Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiskodling för hushållet  (läst 18596 gånger)

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
Fiskodling för hushållet
« skrivet: 31 mar-09 kl 10:23 »
Funderar på att ha en bassäng på gården och föda upp fisk.
Tanken är att det skall finnas en dränkbar pump som syresätter vattnet plus filtrerar samt eventuellt skall ta värme från en värmeslinga i varmkomposten (under vintern).

frågan är vad man skall ha för fisk
köper jag gräskarp så förökar den sig inte självmant sen är den dyr i inköp men den äter väl troligen de flesta växter som man ger den.

lax vet jag inte hur det är med reproduktion men dom måste ju ha animaliskt foder kanske man kan föda upp dom på mask och spannmål

billigast är ju att fånga vild fisk abborre eller gädda kanske gös men om dom överlever eller reproducerar sig är ju en annan sak och dom kanske kan äta samma som laxen

svar och andra ideer eller skall man lägga ner planerna för självhushållning?

kvarnåkungen

  • Inlägg: 271
  • n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 12:11 »
hej.. intressant.. när jag var mindre hade vi fisk i kallkällsdammen, vi fiskade aborre, mört, bäcköring och stoppade i där, det funkade ganska bra, öringen växte till trippel storlek med råge och än idag finns det 2 st kvar där..

aborren och mörten dog eftersom, ett år bottenfrös en del av dammen så...

vad det gäller utfodring så brukade vi mata dom med ris och makaroner ;D  sen fanns det gott om grodyngel och mygglarver där..

min ide - fiska, ta med hem och göd upp.. vet inte hur det funkar med reproduktion men det är ju inte så dumt att komma iväg på en fisketur emellanåt..

lycka till
bohem-torpare

Huggorm

  • Gäst
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 20:35 »
Ål borde funka rätt bra att föda upp i mindre dammar, ibland hade man en i brunnen förr som skulle hålla rent från grodor och andra djur. Fiska små ålar någonstans och göd med slaktrester och annat tills dom är stora som pytonormar. Men se till att dom trivs, annars ger som sig av över land om så krävs

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 21:03 »
Ålar är svåra att få tag på och de är så gott som utrotningsrotade. Det går inte heller att föryngra ål i  odling. Man bör välja en fisk som växer lätt i odling, det gör ål i varmt vatten endast, eller ta vildfångad yngel från en vanlig art.

Ål borde funka rätt bra att föda upp i mindre dammar, ibland hade man en i brunnen förr som skulle hålla rent från grodor och andra djur. Fiska små ålar någonstans och göd med slaktrester och annat tills dom är stora som pytonormar. Men se till att dom trivs, annars ger som sig av över land om så krävs
.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

  • Gäst
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 21:32 »
Då finns det nog andra fiskarter som är bättre  :)

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #5 skrivet: 03 apr-09 kl 22:28 »
När vi släppte i karp och öring i vår stora damm så kom minken och skrakar för att förse sej och då testade vi med större öringar över ett kg. Då kom fiskjusen och tog, så det blev inget kvar. Och så har man hägern också att förse med fisk till ::)
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #6 skrivet: 03 apr-09 kl 23:35 »
Å Fiska små ålar någonstans och göd med slaktrester och annat tills dom är stora som pytonormar. Men se till att dom trivs, annars ger som sig av över land om så krävs
Att fiska upp ål är numera förbjudet. Då ålen är fridlyst.

Huggorm

  • Gäst
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #7 skrivet: 03 apr-09 kl 23:37 »
Att fiska upp ål är numera förbjudet. Då ålen är fridlyst.
Jag såg det när jag läste på lite. Synd, det är en kul och annorlunda fisk

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #8 skrivet: 03 jan-10 kl 12:27 »
karp sutare id och ruda tål dålig vattenkvalite men de smakar blä skulle jag gissa...
Fjäderfän och kaniner

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #9 skrivet: 05 nov-10 kl 23:01 »
karp sutare id och ruda tål dålig vattenkvalite men de smakar blä skulle jag gissa...
Havsfångad id är gott men innehåller miljoner (minst) ben.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #10 skrivet: 05 nov-10 kl 23:15 »
Havsfångad id är gott men innehåller miljoner (minst) ben.
om man är ute på öland på sensommaren så är det lätt att fiska stora idar.. spinnare funkar görbra..
Fjäderfän och kaniner

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #11 skrivet: 05 nov-10 kl 23:18 »
Braxsen är inte så dum .

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #12 skrivet: 06 nov-10 kl 17:06 »
Jag vet att det har gjorts försök med att odla hybridaborre, den odlades då i bassänger med en "visp" som gjorde att vattnet blev strömmande - fisk växer fortare i strömt vatten nämligen.

Däremot var man ska få tag i hybridabborre vete tusan, men det kanske går att odla fram någon egen abborrsort som är tålig och växer bra.

Lax är egentligen rena miljöboven då det går åt 3-4 kg annan fisk för att få fram 1 kg lax, en dålig ekvation i mina ögon.

Som extranummer så kan ju "skitvattnet" från odlingsbassängen användas för att framställa gödning till åker och trädgårdsland vilket är otroligt mycket bättre än att odla fisk i nätkasse så att man förstör miljön på odlingsplatsen genom övergödning och elände.

Huggorm

  • Gäst
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #13 skrivet: 06 nov-10 kl 17:46 »
Hybridabborre lät intressant, vad är den korsad av mer än vanliga abborre?

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #14 skrivet: 07 nov-10 kl 11:13 »
Jag vet inte riktigt, det fanns förut ett företag som tog fram lösningar för att odla fisk på "landbacken" och för att odla fisk i slutna system som inte skitar ner omgivningen med just hybridabborre.

Dock läste jag på nätet nånstans för dryga året sen att de hade gått i konkurs, om de hette något med Aquaponic - minns inte riktigt men googla på det så får du se vad du hittar.


Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #15 skrivet: 07 nov-10 kl 16:54 »
Hej!
Hybridabborre? Är det Oreochromis du tänker på. Kallas oftast för Tilapia. Den kräver varmt vatten. Optimal temperatur är 30 grader. Lättodlad. Honorna växer dåligt så helst ska man bara ha hannar. Det finns korsningar som bara ger hannar. Vill du testa så köp någon art i en akvarieaffär och provodla. Munruvare. Gillar vegetabiliskt foder. Skulle kunna tänka mig att den går att ha som "huhållsgris" i en mindre damm inomhus. Jag har provodlat i en damm på 120x120x60cm. Fungerade bra.
MVH
Jan

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #16 skrivet: 09 nov-10 kl 16:21 »
Tilapia i en 14 kubikmeters tank lär ska kunna förse en familj med det protein den behöver. Tanken gödslas med hästgödsel med jämna mellanrum.
En dam ute med lite genomflöde och 100 till 200 kvadrameter kan husera något tiotal bäcköringar som då växer sig snabbt stora utan extra utfodring
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #17 skrivet: 09 nov-10 kl 22:40 »
Hej!
Oreochromis kan leva av svävalger. Bor man i tropikerna så kan man gödsla dammen med vad som helst bara det får algerna att växa. Det blir lite värre i Sverige. Det är dyrt att värma vatten men jag tror att det är fullt genomförbart att ha Tilapia i en liten damm inomhus och rena vattnet i växtodlingar i ett växthus. Färsk, smörstekt Tilapia är gott.
MVH
Jan

Antalhorvath

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #18 skrivet: 01 dec-15 kl 15:59 »
karp sutare id och ruda tål dålig vattenkvalite men de smakar blä skulle jag gissa...

Hur kan du påstå något du inte vet om? Karp är släkt med ruda och sutare är goda matfiskar. I Ungern, Rumänien, Polen, Tjeckien, Slovakien, Österike och även södra Tyskland hör karpen till Julmaten.

 

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Fiskodling för hushållet
« Svar #19 skrivet: 01 dec-15 kl 17:11 »
Är det riktigt att de är tåligare mot lite sämre vatten?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser