Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelströssel och äppelsirap  (läst 3939 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Äppelströssel och äppelsirap
« skrivet: 17 sep-14 kl 11:30 »
Ska börja med att erkänna att jag är en godisgris och nu vill jag dela med mig av ett alldeles fantastiskt gott sätt att använda äppelöverskottet. Hittade själv receptet någonstans men tror inte att det var här på Alternativ. Skulle det ändå vara så att jag sprider någon annans recept så hoppas jag att det är ok.

Så här gör man:

Man skär äpplen (helst skalade) i små tärningar ( 0,5 cm sida). Jag använder en sådan där mojäng som skivar, skalar och kärnar ur i ett och skär sedan skivorna i mindre tärningar men det funkar förstås att tärna helt manuellt också.

Under tiden kokar du upp en sockerlag med 2 delar socker och 1 del vatten tills sockret löst sig. Tillsätt lite pressad citron eller citronsyra. Det ger en god syrlighet och förhindrar att äppelbitarna blir alltför mörka.

Lägg äppeltärningarna i den varma sockerlagen (värm inte mer) och låt dem ligga där 1-1,5 tim. Jag brukar lägga på en tallrik som tynger ner äppelbitarna under ytan.

Ta upp tärningarna men häll inte bort sockerlagen.

Sprid ut tärningarna på en plåt med bakplåtspapper och torka i ugn 75 grader i 6-8 tim eller tills de är torra men fortfarande lite mjuka.

Sedan till sockerlagen. Den kokar en in till mindre än halva volymen. Den blir då tjock och "sirapig", söt med en tydlig äppelsmak och syra från citronen. Jättesmarrigt!

Äppelströsslet är jättegott i mussli, i bakverk men framför allt, som godis. Om en vill kan en smaksätta äppeltärningarna med kanel, vaniljsocker eller något annat innan de sätts in i ugnen.

Äppelsirapen är så god på glass, på pannkakor.......

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Lucie

  • Gäst
SV: Äppelströssel och äppelsirap
« Svar #1 skrivet: 17 sep-14 kl 12:10 »
Gud vad gott det låter. Måste testa!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser