Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Automatiskt vatten  (läst 2345 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Automatiskt vatten
« skrivet: 10 aug-10 kl 10:15 »
Är det någon som har en automatisk vattenanordning till sina gäss? Flottör, nipplar m fl alternativ, är det något som fungerar bra?

Det har gått åt ganska mycket dricksvatten denna sommar, så inför nästa, när jag även kommer att ha fler djur, så funderar jag på att hitta en effektivare lösning.

Beroende på vilken inhägnad de går i har de en liten damm, eller olika plastkar att bada i. Troligen blir det några begagnade badkar också, till nästa år. Men badvattnet blir dels väldigt skitigt, dels skvätter de ur det mesta när de badar. Så en separat vattenkälla att dricka ur skulle jag vilja ordna. Då behövde jag bara städa ur/fylla på badvatten en gång om dagen, och kontrollera dricksvattnet två gånger om dagen, men utan att behöva dra fram vattenslangen och fylla på.

Kan en automatisk vattenanordning fungera, eller kommer de att mixtra med den, så att jag tömmer brunnen? Jag kommer att ha ankor i inhägnaderna också, så vattenanordningen måste fungera till dem också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Automatiskt vatten
« Svar #1 skrivet: 12 aug-10 kl 10:02 »
det funkar ju att göra som man har till hästar en vatten kopp men då måste flotören i koppen va känslig så det kommer vatten när dom nuddar den så dom inte behöver tycka på den för att vattnet ska komma fram.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Automatiskt vatten
« Svar #2 skrivet: 12 aug-10 kl 10:31 »
Jo det förstår jag, det är inte att få fram vatten som jag oroar mig för, utan att de ska skvätta ut oändliga mängder vatten när de kommer på att det kommer nytt hela tiden.

Det jag är rädd för är alltså att det ska komma för mycket vatten, eller att de ska lyckas ha sönder anläggningen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Automatiskt vatten
« Svar #3 skrivet: 12 aug-10 kl 12:13 »
Tror det skulle fungera med ett vanligt kar och ha en flottör( typ de man har till kor) i den.
De billigare flottörerna ger inte så mycket vatten och går det åt för mycket kan man ju alltid stänga av vattnet under perioder på dagen.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Automatiskt vatten
« Svar #4 skrivet: 12 aug-10 kl 12:26 »
Min erfarenhet från ankor är att de tömmer ut allt vatten de kommer åt. En automatisk vattenkopp med flottör skulle bli en syndaflod om den inte begränsas på något sätt. Kanske med en kulventil som kan öppnas lagom lite?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Automatiskt vatten
« Svar #5 skrivet: 13 aug-10 kl 10:24 »
Detta är min erfarenhet. Ankor dricker hellre skitit vatten i sin "badbalja" än rent vatten i en liten kopp/nippel. Samma gäller för gäss.

Däremot kan man leka i en flottörvattenkopp tills allt vatten är slut.....(=tom brunn)

Jag har sedan länge gett upp försöken att ha rent vatten till mina simfåglar dygnet runt. Här får de rent vatten på morgonen i tillräckliga mängder för att räcka över hela dagen. Blir det skitit under dagen så får det vara skitigt...

Åtminstone de simfåglar jag har haft har varit fullt nöjda med den lösningen och jag har inte haft problem med sjukdomar eller dåliga magar.

 

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Automatiskt vatten
« Svar #6 skrivet: 13 aug-10 kl 10:46 »
Jo, jag kanske ska skaffa större/bättre vattenkar istället. De lyckas välta de jag har när där är lite mindre vatten i dem. Och då har de inget vatten alls, varken rent eller smutsigt. Det är ju inte ok.

Att de hellre dricker smutsigt vatten vet jag också, men jag har fått flera ögoninfektioner på gässen, som jag tror beror på vattnet, så jag skulle hellre vilja ha små kar, som de inte doppar huvudet i, och som fylls automatiskt. Men om det inte går får jag ordna större kar och leva med att jag får behandla någon gås då och då mot ögoninfektion.

Konstigt att det bara är gässen som drabbas, ankorna dricker ur samma behållare, men de har aldrig haft ögoninfektion...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Automatiskt vatten
« Svar #7 skrivet: 19 aug-10 kl 16:26 »
Det finns droppmunstycke till bevattning, de ger ett visst antal liter per timme (oftast 4L, jag har några gamla som ger 2L), t.ex.
http://verticalgarden.nordicshops.com/product.html/droppmunstycke-kort?category_id=8
Med sådana får de alltid fräscht vatten utan risk att brunnen tar slut. Slabbar de ut allt vattnet så kommer det nytt efter en stund. Men har man många vattenställen blir det kanske inte så bra, då går det för mycket vatten. Kopplar man på när man går upp och stänger när man går och lägger sig behöver man inte störas av vattenpumpen på natten.

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Automatiskt vatten
« Svar #8 skrivet: 19 aug-10 kl 16:56 »

Att de hellre dricker smutsigt vatten vet jag också, men jag har fått flera ögoninfektioner på gässen, som jag tror beror på vattnet, så jag skulle hellre vilja ha små kar, som de inte doppar huvudet i, och som fylls automatiskt. Men om det inte går får jag ordna större kar och leva med att jag får behandla någon gås då och då mot ögoninfektion.

Konstigt att det bara är gässen som drabbas, ankorna dricker ur samma behållare, men de har aldrig haft ögoninfektion...


Ankor och gäss måste kunna doppa huvudet,just för att undvika ögoninfektioner,så det är nog snarare så att gässen inte kan göra det ordentligt redan nu
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Automatiskt vatten
« Svar #9 skrivet: 19 aug-10 kl 17:11 »

Ankor och gäss måste kunna doppa huvudet,just för att undvika ögoninfektioner,så det är nog snarare så att gässen inte kan göra det ordentligt redan nu
Samtliga gäss och ankor har tillgång till stora kar eller damm, som dagligen, oftast två gånger dagligen, rengörs och fylls med friskt vatten. De kan doppa hela sig, och gör det också. Det är inte det som är problemet.

Jag tänker även i framtiden ge dem möjlighet att bada och doppa huvudet, men vill helst bara fylla på en gång per dag, sedan får de bada och skvätta ut vatten, och när det är slut så får de vänta tills nästa dag med att bada. Men ha friskt dricksvatten i en liten behållare som fylls på efterhand. Helst en som de inte kan välta eller skita ner för mycket i, och som fylls lagom mycket, men som gör att de inte kan tömma brunnen genom att leka med den. Det är det frågan gäller.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Automatiskt vatten
« Svar #10 skrivet: 19 aug-10 kl 17:36 »
Dom bryr sig absolut inte om att vattnet är skitit.Om man häller ur det skitiga vattnet ur en balja och fyller i nytt så är i vilket fall min erfarenhet att dom hellre dricker i pölen som blir på backen av skitvattnet än det nya man häller upp.

Det lättaste om man inte har någon naturlig damm tror jag skulle vara såna där baljor som man kan köpa till barnen,sandlåda/bassäng.
Ganska stor yta men ändå hanterbar att byta vatten i en gång om dagen,och dom går inte att välta
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Automatiskt vatten
« Svar #11 skrivet: 19 aug-10 kl 17:42 »
Men jag tänker ha ganska många gäss och ankor, inklusive ungar, som ska ha ordentligt med dricksvatten även när det är varmt. Jag har stora baljor, men de skvätter ur en hel del, och resten hinner de definitivt dricka upp. Jag vill inte att de blir utan vatten i flera timmar när det är varmt, främst de små behöver ha säker tillgång på vatten, annars växer de också sämre...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Automatiskt vatten
« Svar #12 skrivet: 19 aug-10 kl 17:57 »
En vattenpump som går på el med en timer skulle ju kunna funka om det finns möjlighet till det,då kan man ju ställa in att den fyller någon sorts vattenbehållare med jämna mellanrum.
Finns ju väldigt billiga pumpar på typ Harald nyborg och liknande affärer.

Där jag köpte mina senaste gäss hade han en vanlig vattenautomat som finns att köpa till höns,funkade väldigt bra till dom lite mindre.
Borde gå att göra ett hål och sticka ner en slang i en sådan
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 6 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, javill, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser