Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kåken  (läst 25211 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Kåken
« skrivet: 08 sep-08 kl 21:46 »
Nu är det mesta av skulderna från lillstugeprojektet avbetalade. Så nu är det dags att renovera delar av kåken.
Det som skall renoveras är köket, matrummet och hallen. Det kommer absolut inte bli någon orginalrenovering utan en vanlig uppsnyggning.
Dessa tre rum renoverades senast 1981. Så det börjar bli dags att byta tapeter, golvmattor mm. ;)

Hälften av renoveringen kommer att ske med begagnade saker. Resten blir nytt.
De begagnade sakerna är köksskåp, spis, diskmaskin och mikro som är 4 år gamla.

Här äter vi vår första måltid i lillstugan. Där skall vi laga och äta maten under hela renoveringen.


Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Kåken
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 21:51 »
Så underbart, o vi som har en lillstuga på 100 kvm som bara står o förfaller.... *sablar också*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Kåken
« Svar #2 skrivet: 09 sep-08 kl 00:18 »
en lillstuga på 100 kvm

100 kvm=lillstuga? Kan ni inte försöka hitta någon villig att renovera mot att de får bo där billigt eller gratis?

Ska blir roligt att se vad ni gör med "kåken" Rosten!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Kåken
« Svar #3 skrivet: 09 sep-08 kl 07:58 »
Spännanden... keep it coming... vi väntar på massa bilder..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Kåken
« Svar #4 skrivet: 09 sep-08 kl 08:44 »
Citera
100 kvm=lillstuga? Kan ni inte försöka hitta någon villig att renovera mot att de får bo där billigt eller gratis?

Invändigt är det obeboligt skick, förra ägaren har misshandlat huset gravt, det är inte tal om renovering...utan ombyggnad.. :-\ Men det är en härlig själ i huset och stommen är rakare än vårat bostadshus!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Kåken
« Svar #5 skrivet: 15 sep-08 kl 21:30 »
Då inspirationen inte har infunnit sig så har vi hittat på tusen viktigare saker att göra för att slippa riva köket. ;)
Men till slut så är det bara att spotta i nävarna och ta tag i det.
Så vi tog en semesterdag idag och satte fart.

Köket skulle vara från -82 men på baksidan på skåpen satt klisterlapparna kvar och då kunde man läsa att det var ett HTH-kök från -91.
Så här såg köket ut i förmiddags.









En sak som skall ändras är att det inte skall monteras några överskåp på sidorna av fönstret.
För det minskar för mycket på ljusinsläppet. Utan det blir en arbetsbänk framför fönstret istället.


Som vanligt har jag hjälp av hela familjen.
Min son Vincent 10 år älskar skruvdragaren. ;)






Tyvärr så försvann gipsskivorna när vi rev kaklet. Så det blir att montera upp 4 nya skivor.
Så vi fick ta en sväng till bygghandeln.
Vi hann också att åka till soptippen med spisen, diskmaskinen, massa trasiga kakelbitar och en säck med golvmatta.
För att slippa ha allt skit runt fötterna när man jobbar.


När vi lyfte på golvskåpen så hittade vi soptippen. ;)
Det låg bitar från golvmattan i köket och badrummet + ett antal olika tapetbitar från diverse olika rum.



Och till slut var köket tomt.
Köket är nu lastat på släpkärran då det skall till en kompis som skall ha det i sitt kök.



« Senast ändrad: 15 sep-08 kl 21:33 av Rosten »

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Kåken
« Svar #6 skrivet: 17 sep-08 kl 14:31 »
Varför river ni ett kök som är från 90-talet? På bilderna ser det ju helt ok ut.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Kåken
« Svar #7 skrivet: 17 sep-08 kl 16:19 »
Varför river ni ett kök som är från 90-talet? På bilderna ser det ju helt ok ut.
För att vi äger ett kök med massiva körsbärsluckor inklusive alla vitvaror från 2004 som nu står i ett uthus.
Som vi flyttat med från förra kåken.

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Kåken
« Svar #8 skrivet: 17 sep-08 kl 16:23 »
För att vi äger ett kök med massiva körsbärsluckor inklusive alla vitvaror från 2004 som nu står i ett uthus.
Som vi flyttat med från förra kåken.
Voila! Det låter som en bra anledning. Vart bara lite nyfniken.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Kåken
« Svar #9 skrivet: 18 sep-08 kl 07:08 »
Voila! Det låter som en bra anledning. Vart bara lite nyfniken.
Annars så skulle jag aldrig byta kök. ;)
Men det köket som står kostar över 200 000:-
Så vi är rädda för att det blir förstört när det står i uthuset.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Kåken
« Svar #10 skrivet: 18 sep-08 kl 22:52 »
Nu har vi varit på Jula och köpt en elcentral med jordfelsbrytare. När vi ändå skall dra om en del el så kan man lika gärna byta central samtidigt.
Ser betydligt trevligare ut än gamla porslinssäkringar.

Köpte även 400 meter kabel, massa VP-rör och 8 eldosor. Så vi lyckades förbruka 3000:- på en halvtimme. :'(

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kåken
« Svar #11 skrivet: 19 sep-08 kl 07:01 »
Jag tycker gamla elcentraler är vackra. Så här ser det ut i vårt gamla hus:




Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Kåken
« Svar #12 skrivet: 19 sep-08 kl 07:11 »
Jag tycker gamla elcentraler är vackra. Så här ser det ut i vårt gamla hus:
Det tycker inte jag. ;)
El skall vara så ny som möjligt och ha jordfelsbrytare. Då är det snyggt och praktiskt. ;)

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Kåken
« Svar #13 skrivet: 19 sep-08 kl 07:36 »
Det tycker inte jag. ;)
El skall vara så ny som möjligt och ha jordfelsbrytare. Då är det snyggt och praktiskt. ;)

Får huset nån solcell medans ni ändå drar ny el  :P *slickar mig om läpparna*
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kåken
« Svar #14 skrivet: 19 sep-08 kl 07:45 »
Det tycker inte jag. ;)
El skall vara så ny som möjligt och ha jordfelsbrytare. Då är det snyggt och praktiskt. ;)

Definitivt säkrare, men plast klår inte porslin på det estetiska området.

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Kåken
« Svar #15 skrivet: 19 sep-08 kl 07:52 »
Får huset nån solcell medans ni ändå drar ny el  :P *slickar mig om läpparna*

 :D Jag skulle vilja veta mer om varför solceller får dig att slicka dig om läpparna.... Om elförsörjning kan vara så upphetsande så vill jag defentitivt veta mer... :P Såg din cell ;D i din tråd förresten... ;)
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Kåken
« Svar #16 skrivet: 19 sep-08 kl 07:58 »
:D Jag skulle vilja veta mer om varför solceller får dig att slicka dig om läpparna.... Om elförsörjning kan vara så upphetsande så vill jag defentitivt veta mer... :P Såg din cell ;D i din tråd förresten... ;)

Well.. vet ej.

OT: Men att vara oberoende av nån annan är stort. Och spelar mindre roll, som det gör på mitt hus.. att den bara driver utomhus belysningen just nu.. alltid nåt och ett steg på vägen. Köpte förresten en lödkolv på 12 volt  ;D igår... så nu skall vi löda på fri el oxå..  ;D ;D Oj va lampor Palle skall bygga.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Kåken
« Svar #17 skrivet: 19 sep-08 kl 08:03 »
 :) Ok - fattar grejen! Kanske kan man ha en sådan till uthus/hönshus/hundgård framöver... Tål att funderas på!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Kåken
« Svar #18 skrivet: 19 sep-08 kl 11:38 »
Får huset nån solcell medans ni ändå drar ny el  :P *slickar mig om läpparna*

Lillstuga skall kompleteras med solfångare för varmvatten och varmluft.
Har just nu 13 kvadratmeter Lesol i lagret för varmvattnet och massa 2-glas fönster till luftsolfångaren.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Kåken
« Svar #19 skrivet: 22 feb-09 kl 22:05 »
Hur går det med renoveringen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 3 användare
addebadde, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser