Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aquaponics  (läst 24651 gånger)

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Aquaponics
« Svar #40 skrivet: 13 dec-12 kl 18:39 »
Tyvärr kan jag säga säkert, men generellt har reglerna för fisk varit betydligt mindre besvärliga att uppfylla än för andra djurslag, så länge man inte ger sig in på förädling av produkten.

Överlag förändras regler ganska snabbt numera, så man får kolla upp vad som gäller och vad som är "på tapeten" innan man drar på sig stora kostnader. Allt går ju inte att kolla upp vad som kommer att hända, men jag tror man gör sig själv en tjänst om man kollar med personal på berörda myndigheter vad som gäller och vad de stör sig mest på, och passar på att vara lite trevlig på en gång.   

Sist jag snabbkollade vid vilken omfattning man behöver tillstånd för fiskodling för miljöpåverkan var det vid en årsproduktion på 5 ton, nu ser det ut som gränsen har delats upp, och man ska göra en miljökonsekvensbeskrivning och lämna in, plus en anmälan, om man planerar att förbruka mellan 1,5 och 40 ton foder per år. Över 40 ton foder per år behöver man dessutom söka miljötillstånd för. 

För övrigt kan man ju sälja fisk levande också, om de har eller kommer att kräva godkänd slaktlokal. Inte bara för direkt konsumtion, utan även sättfisk.


Låter ju positivt faktiskt. Med aquaponics inomhus i tankar kan det väl inte bli så svårt med miljökonsekvensbeskrivningen för allt spill återvinns ju via växterna? =)

Nä, men det är nog klokt att jämföra med möjligheten att producera sättfisk eller kanske t o m akvariefisk i sammanhanget. Eller levande kräftor till restauranger kanske. Jag litar inte på myndigheterna i detta... har hört alldeles för många skräckhistorier om SLV osv.  Tigerräkor,ekologiskt framtagna, tänker jag vore en cool grej med... till sushirestauranger och så. Vet inte om det är möjligt.., men coolt vore det. :)

Fast jag blev lite beklämd när jag hörde det här radioinslaget från kattastrand idag - http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=240&grupp=5365&artikel=4965238. 10 000 kvm odlingsyta tycker de att man ska ha om man ska leva på aquaponics. Mina lönsamhetsförväntningar har definitivt sänkts.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Aquaponics
« Svar #41 skrivet: 14 dec-12 kl 10:12 »
Det är klart att det måste vara industriell skala om man ska hålla på och dra fram abborre. Jag får tacka för länken, jag hade inte hört inslaget förut. Om det är kattastrand man räknar från förstår jag att Europa ligger långt efter med aquaponics.

Jag ser inte att de använder belysning, de förlänger säsongen lite med växthuset, ja och abborre finns det gott om i många svenska sjöar. Ska man leva på att sälja sand i öknen får man vara en duktig entreprenör. 

Aquaponics kräver om det ska ha rimlig ekonomi, att man förklarar för köparna av produkterna att de har högre värde än det konstgödda besprutade som går att köpa i närmsta affär, eller den fisk som man inte bör äta mer än ett fåtal gånger om året om man inte är på ålderns höst.     

Visst går det att odla jätteräkor, efter vad jag hörde fanns det en uppfödning av sättindivider i Sverige förut iaf, av Macrobrachium rosenbergii. Arten har ur produktionssynvinkel mycket intressant livscykel. Honorna släpper ifrån sig stora antal larver, som lever plankotniskt. Ett tag kräver dessa ganska kontrollerad miljö och bräckvatten, men de kan hållas väldigt tätt. När de omvandlas till bottenlevande flyttas de till sötvatten och kan upp till en viss storlek hållas mycket tätt. Jag har för mig att det rör sig om 4-5cm längd. Från den storleken och uppåt blir de extremt utrymmeskrävande på grund av aggressivitet, de får då i en aquaponisk odling antingen säljas som sättindivider eller födas upp tillsammans med någon väl utvald fisk. Förut 10-15 år sedan kunde man köpa sättindivider hos akvariegrossist från den svenska uppfödningen. Hos grossisten kostade de 20:-+moms i 4-5cm-klassen. De akvarister som skaffade en sådan och födde upp kommer garanterat ihåg den, fascinerande djur. Inget man försörjer sig på i enbart inomhusodling av vuxna individer som mat.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Aquaponics
« Svar #42 skrivet: 15 dec-12 kl 12:12 »
Ja, det verkar som att det finns ett antal blinda fläckar hos kattastrand. Enligt fler jag chattat med går det absolut att tjäna bättre pengar på aquaponics än deras kalkyler visar.

20kr per individ av jätteräkor låter ju inte som så jättedåligt betalt t ex. ;)

Ihop med tilapia kanske?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
Sv: SV: Aquaponics
« Svar #43 skrivet: 15 dec-12 kl 20:23 »
Ja, det verkar som att det finns ett antal blinda fläckar hos kattastrand. Enligt fler jag chattat med går det absolut att tjäna bättre pengar på aquaponics än deras kalkyler visar.

20kr per individ av jätteräkor låter ju inte som så jättedåligt betalt t ex. ;)

Ihop med tilapia kanske?

Till akvarie-branschen är det en begränsad marknad för små jätteräkor, de har gått under benämningen mördarräkor. Det finns akvarie-räkor som är något mindre värda, men mycket lättare att odla. Ja, det är klart, det finns akvarie-räkor som är dyrare också. Det finns kort sagt hur mycket som helst man kan odla och sälja till akvariebranchen.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Aquaponics
« Svar #44 skrivet: 15 dec-12 kl 22:00 »
Hej!

Om cirka ett år så kommer jag att ha produktionssiffror från en småskalig aquaponisk tilapia och grönsaksodling att dela med mig av. Har byggt ett 80 m2 kupolformat (förhoppningsvis mycket energisnålt) växthus på Berga Naturbruksgymnasium i Haninge. se www.growingspaces.com så ser ni modellen (33 fot diameter). Här kommer jag under vintern att bygga en demonstrationsanläggning för att börja få lite produktionsdata för svenska förhållanden. Från  slutet maj kommer jag att ha öppet för alla nyfikna de dagar jag är där. Biobäddar och hydroponer till att börja med. Bild finns på www.kth.se/sth

Björno

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Aquaponics
« Svar #45 skrivet: 16 dec-12 kl 12:46 »
Hej!

Om cirka ett år så kommer jag att ha produktionssiffror från en småskalig aquaponisk tilapia och grönsaksodling att dela med mig av. Har byggt ett 80 m2 kupolformat (förhoppningsvis mycket energisnålt) växthus på Berga Naturbruksgymnasium i Haninge. se www.growingspaces.com så ser ni modellen (33 fot diameter). Här kommer jag under vintern att bygga en demonstrationsanläggning för att börja få lite produktionsdata för svenska förhållanden. Från  slutet maj kommer jag att ha öppet för alla nyfikna de dagar jag är där. Biobäddar och hydroponer till att börja med. Bild finns på www.kth.se/sth

Björno


Wow, vad kostade det att få upp den? Jag har fått tag i ritningar på en biodome och det är möjligt att det blir en sådan också så småningom. Ett studiebesök från Norrköping i maj kan mycket väl tänkas gå för sig. =)

Fishyerik: Ja, vi är intresserade av att odla vad som helst i tanken som generar skäliga inkomster och som passar med våra tillgängliga resurser. Vad är egentligen inte så noga. =)
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 13:06 av Georgisten »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Aquaponics
« Svar #46 skrivet: 19 dec-12 kl 22:31 »
Hej!

Växthuset i sig kostar ca 150 000 kr, frakt ca 20 000, bygglov 20 000, bottenplatta av grus mm. Totalt räknar vi med att lägga mellan 250-300 kkr på den. Vilket är ganska konkurrenskraftigt om man jämför med ett standardhus av samma storlek. Preliminära beräkningar pekar på en energikonsumtion under 10 000 kwh/år för att hålla 20 grader och belysning på växterna. Ganska hyfsat. Ska bli spännande att se om verkligheten stämmer med beräkningarna.

Man kan bygga själv (vi fick hjälp vilket sparade massor med tid) för att minska kostnaderna. Gjorde en gång en beräkning att materialet inköpt i Sverige skulle gå på ca 50 000 kr, resten är arbete samt fläktar, solpaneler mm. Kåken ifråga finns ju i olika storlekar. Sedan tillkommer ju uppvärmningsanordning vilken man nu föredrar. Vi kommer att bygga fler växthus (inte säkert att det blir kupoler) för att testa olika energi-variationer som solpaneler, värmepumpar, energilagrande väggar mm.

Vi leker med tanken på att testa perenn aquaponic med fleråriga växter som bananer, papaya mm. /Björno

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Aquaponics
« Svar #47 skrivet: 22 dec-12 kl 19:51 »
Ja bananer kan efter vad jag förstått efter en aning googlande och räknande ge en avkastning på strax över 8kg/m2/år under optimala förhållanden, om jag räknat rätt. Papaya har liknande produktionssiffror.

ca 15kWh per kilo, om nu de 10 000kWh räcker för att skapa tillräckligt bra förhållanden. Bananer och papaya skulle nog vara billigare att producera ekologiskt i tropikerna med en hel stab som kontrollerar att det verkligen är ekologiskt och justa arbetsförhållanden.

Varje kilo produktion kostar ju mer energi än innehållet i en liter diesel, och behovet sammanfaller med elbristen i landet i övrigt.

Hoppas att ni på sin höjd kör de tropiska frukterna som ett mikroexperiment i det stora experimentet för att visa att det är möjligt, och inte framhåller den produktionskostnaden som typisk för aquaponics.

Energilagrande väggar förstår jag inte alls. Vatten lagrar värmeenergi, och ju mer vatten man har desto mer fisk kan man hålla/alternativt får man större buffert. Väggarna ska väl vara så isolerande som möjligt, liten massa som håller mycket luft stilla. EPS är väl det byggmaterial som kommer närmast att vara optimalt där man inte behöver släppa in ljus.

Ja kupolväxthus är väl bäst på att se showigt ut och om man vill odla saker med väldigt olika höjd, experimentell odling. Ska man producera rationellt är väl mer konventionell form bättre.  Rent teoretiskt är en sfär den form som ger minst yta att isoera, men man måste ju få användning för luftvolymen för att det inte ska "löna sig" att kapa sfären på höjden, och den runda markytan gör många saker opraktiska. Man kan ju få mindre yta (som kostar isolering och värme) per odlad yta i ett större växthus helt enkelt.

Med solpaneler är det som vanligt så att när man behöver mest energi till ljus och uppvärmning finns det minst att hämta via solpaneler. Nu vet jag inte om du syftar på solceller eller solvärme, men problematiken är likvärdig. Solcellsdriven lagring av överskottsvärmen sommartid i marken om det finns sådana förutsättningar är den enda möjligheten att få solpaneler försvarbara som jag ser. Ska man inte använda energin för att flytta bort överskottsvärme under högsommaren är åretruntväxthus bland de sämsta användningsområdena för solpaneler jag kan komma på, eller har ni någon annan användning för högsommarproduktionen från panelerna?

Annars, Björn, kul att ni kommer igång med aquaponics!
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Aquaponics
« Svar #48 skrivet: 22 dec-12 kl 20:51 »
Hej!
Som sagt, det är en forskningsanläggning där vi ska testa olika odlingskoncept och olika energikombinationer. En del siffror hoppas vi blir användbara ganska omgående, som aquaponik med grödor som sallad, tomat och fiskarter som tilapia m.fl.

Problemställningen är egentligen vad gör vi den dag vi inte kan importera bananer till 10 kr /kilo, när Spaninens grundvattenreserver har sjunkit till en nivå där konstbevattning inte längre kan ske och vi inte kan köpa billiga tomater därifrån och när diselpriset gör det olönsamt med transporter på 300 mil för vanlig sallad. Vi anser att det är viktigt att ta fram det faktiska produktionskostnaderna för produktion av de produkter vi vill ha här i sverige.

Vi avser att testa olika energikombinationer där vi kan utnyttja förnybara resurser som sol, vind, biobränslen och framför allt olika spillvärmekällor. Det finns en enorm potential som än så länge ligger ganska outnyttjad. Lagring av energi i varma väggar eller golv syftar främst till att jämna ut temperaturdifferansen mellan dag och natt under främst vår och höst för att spara energi. De vattentankar vi kommer att ha i växthuset tjänar samma syfte. För säsongslagring måste man titta mer på berglager(borrhål) för att kunna höja verkningsgraden på värmepumpar.

Problemet med att lagra värme i de tankar vi har är att vi behöver denna volym för att odla fisk i. Vi kan därför i detta fall inte ha så stora skillnader under dygnet. Kupolväxthus har en del fördelar som inte är oväsentliga. Det finns inga köldbryggor och formen i kombination med kanalplastskivor gör att man inte behöver skuggvävar. Formen gör att värmen ansamlas i en punkt vilket gör att vi kan fläkta ner den i grusbädden och utjämna dygnsdiffen. Eftersom man behöver en viss fri luftvolym över tomatplantorna för att säkerställa bra luftomsättning och undvika mögel så ger kupolformen denna fördel. Det är sant att om jag avsåg att odla tomater i hela växthuset så skulle formen vara något opraktisk. Istället väljer jag att odla lägre växter som sallader, busktomat mm på de lägre delarna och gurka och tomat på de högre.

Jag har vid ett tidigare försök i ett växthus av usel kvalitet fått en bananstock på ca 50 kilo på ca 2,5 m2 utan extra belysning. Papaya och andra perenna växter behöver en högre takhöjd än tomater.

En inte oviktig faktor i denna diskussion är att man troligen kan räkna med betydligt högre energipriser och priser på produkter som vi importerar nu. Genom att utnyttja befintliga uthålliga energi och näringskällor på smartaste sätt kan vi även i fortsättningen ha tillgång till dessa produkter./Björno 

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Aquaponics
« Svar #49 skrivet: 23 dec-12 kl 16:25 »
Björn: Har tittat på artikeln. Ser fint ut! Vad är din beräkning att tilapia/sallads-odlingen kommer att generera? Är det ekonomiskt försvarbart för entreprenörer att satsa på detta redan nu?

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Aquaponics
« Svar #50 skrivet: 24 dec-12 kl 00:22 »
Hej!

Man har ju odling av både tomat och sallad i Sverige och man får väl anta att dom drivs med lönsamhet. Aquaponic är ju ett sätt att tillföra näring till odlingen och fisken har ju ett ganska högt värde/yta jämfört med växter så det borde vara lönsamt. Men som sagt, det är bara en teori innan det är testat "live". Den som odlar får se. Jag testar systemet för att jag tror på det både ur produktions och hållbarhetsaspekt. Lönsamheten kommer nog till stor del att vara avhängigt av hur man säljer sina produkter (direkt till kund, via grossist mm) och om man vidareförädlar eller säljer råvaran direkt.

Ha en god jul!/Björno

LovisaG

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Aquaponics
« Svar #51 skrivet: 17 mar-13 kl 13:35 »
Hej,

Är det någon som vet om/var man kan beställa mini-kit av aquaponics-system för innomhusbruk? Jag tänker på enklare system som inte har ätbara fiskar utan snarare akvariefiskar. Eller om någon har byggt om ett akvarium på ett smidigt sätt, eller på något sätt har erfarenhet från mindre aquaponics-system? Tips på fiskar etc.   

Mvh Lovisa.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Aquaponics
« Svar #52 skrivet: 18 mar-13 kl 08:09 »
Hej,

Är det någon som vet om/var man kan beställa mini-kit av aquaponics-system för innomhusbruk? Jag tänker på enklare system som inte har ätbara fiskar utan snarare akvariefiskar. Eller om någon har byggt om ett akvarium på ett smidigt sätt, eller på något sätt har erfarenhet från mindre aquaponics-system? Tips på fiskar etc.   

Mvh Lovisa.

Hej!

Jag känner inte till något färdig aquaponiskt system att köpa i Sverige, det finns väl bland annat i USA, de är oftast riktigt dyra och jag tror frakten överträffar materialkostnaden. Frågan återstår om de är bättre än vad man kan bygga själv om man är något händig.

Det är inte så extremt komplicerat att bygga något själv, ska man ha det i vanlig bostadsmiljö får man dock vara väldigt noggrann med att designa och bygga så att det inte kommer vatten på golvet.

Om du ska ha fiskarna enbart för gödning av växterna så ska du välja fiskar som har så lätt som möjligt att trivas i den miljö du tänkt dig,  och sen beror det på vilken storlek på anläggningen du tänkt dig.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
SV: Aquaponics
« Svar #53 skrivet: 16 dec-13 kl 09:08 »
Hej,
Jag är sugen, men på en total hobbynivå och med primärt syfte att få en självbevattnande och självgödslande odling inomhus. Kan det här vara ett alternativ? Jag har googlat en hel del och ser att många bygger "ett tak" av odlingsutrymme ovanpå ett akvarium. SÅ antingen en sån eller långa rör där jag kan ha växter i hål i rören...  Blir det väldigt fuktigt inne av att ha en sån här odling? På många bilder ser vattnet ganska smutsigt ut, och jag inser att det är lite av vitsen, men om man har liten skala med några akvariefiskar, tror ni att det kommer behöva se smutsigt ut eller kan man få det att se ut som ett "snyggt akvarium"? Jag hade akvarium när jag va liten och ibland efter en längre semester luktade det lite kymigt, kan man ha en någorlunda luktfri aquaponic?

Hoppas att nån kan dela med sig av egen erfarenhet...

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Aquaponics
« Svar #54 skrivet: 20 feb-14 kl 09:43 »

Det går absolut att göra som du tänker. Jag har haft en sådan inomhusanläggning i två år. Inga besvär med lukt eller fukt. Utom när basilikan blommade, det luktade faktiskt lite kymigt.

Min anläggning bestod av ett 240-litersakvarium (större än vad som behövs), med en dammpump i, som pumpade vatten upp i en plastback (typ förvaringsback man kan köpa lite varstans, ca 35 cm hög) som innehåller grus/lecakulor el dyl (inte jord!). Pumpen går på timer. Jag monterade ett överloppsrör som hindrar plastbacken från att bli överfull. I botten finns småhål som dränerar backen långsamt när timern stängt av pumpen.
Jag har mest odlat basilika i den, som har haft tillskottsljus.

Nu har jag större planer på gång

fingret

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Aquaponics
« Svar #55 skrivet: 23 okt-14 kl 06:38 »
Jag tänkte bygga ihop ett liknande system som på följande länk:

http://www.wikihow.com/Make-an-Indoor-Aquaponics-System

Men jag undrar om någon kan rekommendera en bra butik som säljer rör, t-kopplingar, elbows och genomföringar i olika diametrar?

Holgar

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Aquaponics
« Svar #56 skrivet: 07 dec-14 kl 19:08 »
Jag tänkte bygga ihop ett liknande system som på följande länk:

http://www.wikihow.com/Make-an-Indoor-Aquaponics-System

Men jag undrar om någon kan rekommendera en bra butik som säljer rör, t-kopplingar, elbows och genomföringar i olika diametrar?


Hej Fingret.
det tog mig ett tag att hitta en bra butik för kopplingar själv, men här har du en länk.
http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php
Jag håller på att köpa in mig på utrustning för att starta upp ett system själv - grejjerna kostar ju lite :/


 

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Aquaponics
« Svar #57 skrivet: 20 dec-14 kl 18:52 »
Jag blir ju sugen på det här. Har suttit och kollat på youtube filmer och blivit inspirerad. Så har jag fått ett 250l akvarium av far o mor, dom har tröttnat.

Men hur är det nu med plast och silikon? Hur mycket läcker vanliga pvc rör gift? hur mycket läcker silikonet i ett akvarium? damm matta och byggplast?
 
Jag antar att det inte är ett stort problem gemfört med annat vi gör idag, men ändå kanske inte bra? Är det någon som har någon kunskap eller reflektioner? Skall ni Björno ta några sådanńa prover i er fisk? Eller kanske i perenner så man ser vad som händer över tid?

Man kan ju använda gammeldags rör dom där gjutjärnsavloppsrören som är så träliga att såga i :) Och gamla badkar finns det ju gott om. Vad säger ni?

fingret

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Aquaponics
« Svar #58 skrivet: 29 dec-14 kl 23:39 »
Jag blir ju sugen på det här. Har suttit och kollat på youtube filmer och blivit inspirerad. Så har jag fått ett 250l akvarium av far o mor, dom har tröttnat.

Men hur är det nu med plast och silikon? Hur mycket läcker vanliga pvc rör gift? hur mycket läcker silikonet i ett akvarium? damm matta och byggplast?
 
Jag antar att det inte är ett stort problem gemfört med annat vi gör idag, men ändå kanske inte bra? Är det någon som har någon kunskap eller reflektioner? Skall ni Björno ta några sådanńa prover i er fisk? Eller kanske i perenner så man ser vad som händer över tid?

Man kan ju använda gammeldags rör dom där gjutjärnsavloppsrören som är så träliga att såga i :) Och gamla badkar finns det ju gott om. Vad säger ni?

PVC ska inte vara någon fara, i stort sett alla akvaponiksystem innehåller ju pvc rör. Dessutom har jag inte hittat någon studie som stödjer teorin om att PVC skulle släppa ut gifter i vattnet. Silikon däremot kan jag inte uttala mig om, själv byggde jag mitt system med enbart PVC rör och plasttankar. Kolla bara så det är märkt 1, 2, 3 eller 4 på plasten, högre än så kan vara riskabelt. Fast med tanke på att vi människor ständigt utsätter oss för olika typer av plaster så betvivlar jag att det är någon fara. Senast igår kikade jag på tandkrämstuben och den är märkt med en sjua, ändå använder vi innehållet två gånger om dygnet livet ut...

Några bilder på mitt lilla bygge, ett CHOP system.. första bilden blev visst vänd åt fel håll.




Och några veckor senare när jag cyclat systemet. Lite grönt börjar titta upp.


Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Aquaponics
« Svar #59 skrivet: 05 apr-15 kl 09:34 »
Björno:

Är detta du? =)

https://www.youtube.com/watch?v=XaKioHCq3sc

Hur går det uppe i Haninge med aquaponicsandet? =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Hans Hultén, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser