Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsklippare som "spikar".  (läst 1985 gånger)

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
Gräsklippare som "spikar".
« skrivet: 26 aug-14 kl 21:30 »
Har en Stigaklippare med B&S motor som börjat spika. Startar utan problem men spikar. Första tanken var förgasarmembranet, men det är glömt nu. Den går ju förhållandevis jämnt trots spikandet. Tror det är något tändningsrelaterat nu, vad tror ni.
Var hittar man reservdelar til dom?
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

andtol

  • Gäst
SV: Gräsklippare som "spikar".
« Svar #1 skrivet: 31 aug-14 kl 20:46 »
Vad betyder spikar?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Gräsklippare som "spikar".
« Svar #2 skrivet: 31 aug-14 kl 20:53 »
Vad betyder spikar?

http://www.raylonracing.se/Raser.html har en bra förklaring
Citera
Detonation (Spikning)
Att en motor spikar är ett fenomen som beror på att luft/bränsleblandingen uppnår en så hög temperatur att blandningen självantänder (exploderar) istället för att sprida sig från tänstiftetets gnista som en flamfront. Spikning uppstår då oktantalet är för lågt för motorns inställningar, detta inkluderar förtändning, ineffektivt insug och ej optimerade förbränningsrum. mager eller för fet blandning, hög kylmedelstemperatur eller olja i förbränningen. Spikning innebär att det maximala trycket i förbränningsrummet uppstår innan kolven nått TDC (top dead center) toppläget. Det extrema trycket och temperaturen som uppstår kan orsaka skador på kolvringar och/eller kolvar. Ett tidigt tecken på att motorn spikar kan vara aluminiumfragment på tändstiftets porslin och värre tecken är sprickor i porslinet eller andra värmeskador på tändstiftet.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gräsklippare som "spikar".
« Svar #3 skrivet: 03 sep-14 kl 22:15 »
En gräsklipparmotor har så låg kompression att det är praktiskt taget omöjligt för den att spika när man kör den på modern bensin. Skulle tändningen stå alldeles för tidigt, vilket i praktiken inte är möjligt,  så kommer den istället att ge bakslag och vara omöjlig att få igång.

Ljud som kan förväxlas med spikningar kan uppstå t ex om topplockspackningen läcker, om tändstiftet är dåligt fastdraget, eller om ram- eller vevlager är mycket slitna. I det sista fallet bör man kunna konstatera aluminiumspån i motoroljan, för vevlager kan man också känna lagerspelet tydligt om man vrider svänghjulet försiktigt fram och tillbaks för hand.

När det gäller B&S -reservdelar så brukar enklaste sättet vara att plocka hem reservdelskatalog för motorn från http://www.briggsandstratton.com/eu/en/support/manuals/engine , ta reda på artikelnumret för de delar man behöver och sedan söka på t ex eBay efter dem.  Har man bråttom så brukar delar finnas hos alla lokala firmor som håller på med motorredskap av olika slag, men där brukar man få betala praktfulla överpriser.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Gräsklippare som "spikar".
« Svar #4 skrivet: 16 sep-14 kl 12:45 »
Vår klippare har varit svårstartad länge. Det visar sig snart att många personer som jobbar med småmotorer tycker det är en bra idé att böja förgasarreglage så att de inte ser ut som från fabrik. Efter att ha försökt återställa allt och få tillbaka fjädrarna på rätt ställe lät det som att motorn spikade när choken inte släppte. Så kanske är det en tanke att kolla detta. Vår andra klippare går på allt för högt varvtal eftersom någon har böjt saker även där. Försöker hitta rätt ställe för allt. Det är en känslig balans att fjädrarna till varvtalsregleringen sitter rätt.
/Jan

 

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gräsklippare som "spikar".
« Svar #5 skrivet: 18 sep-14 kl 21:16 »
På tal om det så är det mycket vanligt att vevlagret skär, med lagerknackningar som följd (eller i värsta fall vevstaksbrott), om någon har mixtrat med varvtalsregulatorn så att motorn har gått på för högt varvtal.

Normalt ska maxvarvtalet vara 3600 varv/min för alla såna där motorer, utom på en del motorgräsklippare med stor klippbredd där man har sänkt varvtalet för att inte knivens periferihastighet ska bli för hög för diverse säkerhets- och arbetarskyddsbestämmelser. Ett till undantag är elverk som ska ge 50 Hz växelström, där är varvtalet 3000 varv/min.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

862 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser