Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utfodring till nybliven mamma  (läst 823 gånger)

dvärggeten

  • Inlägg: 74
utfodring till nybliven mamma
« skrivet: 07 jul-08 kl 15:53 »
Har ni några bra tips på en bra och näringsrik utfodring vad gäller kraftfoder till min nyblivna mamma med två små?Hon får nu havre,solid,betfor samt mineraler och hö.Tycker dock att hon petar mest i maten,finns det något som gör att hon får igång aptiten ordentligt?

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: utfodring till nybliven mamma
« Svar #1 skrivet: 07 jul-08 kl 16:56 »
Om hon bara "petar i maten" kanske det är läge att bli orolig. Har du gett henne spannmål + gräshö under dräktigheten utan att komplettera med något kalciumrikt foder så kan det vara  hypokalcemi..

Ganska lång artikel (på engelska, tyvärr) om det här problemet finns här:
http://hometown.aol.com/goatlist/hypocal.htm


dvärggeten

  • Inlägg: 74
SV: utfodring till nybliven mamma
« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 19:40 »
Nej givetvis har hon fått detta även under hela dräktigheten!Calcemi är det inte hon har fått kalk under hela graviditeten samt även oralt efter förlossningen.Men tack ändå för ditt svar.Jag tror bra att hon e kräsen...Brukar ni ge dem korn eller något annat än det jag skrev?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser