Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Rädda getter....  (läst 2289 gånger)

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
Rädda getter....
« skrivet: 02 sep-14 kl 18:33 »
Jag har fått två getter från mitt jobb. De är inte vana bland människor.
Hemma på gårn är de rädda och försöker hoppa ut.
Känner att jag kan inte släppa ut dom förrän de är vana för mig.
Så nu tänker jag sova hos dom i stallet inatt se de ser att jag inte skall äta opp dom.
Tror ni jag lyckas? Har ni andra förslag?
Sitter med dom någon timme per dag och försöker bli vän.
De har varit här i ca 3 dagar nu.
Det man sår får man skörda.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rädda getter....
« Svar #1 skrivet: 03 sep-14 kl 12:01 »
Du tänker rätt som håller dem inne så länge de är skygga!
Att sova hos dem är nog mer besvär än nytta, tror jag ;) . Pyssla med dem varje dag som du redan gör, ge gärna mutor i form av t ex fallfrukt från dina träd (som jag antar att du har). Om du vill kan du sätta på dem halsband och träna dem att gå i koppel, så får de både komma ut och röra sig, samt träna på att umgås med folk.
Lycka till och ha tålamod!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Rädda getter....
« Svar #2 skrivet: 11 sep-14 kl 18:04 »
Mutor! Knäckebröd och russin är något getter älskar, banan också... Tror på att kärlek från en get kommer från magen.  ;)

Lycka till!

En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Liesluntheidi

  • Inlägg: 6
SV: Rädda getter....
« Svar #3 skrivet: 16 sep-14 kl 14:09 »
hej!

Mina var också jätterädda i början.
Man får sitta hos dem i början, närma sig långsamt. Ta med lite russin, morötter i små små bitar, lite kraftfoder om du har det?
Ha tålamod!! De kommer bli keliga och så goa!!

Försök sitt hos dem, med ryggen mot dem, ha någon äppelskiva i handen och räck bak handen. 
Tillslut kommer de komma fram och lukta etc.

Ge dig inte, det är värt jobbet.
:)

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Rädda getter....
« Svar #4 skrivet: 30 sep-14 kl 19:56 »
hur har det gått?
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 3 användare
Freddy Rindehed, von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser