Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritningar friggebod  (läst 2168 gånger)

Honken79

  • Inlägg: 10
    • Uppland
Ritningar friggebod
« skrivet: 18 sep-14 kl 22:23 »
Jag är en realtiv nybörjare och inget byggproffs, men förbereder mig för att bygga en egen friggebod med bastu. Jag är nu på jakt efter bra ritningar på ca 10-12 kvm stor friggebod i klassisk och gediget byggd friggebod. Min tanke är att bygga den på kallmurad stengrund, troligen oisolerad, med stående panel och grästak alt tegel... Tack för all hjälp!

 

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Ritningar friggebod
« Svar #1 skrivet: 19 sep-14 kl 00:27 »
Du funderar inte på att designa den själv?
Att "bygga" i google Sketchup är mycket enklare än man tror, och designar du boden själv får du ju den så som du vill ha den.

Denna videon lärde jag mig av.
https://www.youtube.com/watch?v=dL01iW9DAEU

Honken79

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Ritningar friggebod
« Svar #2 skrivet: 21 sep-14 kl 15:13 »
Att designa själv låter som en tilltalande idé. Det gör jag gärna. Dock är jag rent bygg- och konstruktionsmässigt inte så bevandrad varför jag även om jag har en klar idé kring hur den ska se ut, inte är helt hemma på exakt hur jag når dit... Så därför skulle jag behöva en instruktion mer kring konstruktion i detalj... Funderar dessutom på vilka lager jag behöver ha i väggar t ex. Jag har tänkt att bygga den hel oisolerad, räcker det då att jag bygger med plank och längsgående läkt över springorna? Eller behöver jag även ha en innerpanel även om jag inte isolerar? Ska jag då ha en oisloerad luftspalt däremellan ytterpanel och innerpanel och sätta en vindpapp bara?

Säkert riktiga nybärjarfunderingar men än då =)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ritningar friggebod
« Svar #3 skrivet: 21 sep-14 kl 15:29 »
Skall du inte isolera alls behövs ingen luftspalt. Då slår du på ytterpanelen direkt på utsidan av reglarna bara. Sedan behöver du inte ha något alls på insidan, men då har du ju reglarna som sticker in från ytterväggen med 60cm mellanrum om du förstår var jag menar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ritningar friggebod
« Svar #4 skrivet: 21 sep-14 kl 18:38 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser