Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelträd - går det att rädda?  (läst 2636 gånger)

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Äppelträd - går det att rädda?
« skrivet: 24 aug-15 kl 13:30 »
Oj vad detta äppelträd har gett sig i väg på höjden i sommar! Jag har för mig att det är ca 3 år. Finns det någon vänlig själ som vill kika på bilden och komma med förslag på hur jag enklast beskär det för att få ordning på det?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-15 kl 14:04 »
För att komma med konkreta tips behövs en betydligt bättre bild, där man ser grenstrukturen. Men rent generellt kan man säga att man bör vara försiktig med att beskära, tar man för mycket blir det snabbt en mängd vattenskott.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #2 skrivet: 24 aug-15 kl 15:22 »
Håller med fåret, det är svårt att se hur trädet egentligen ser ut. Har det varit skadat nertill eftersom det skjuter en massa skott eller vad är det?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-15 kl 15:41 »
Jag fick dessvärre banta ner bilden ganska mycket för att få upp den.

För att förklara lite så är det grenar som skjuter ut i två nivåer. Första nivå som skymtas är på ca 1 meter, nästa "buske" kommer högst på toppskottet som är ca 2,50-3,00 meter högt.

Det längst ner är en buske som växer intill (som man väl skulle rensat bort vid detta laget...)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #4 skrivet: 24 aug-15 kl 15:44 »
Var är ympen? Om det kommer skott under den bör de tas bort

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #5 skrivet: 24 aug-15 kl 16:11 »
Jag fick dessvärre banta ner bilden ganska mycket för att få upp den.

Du behöver inte gå ner så långt i upplösning som till 240 x 320, det räcker med att få ner filstorleken under 192 kB. Och det är inga problem även med så pass stora bilder som 600 x 800 eller kanske ännu större, om man sparar dem med lite hårdare komprimering än vanligt. Det brukar gå att göra i de flesta bildskrynklingsprogram.

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #6 skrivet: 24 aug-15 kl 16:23 »
Testar med nytt format

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #7 skrivet: 24 aug-15 kl 17:06 »
Testar med nytt format
Men busken är fortfarande kvar så den skymmer äppelträdet  ;)
Vad är det för sort på trädet?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #8 skrivet: 24 aug-15 kl 19:29 »
Nu utan buske!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #9 skrivet: 24 aug-15 kl 19:50 »
Det är nog inget fel på trädet, klipp av lite på det som sticker iväg och det som växer i vartannat, sätt ett gnagskydd runt stammen. Gräv försiktigt en ogräsfri rundel runt trädet, lägg på lite ny jord så kommer det att bli bra  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #10 skrivet: 24 aug-15 kl 19:59 »
Ok, men bör man beskära toppskottet också så att det inte sticker väg ännu mer i höjden?

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #11 skrivet: 26 aug-15 kl 12:54 »
Ok, men bör man beskära toppskottet också så att det inte sticker väg ännu mer i höjden?

Ingen?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #12 skrivet: 26 aug-15 kl 13:26 »
Ingen?
Jag hade klippt det försiktigt, men vet inte om det är rätt precis, vet inte vad för sort det är, det kanske ska bli ett högt träd? Jag tänker som så att om jag ska kunna nå frukten så måste det tas ner till hanterlig höjd. Men som sagt bara lite i taget annars blir det en fruktansvärd massa vattenskott.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #13 skrivet: 26 aug-15 kl 13:38 »
Sluthöjden bestäms av vilken sorts grundstam man använt. Är det en starkväxande sort är det ingen idé att kapa av toppskottet, man kommer få göra det varje år och trädet kommer inte vara nöjt över att inte kunna sträcka ut som de vill

 

eskil43

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #14 skrivet: 01 dec-15 kl 16:37 »
Hej! Du har nog ingen äppelträd på bilden, det är säkerligen ett plommonträd

Johanneke

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
    • lovsbergstradgard
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #15 skrivet: 02 dec-15 kl 12:50 »
Det är ett ungt träd som aldrig har blivet beskurit (ser det ut som). Jag hade beskurit det hård, för att skapa balans i trädet. Det är när trädet är ungt som man formar det till ett stadigt och lättskött kronträd (eller tex. spalje). När det är stort är det mindre lämpligt att såga bort tjocka grenar pga sårytorna. Vad gäller skott och tillväxt så är det något som man ofta vill ha i unga träd för att ha lite att jobba med när man formar det och när man tycker att det inte behövs så många mer så beskär man i JAS.

eskil43

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Äppelträd - går det att rädda?
« Svar #16 skrivet: 19 dec-15 kl 16:50 »
Det är ett ungt träd som aldrig har blivet beskurit (ser det ut som). Jag hade beskurit det hård, för att skapa balans i trädet. Det är när trädet är ungt som man formar det till ett stadigt och lättskött kronträd (eller tex. spalje). När det är stort är det mindre lämpligt att såga bort tjocka grenar pga sårytorna. Vad gäller skott och tillväxt så är det något som man ofta vill ha i unga träd för att ha lite att jobba med när man formar det och när man tycker att det inte behövs så många mer så beskär man i JAS.

Ny va det inte detta jag påpeka, trädet är INTE äppelträd, det är plommon. Att beskära plommon på gammalt ved är däremot väldigt knepigt men går förmodligen hyggligt i detta fall, för det finns flera växande grenar långt ned på grenarna. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser