Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad från naturen kan jag torka/frysa nu och ge till hönsen i vinter?  (läst 3894 gånger)

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Jag har precis plockat in nässlor och knytit ihop i små buketter för torkning. Men finns det fler saker jag kan ta hand om nu eller i sommar för att ge hönsen i vinter?
Har sett att många ger torkat gräsklipp också, funkar det även om man har en bensindriven gräsklippare eller blir gräset farligt att äta då?

tm78

  • Inlägg: 44
    • Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
Jag torkade klöver och nässlor förra året till våra höns - men jag är också intresserad av fler tips!

 

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
Rönnbär är poppis när dom väl fått smak på det. Lätt att plocka och lätt att frysa.
//Luff

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Tack för svaren! Är det någon som vet hur det är med löv, tex björklöv, uppskattas det i torkad form?

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Tack för svaren! Är det någon som vet hur det är med löv, tex björklöv, uppskattas det i torkad form?

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Tack för svaren! Är det någon som vet hur det är med löv, tex björklöv, uppskattas det i torkad form?

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Tack för svaren! Är det någon som vet hur det är med löv, tex björklöv, uppskattas det i torkad form?

bua

  • Inlägg: 478
Mina hönor var inte intresserade av torkade björklöv.
Torkad kirskål har de ätit i mäng i vinter.

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps

Nässlor och senare i höst nypon och rönnbär. Helst ska man ta rönnbären när första frosten kommit. Går bra att frysa in både rönnbären och nyponen som de är och ta upp och ge små tinade mängder då och då under vintern. Vinbär och hallon är också poppis!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Nässlor och senare i höst nypon och rönnbär. Helst ska man ta rönnbären när första frosten kommit. Går bra att frysa in både rönnbären och nyponen som de är och ta upp och ge små tinade mängder då och då under vintern. Vinbär och hallon är också poppis!

Tack!
Hallonen tar jag nog själv ;)

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps

Björnbär också, det älskar våra! :-)
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Björnbär också, det älskar våra! :-)
Där sa du nåt! Björnbär har jag i överflöd!

annajohannas

  • Gäst
En liten dum fråga kanske, men hur tidigt plockar ni nässlorna och kirskålen? Är det nu när de precis kommit upp? Hur förvarar ni dem, när de torkar?

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
En liten dum fråga kanske, men hur tidigt plockar ni nässlorna och kirskålen? Är det nu när de precis kommit upp? Hur förvarar ni dem, när de torkar?

De nässlorna som jag plockade häromdagen var bara någon dm höga och det blev jättesmå knyten. Sen googlade jag "torkade nässlor till höns" och hittade en massa bilder på stora, långa knyten.. Så jag plockar nog igen när de har vuxit upp lite mer. Jag hängde mina på galgar som satt i taket, efter bara några dagar var de helt torra. Sen ska jag lägga dem i papperakassar i ett torrt rum.

bua

  • Inlägg: 478
Den späda kirskålen torkar jag till mig själv.
Till hönsen plockar jag när den är vuxen. Förvarar i plåtburkar. Till mina hönor var jag tvungen att hacka kirsen när jag gav dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
peterm, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser