Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva gås?!!!  (läst 8635 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Avliva gås?!!!
« skrivet: 03 jan-12 kl 23:14 »
Hur avlivar jag en gåshane på egen hand? Är ju inget man plockar upp i ena armen direkt. har inte tillgång till något gevär (förutom ett luftgevär??) och har inga grannar med gevär heller..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Xoot

  • Gäst
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #1 skrivet: 03 jan-12 kl 23:22 »
Hur avlivar jag en gåshane på egen hand? Är ju inget man plockar upp i ena armen direkt. har inte tillgång till något gevär (förutom ett luftgevär??) och har inga grannar med gevär heller..

Yxa? Men rekommenderar att ni är två stycken.

edit:
om du inte bor för långt bort och han är snäll så kan jag ta han till liv.  :D

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #2 skrivet: 03 jan-12 kl 23:25 »
När jag hade gäss tidigare så strödde jag lite säd på marken. Då kom de springande. Sen var de bara att ge dem ett rapp i bakhuvudet med basbollträt. Efter det upp på huggkubben och fram med yxan.
Min bästa ägodel är min vedspis!

David97

  • Gäst
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #3 skrivet: 04 jan-12 kl 00:02 »
Fick tips på hur slakta störredjur.. Hänga dom uppochner i  ett tråd eller liknande, bedöva och skära av pulsådrorna med kniv, krama om den, så att den inte kan flaxa, sen plocka, ta ur o hänga ;)
« Senast ändrad: 04 jan-12 kl 00:28 av David97 »

David97

  • Gäst
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #4 skrivet: 04 jan-12 kl 00:21 »
Det där är rena djurplågeriet. Hoppas att du antingen tar bort videon eller att väldigt få tittar på den.

Som sagt, detta är i ett annat land där det tydligen är tillåtet att slakta utan bedövning.. Jag la in denna för att visa ett bra och lätt sätt.. Jag tycker också detta är hemskt, och jag hoppas verkligen att han inte slaktar på exakt detta viset, utan att han bedövar och inte hänger tyngd i näbben etc.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #5 skrivet: 04 jan-12 kl 00:23 »
Fick tips på hur slakta störredjur.. Hänga dom uppochner i  ett tråd eller liknande, bedöva och skära av pulsådrorna med kniv, krama om den, så att den inte kan flaxa, sen plocka, ta ur o hänga ;)

How To Butcher a Turkey

Så här ungefär.. Fast här är inte bedövning eller kramande med ;) (Inte i sverige)


Den där videon var INGET TIPS på avlivning!  :o  :o Videon var till för att ge en uppfattning om storleken och styrkan av en kalkon och sedan en lång text efter med hur INTE ok själva avlivningsmetoden var.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

  • Gäst
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #6 skrivet: 04 jan-12 kl 00:28 »
Som jag skrev nyss, jag hoppas VERKLIGEN INTE att han tror jag menar att han ska slakta.. Det är menat så han vet hur jag menade med att hänga dom uppochner.. Jag hoppas verkligen inte han gör på samma sätt, utan att han följer sveriges regler och bedövar och avblodr rätt! Självklart ska han inte ha en sådan tyngd eller liknande, utan ett slag i huvudet är ju självklart! Om detta verkar stötande/djurplågeri, tar jag bort filmen, det var tänkt så han får se hur jag menade med att hänga uppochner..

Jag ber så mycket om ursäkt och tar genast bort videon!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #7 skrivet: 04 jan-12 kl 00:31 »
Personligen så skulle jag nog skippa att hänga ett sådant stort djur upp och ned i trådar helt (inte mindre heller för den delen).  :-\ När det lever. Däremot kan man ju hänga upp det sedan när man ska plocka... Det kanske var det du menade? ??? 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

  • Gäst
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #8 skrivet: 04 jan-12 kl 00:36 »
Personligen så skulle jag nog skippa att hänga ett sådant stort djur upp och ned i trådar helt (inte mindre heller för den delen).  :-\ När det lever. Däremot kan man ju hänga upp det sedan när man ska plocka... Det kanske var det du menade? ???

Jag menade att hänga upp, och inom 5 sekunder bedöva.. Så h*n slipper hänga och lida.. Men det är ju inte det vänligaste :/ Det är svårt hur man ska avliva ett stort djur humant :/ Om man inte har tillgång till gevär.. Vilket jag har några grannar med licens o gevär :)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #9 skrivet: 04 jan-12 kl 00:59 »
Ok ... Men låter inte det rätt krångligt om man är ensam (för vill minnas att det stod att det var en bra metod om man var två personer)?  :-\ Risken att man får vingsnytingar både före och efter bedövning (de kan börja rycka och flaxa redan då om de får sig en smäll som träffar såpass och nej, de behöver inte vara döda för att de rycker, var en historia här för några år sedan om en tupp som en slagit ihjäl utan att avbloda, den döda tuppen som haft nervryckningar o allt hade tydligen vaknat till liv sedan och pickade runt  :-X) borde ju vara mycket högre utan någon som står till hjälps och håller i vilket lär försvåra avblodningsdelen?

TS - Du vet verkligen ingen som kan hjälpa till? Tror det skulle bli mycket enklare då, kanske någon här på forumet som kan hjälpa? Annars så har du ju lite tips här och från mig i pm:et med.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #10 skrivet: 04 jan-12 kl 01:05 »
Ok ... Men låter inte det rätt krångligt om man är ensam (för vill minnas att det stod att det var en bra metod om man var två personer)?  :-\ Risken att man får vingsnytingar både före och efter bedövning (de kan börja rycka och flaxa redan då om de får sig en smäll som träffar såpass och nej, de behöver inte vara döda för att de rycker, var en historia här för några år sedan om en tupp som en slagit ihjäl utan att avbloda, den döda tuppen som haft nervryckningar o allt hade tydligen vaknat till liv sedan och pickade runt  :-X) borde ju vara mycket högre utan någon som står till hjälps och håller i vilket lär försvåra avblodningsdelen?

TS - Du vet verkligen ingen som kan hjälpa till? Tror det skulle bli mycket enklare då, kanske någon här på forumet som kan hjälpa? Annars så har du ju lite tips här och från mig i pm:et med.
Alltså, vi har inga grannar med vapen, förutom en av grannarna som vi vill undvika.
Han måste vara avlivad senast lördag.. :/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #11 skrivet: 04 jan-12 kl 01:07 »
Är han för stor för slakttratt?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

David97

  • Gäst
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #12 skrivet: 04 jan-12 kl 01:14 »
Ifs, man få ju vara ganska snabb :/ Ska man slakta så stora djur, ska man nog vara minst 2 ..

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #13 skrivet: 04 jan-12 kl 01:16 »
Är han för stor för slakttratt?

Ja, för det är ju ett bra alternativ annars.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #14 skrivet: 04 jan-12 kl 01:18 »
Kan TS möjligen göra en egen STOOOOR slakttratt... typ av en tunna ???

..... med hål i botten alltså ;)
« Senast ändrad: 04 jan-12 kl 01:24 av Jennyt »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Xoot

  • Gäst
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #15 skrivet: 04 jan-12 kl 02:05 »
Bredaryd, 9mil från Jönköping? Runt Värnamo. Tycker vi borde ha ett par medlemmar i den regionen.  :)
Är det köttet som du vill åt? Annars finns det garanterat många som kan tänka sig att ta över gåsen.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #16 skrivet: 04 jan-12 kl 06:49 »
Enklast om man är två,en håller gåsen runt vingarna,den andra greppar halsen med ena handen och slår ett kraftigt slag med en påk i huvudet på påsen,sen hugger man av huvudet,jag gör detta själv ofta och jag brukar ha en bräda/regel under halsen på gåsen när jag slår/hugger,håller till ute på gräsmattan så det är bara släppa gåsen och låta den avblodas alt bloda av den över en hink. Det går ok att hålla gåsen själv,antingen klämmer du den mellan dina ben,håller halsen så den kan inte bita eller sticka iväg,eller så håller du den på din vänstra sida i vänster vinge tryckt mot kroppen/benet när du står/sitter på knä..då kan du inte hålla halsen så det funkar bäst på snälla gäss,hårt slag i bakhuvudet så stelnar den till,därefter hugg. klubban bör vara 30-40cm lång,slå extra slag om det första tar dåligt. Lägg fram yxa så du når den efter du slått.
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #17 skrivet: 04 jan-12 kl 07:44 »
Bredaryd, 9mil från Jönköping? Runt Värnamo. Tycker vi borde ha ett par medlemmar i den regionen.  :)
Är det köttet som du vill åt? Annars finns det garanterat många som kan tänka sig att ta över gåsen.
Nja det tror jag inte att någon vill. Inte ta en sån stor chansning.
Jag har fått kämpa med ögoninfektioner på mina fåglar under en lång tid nu. För en vecka sedan skickade jag in en vaktel till SVA.
Fick ett preliminär svar att vakteln hade träck i tarmarna, var mager och hade förstorad mjälte och lever.
De skulle ta blodprover och mikroskopiska prover och sånt brukar ta runt 1 vecka att göra. Men i mitt fall kommer det ta flera veckor.
Iallafall, de misstänker papegojsjukan...

på måndag ska vi flytta, till lägenhet. Vi kan då inte ha med oss fåglarna, och eftersom vi inte vet om de är friska eller sjuka än så har vi inget annat alternativ än att avliva hela bunten :/ hade vi fått svar från sva tidigare så hade vi ju kunnat veta om de är friska eller sjuka, är de friska hade vi ju kunnat försöka hitta nya hem åt alla...

Finns inget mål att ta tillvara på köttet, det ända jag vill är att han ska somna in på ett bra sätt, utan att lida eller så. :/

Edit: hade denna gåshane vart frisk, hade jag placerat honom hos någon medans vi letar gård. Han är världens underbaraste fågel.. Därför känns det så jobbigt att avliva honom. Har går själv här med ankorna. han har vart med om det ena och det andra eftersom att han är runt 18 år...
Otroligt smart och tillgiven :(
« Senast ändrad: 04 jan-12 kl 07:49 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #18 skrivet: 04 jan-12 kl 10:48 »
Men fyyyyyy...... lider med dig :'(
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Avliva gås?!!!
« Svar #19 skrivet: 04 jan-12 kl 13:15 »
Huu vilken tråkig situation  :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser