Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning för gäss  (läst 2842 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Avmaskning för gäss
« skrivet: 23 feb-10 kl 13:35 »
Sökte bland gåstrådarna, och hittade lite information om avmaskning, men ingen särskild tråd om detta. Brukar ni avmaska, i så fall hur ofta och med vad?

Finns det någon vetenskaplig information om parasiter hos gäss?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #1 skrivet: 23 feb-10 kl 13:42 »
har haft gäss i 10år... aldrig maskat av dem... Högberga säljer en bok som heter Gåsen gudarnas fågel, den ska du kolla in om du inte redan gjort det...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #2 skrivet: 23 feb-10 kl 13:46 »
Högberga säljer en bok som heter Gåsen gudarnas fågel, den ska du kolla in om du inte redan gjort det.
Bra tips, ska köpa den. Men en tråd om hur folk gör med avmaskning kan vara till nytta i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

  • Gäst
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #3 skrivet: 24 apr-10 kl 17:44 »
Vad menar ni? Det som står om mask å gäss i den där boken, vill någon återberätta det lite kort? Är det alltså så att de aldrig får mask eller vad?

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #4 skrivet: 25 apr-10 kl 12:45 »
Gäss får ofta mask och man bör avmaska dem minst 1 gg/år för att inte smitta ner gässlingarna. Magmask kallar gåsuppfödarna masken för men jag vet inte dess rätta namn. Den drabbar mest gässlignar som också dör av den, men även vuxna djur kan dö. Jag ger mina Axilur i pulverform och doseringen är samma som för gris. Jag misste alla mina gässlingar ett år  i magmask o så jag chansar inte längre utan avmaksar alla de vuxna på hösten och ibland även på våren när de har börjat värpa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #5 skrivet: 25 apr-10 kl 12:56 »
Hur länge överlever masken utanför värddjuret? Dvs hur länge ska ett område vila från bete för att vara fritt från parasiten?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #6 skrivet: 25 apr-10 kl 13:24 »
Rådet jag fick var att försöka ha gässlingarna på sånt bete där det var mycket länge sen det gick några gäss. Men jag har inget problem nu med gässlingarna sen jag började att avmaska så jag tror att det är det viktigaste är att se till att föräldradjuren är maskade ordentligt och att sen avmaska gässlingarna också med de stora på hösten..

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #7 skrivet: 25 apr-10 kl 14:26 »
hur ser du om gässen har mask? har aldrig haft några dödsfall på gässen under tio års tid om man bortser från de jag slaktat o de räven tagit... nån enstaka gässling dog första året pga väta..drunknade.. får de mask ifrån vilda gäss eller vart får de masken ifrån?
Fjäderfän och kaniner

louise

  • Gäst
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #8 skrivet: 25 apr-10 kl 14:40 »
För något år sedan pratade jag med "Gås-gurun" i Sverige om just mask, men det var dåligt med kunskap. Med får vet man tex hur länge ett bete ska vila, men det finns inga vetenskapliga rekommendationer för gäss.

Det är skitfrusterande, för jag vill veta hur jag ska planera min gård. Har inte plats för växelbetesdjur å det gnager i mig. Jag vet inte hur jag ska hålla parasittrycket nere för gässen.


Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #9 skrivet: 25 apr-10 kl 15:49 »
Man ser oftast inga symptom utan gåsen ligger död på morgon när man kommer ut. Masken sitter i muskelmagen har jag för mig och gör så att hinnan där lossnar. Om man kan se den med blotta ägat vet jag faktiskt inte.

Det bästa är väl om mna kan ha en 2-3 olika beten som man kan skifta mellan. Men det är svårt för många. Jag har den marken men i praktiken är det ändå svårt.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #10 skrivet: 25 apr-10 kl 16:12 »
Det vore intressant att veta vilken mask det är, och om den är specifik för gäss, eller om den går på tex ankor eller höns också. När jag nu bygger upp min djurhållning går det att lösa det så att alla hägnader och hus passar för olika djur, men det blir dyrare och mer arbetskrävande, så då vill man veta att det lönar sig.

På vintern är det svårare att hålla olika ytor, i min plan är det samma yta som används på vintern, där jag sätter ihop flera grupper av djur, och som ska vara mer rovdjurssäker och närmre bostadshuset för att slippa skotta så mycket för att kunna fodra djuren. Dessutom finns där ett hus som är lämpligt för vinterbostad, att bygga med vinterstandard på flera ställen knäcker budgeten rejält.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #11 skrivet: 25 apr-10 kl 18:43 »
Den är artspecifik för gäss.

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #12 skrivet: 12 maj-10 kl 11:03 »
Gäss kan drabbas av gapmask men är inte lika känsliga som kycklingar / höns.

En annan parasit som kan drabba gäss är Amidostomum anseris. Vet ej vad den heter på svenska men den sitter i muskelmagen på fågeln. Äggen sprids med träcken och hamnar på betet. När de kläcks får gässen i sig nya larver när de betar. Vuxna djur kan vara infekterade utan att visa några symptom men om gässlingar drabbas av en kraftig "smitta" kan de dö.

En parasit kallad Acuaria kan ge problem hos sjöfåglar som gäss och ankor. De kan magra av och dö. Masken har en vattenloppa som mellanvärd.

Informationen kommer från den engelska boken "Domestic geese" av Chris Ashton.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #13 skrivet: 12 maj-10 kl 18:35 »
Jag vet inte vad Amidostomun anseris svenska namn men det är den masken som en annan uppfödare kallar för magmasken och det är samma mask som jag avmaskar mot.

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #14 skrivet: 06 feb-11 kl 11:18 »
Jag har inte haft gäss på min gård någonsin. Hur ska jag göra om jag köper gäss nu då. Kan jag avmaska dom innan jag släpper ut dom då och sedan vara hyfsat säker på att inte få mask någonsin.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #15 skrivet: 06 feb-11 kl 16:51 »
Om man avser magmask (Amidostomum anseris) så minskar risken avsevärt med det förfarandet men parasiten smittar och sprids också med ankor så risk finns alltid att smittan kommer hem till dig med vilda ankor som passerar.

Parasiten har en direkt livscykel utan mellanvärdar och kan sommartid leva i miljön upp till 3 månader.

Så jag skulle nog avmaska mina gäss årligen om jag hade några  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Avmaskning för gäss
« Svar #16 skrivet: 06 feb-11 kl 16:56 »
Så mkt ankor har vi inte här, det finns inget vatten i närheten, så att ankor skulle föra hit det är högst osannolikt. Men det kostar ju inte så mkt att avmaska, fast jag tror inte det är bra att göra det slentrianmässigt pga resitens mot maskmedlet kan uppstå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser