Dessutom så ändrar de reglerna rätt ofta tycker jag, så helt fel är det inte även om man har koll på det praktiska.

Att de skulle ha någon koll på vad som står på de olika platserna är nog bara i undantagsfall. Här är det bara om det är någon av dem som minns det som man kan få ut den datan av sotaren. Ena brodern har vedpanna i köket men där står det i pappren vedspis.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: vedeldad köksspis
« Svar #68 skrivet: 07 feb-16 kl 12:14 »
Och vad är skillnaden på en vattenmantlad vedspis,spispanna eller kökspanna??

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: vedeldad köksspis
« Svar #69 skrivet: 07 feb-16 kl 13:08 »
Vattenmantlad vedspis och spispanna borde väl vara samma? Kökspanna behöver väl inte gå att laga mat på, men det namnet används väl på det mesta som är kopplat till vattnet och är menat att eldas i köket.

Men om du undrar över min bror så stod det en klassisk emaljerad Husqvarna där förr, men nu står där en ren vedpanna avsedd för pannrum, visserligen vit den också men det går inte att förväxla dem. Därför skrev jag spis och vedpanna.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: vedeldad köksspis
« Svar #70 skrivet: 07 feb-16 kl 14:14 »
Dom ser ju lite olika ut.En del ser ut som en vedspis men har en vatten mantel. En del ser ut som en panna . Och som med allt annat så beror det ju på hur noga man är med att bokföra dom olika detaljerna. likasom skillnaden av en sparspis och en smalspis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser