Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanvastyg till tipi!  (läst 20916 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #20 skrivet: 25 apr-07 kl 16:14 »
När den är uppsatt gör man en riktigt rökig eld, täpper till rökhålet och låter tyget impregneras av rök. Visserligen luktar den sedan rök en del men det är ett miljövänligt och ogiftigt sätt att få den att stå emot regn.
Låter synnerligen giftigt, men det är väl grader i helvetet.  Nog måste det finnas något för oss rökkänsliga också?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #21 skrivet: 01 maj-07 kl 11:59 »
Låter synnerligen giftigt, men det är väl grader i helvetet.  Nog måste det finnas något för oss rökkänsliga också?



Nu vet jag inte om ja förstått allt fel, är en tipi en sk. tältkåta? Isf måste man ju kunna elda i den & den måste ju tåla vind och ja regn behöver den ju inte tåla men då måste man ju ha ett överdrag, vilket känns väldigt onödigt, bättre att sy den i något vattenavstötande direkt. Linnelakan känns ju inte som ett alternativ till en sådan grej. Har hört att man syr av sådant som man gör segel av, som någon här tidigare nämnde, det lär vara väldigt bra. Canavas tyg har jag inte hört att någon sytt i heller, men det beror väl på hur mkt och på vilket sätt man ska använda den.

Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

marivio

  • Gäst
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #22 skrivet: 01 maj-07 kl 18:34 »
Jo, jag har  iaf uppfattat det som att det är tältkåta som avses.
För att kunna elda i den bör den vara av ett relativt flamsäkert material annars måste man behandla den med flamskyddsmedel = asgiftigt för jorden.
Jag har en i canvastyg, enda nackdelen är att den blir tung.
Att impregnera med rök är betydligt miljövänligare än att köpa en aluminiumburk med diverse kemikalier i, men det är klart att är man så rökallergisk så man far illa av gammal spisaska etc då tål man nog inte en inrökt tipt (den blir ju impregnerad av eldandet så bor man i den hela tiden och eldar behöver man inte impregnera den).

jenses

  • Gäst
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #23 skrivet: 01 maj-07 kl 22:57 »
Hur fungerar impregnering mot regn genom rök ???

marivio

  • Gäst
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #24 skrivet: 02 maj-07 kl 19:00 »
Jag är inte kemist så jag vet inte hur det fungerar. Däremot vet jag ATT det fungerar - gammalt indiantrick, används även på kläder...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #25 skrivet: 02 maj-07 kl 19:00 »
Jag har bott i kåtaliknande tält ett par perioder, och eftersom röken samlas i övre halvan kan jag sitta ner och andas ändå.  Men om HELA duken är impregnerad med rök, kan jag nog inte vara där annat än korta stunder, alltså inte sova där.  Flamskyddsmedel är supergiftiga även för oss människor, finns gott om folk som mår jättedåligt av dem.  Och jag använde lättpresenning som ytterhölje, enda nackdelen var att det bildas ozon innanför den när solen skiner på den, så det behövdes en innerduk också av tyg.  Kombinationen fungerade jättebra för mig.  Försiktig med elden måste man ju vara ändå. :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #26 skrivet: 02 maj-07 kl 19:31 »
Kan du inte köpa ett gammalt 20-mannatält på överskottslagret och sy om det?
Borde ju bli i särklass billigast.

Nu när sverige lagt ner i stort sett hela försvarsmakten borde det finnas tält i drivor från gamla regementen och MOB-förråd?
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

jenses

  • Gäst
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #27 skrivet: 02 maj-07 kl 20:23 »
Hur fungerar impregnering mot regn genom rök ???
Så, nu har jag googlat lite och hittade följande information:
För rökningen av tipin kastar man färska gröna grenar av gran eller tall på elden.
Det är kådan i röken som förslutar "porerna" i canvastygen,
dessutom förebygger rökningen mögelbildning.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #28 skrivet: 03 maj-07 kl 06:50 »
När jag hunnit tänka efter, minns jag en beskrivning av Lotta Rahme om sådan behandling av skinn.  Hon tillfogade en varning:  "Det är ett ögonblicks verk att elda upp alltihop!"  Så det borde vara effektivt, fast jag aldrig har provat, eftersom nosen svullnar igen av lukten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

marivio

  • Gäst
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #29 skrivet: 03 maj-07 kl 11:29 »
Aha, det är kådan som täpper till. Jag har eldat med "vanliga" pinnar och ved och det har också fungerat men naturligtvis blir det mer rökutveckling av färska bitar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kanvastyg till tipi!
« Svar #30 skrivet: 03 maj-07 kl 16:51 »
Ja, säkert många andra ämnen också.  Den röken luktar ju helt annorlunda.  Host, host, jag kan inte ens tänka på den...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Joelito

  • Inlägg: 19
    • Västmanland
SV: Kanvastyg till tipi!
« Svar #31 skrivet: 30 dec-12 kl 16:47 »
vad är det för tyg man använder om man ska rökimpregnera det? bomull? något tjocklek/täthet som är fördelaktigare än andra?
Vart köper man billigt?

KlasN

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Kanvastyg till tipi!
« Svar #32 skrivet: 02 apr-14 kl 22:27 »
Jag är på gång att skaffa gamla segel som jag tänkt sy ihop till en tipi. Jag vill gärna höra om någon har erfarenhet av detta:
 Hur funktionellt är segelduk i en tipi? Hur klarar den sig mot elden? Hur långt ifrån elden behöver duken vara, vilken temperatur klarar den? Hur kan man behandla duken så den blir mer brandsäker om det behövs?

Mvh Klas

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kanvastyg till tipi!
« Svar #33 skrivet: 03 apr-14 kl 13:52 »
Modern segelduk lär ju vara syntettyg som smälter om det kommer gnistor på den, och beroende på material kan vara mycket brandfarlig

Tjaeld

  • Inlägg: 23
  • TJÆLD, Tält till boende
    • Skåne
    • TJÆLD
SV: Kanvastyg till tipi!
« Svar #34 skrivet: 07 apr-14 kl 08:40 »
Hej alla tipi intresserade, vi har tillgång till erfarenhet, tyg ock kunskap till alla som vill sy tipis, det är ändå det vi själva lever på.
Några spekulationer här i tråden att rätta upp:
*Ytterduken på en tipi behöver inte vara vattentät, om man har gjort rätt när man sytt sin tipi s kommer vinkeln på tältet göra att vatten rinner i tyget ner till marken.
*Duken bör inte göras av plast! Inte, aldrig nånsin!
*Rökimpregnering och andra metoder som albarksimpregnering görs inte för vattenavsötning utan för röta och mögel.
*Innertälet bör vara vindtätt tyg ca 300-500g/m²
*Tygen som vi själva använder är på 450g/m² bommullskanvas, 200 bredd.

Fråga oss här, på www.tjaeld.se eller på facebook.com/hbtjaeld
---
TJÆLD
www.tjaeld.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Frida Hagman, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser