Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 83581 gånger)

plasmider

  • Inlägg: 85
Min mördarhund
« skrivet: 29 sep-08 kl 14:14 »
Nu hände det igen, råkade nämna för en granne att jag har pitbull och får en djup suck till svar.
Jag vet att det är en ras som skapar många rubriker (inte dess ägare), tyvär, men tror folk verkligen på allt som står i tidningen ?
Jag har haft en granne komma ut och gapat på mej att koppla hunden och hota med både det ena och andra. Då gick jag på allmän väg, med barnvagn och min lilla vovve gick fot hela tiden. Detta var i september, dvs ej under den tid man ska hålla hunden kopplad, eller som kopplad.
Hon jag köpt min hund av fick hot mail, sms och samtal då hon sålde sina valpar.
Hur kan vi människor sjunka så lågt ?
Jag har träffat många hundar av denna ras, i många olika situationer, hundar som råkat riktigt illa ut, men aldrig blivit biten eller anfallen (dock pussanfall).
Därimot har jag flera gånger blivit biten av en annan grannes pudel, haft en colli fast i benet och uppträngd av en rottweiler (inget fel på dom raserna, ägarna).
Jag är en seriös hundägare som ägnar mycket tid åt att träna mina hundar, jag älskar rasen men börjar tröttna på folk.
Finns det någon som vet eller har något tips om vad man kan och borde göra för att få slut på förföljelsen ?
Allt är relativt

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #1 skrivet: 29 sep-08 kl 14:41 »
Jadå, dom är säkert JÄTTESNÄLLA, men varför ska man ha en ras som avlats fram att döda andra hundar? Jag brukar jämföra dessa raser med vapen, ett vapen i sig har aldrig skadat någon men likförbannat kan man inte köpa det hur som helst. Vad är det som lockar en person att ha dessa hundar? Jag står helt oförstående.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Min mördarhund
« Svar #2 skrivet: 29 sep-08 kl 15:13 »
Vad är det som lockar en person att ha dessa hundar?
Makt?

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #3 skrivet: 29 sep-08 kl 16:20 »

mor på landet

  • Inlägg: 43
SV: Min mördarhund
« Svar #4 skrivet: 29 sep-08 kl 17:12 »

 Eller så tycker de bara att det är en allmänt fin ras som kan vara superhärliga med rätt uppfostran och tillräckligt med social träning ?   ???

Tycker inte folk sa bedöma en hund bara för att den är av en viss ras,
med rätt ägare blir hundarna som vilka andra hundar som helst ?

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #5 skrivet: 29 sep-08 kl 17:26 »
Eller så tycker de bara att det är en allmänt fin ras som kan vara superhärliga med rätt uppfostran och tillräckligt med social träning ?   ???

Tycker inte folk sa bedöma en hund bara för att den är av en viss ras,
med rätt ägare blir hundarna som vilka andra hundar som helst ?

Möjligt. Men varför välja att ha alla odds emot sig? Det finns ju ett otal raser att välja bland som inte är framavlade att döda andra djur.
Men har man en av dom så kanske man inte känner den där kittlingen när andra blir rädda, för det är väl den man suktar efter?
Så får man ju heller inte breda ut sig på internetforum och beklaga sig över att folk blir rädda för min hund som minsann är SÅÅ snäll.
Nej, bort med skiten.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #6 skrivet: 29 sep-08 kl 18:35 »
Tack för stöd, förståelse och support.
Trodde nog lite mer om er på denna sidan, att ni hade lite mer öppet sinne.
Tråkigt att jag hade fel.
Allt är relativt

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #7 skrivet: 29 sep-08 kl 18:54 »
Konstigt föresten, att idag är schäfer helt accepterad som familjehund, rottweiler med.
När jag var lioten så varnade dom ju mej för sådana hundar.
Jag kanske bara får vänta ut tiden och folks ovett.

Min vovve såsom dom flesta andra pitbull älskar andra hundar, barn och människor.
Dom är så lätta att träna och förstår fort.
Det viktiga är ju dock att aldrig ta fram kampen i dom, då är dom hur goa som helst.
Jag bor på landet med 7 hästar, 3 getter, 3 hundar, 7 katter och så min son, ingen har blivit mördad än.
Inte ens en kompis hund som anföll min stackars oskyldiga vovve, han bet in te ens tillbaka.
Och mördare kan du väl bara bli om man har ett konsekvent tänkande.
Alla hundar behöver ju uppfostring och träning utefter sina förutsättningar och krav, oavsett ras.
Jag vet att jag har alla odds (folkets åsikter) emot mej, men jag har helt underbara hundar.
Allt är relativt

Neiklot

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #8 skrivet: 29 sep-08 kl 18:55 »
Tack för stöd, förståelse och support.
Trodde nog lite mer om er på denna sidan, att ni hade lite mer öppet sinne.
Tråkigt att jag hade fel.


Öhh?

Inget illa menat men om du bara besökte alternativ för att få plåster på såren så...


Förövrigt: Låt grannen lära känna hunden, så är det nog inga större problem sen.


Jag har en cocker spaniel som i vissa lägen är vassare (troligtvis) än din pittbull, så..

/Neiklot

mor på landet

  • Inlägg: 43
SV: Min mördarhund
« Svar #9 skrivet: 29 sep-08 kl 19:15 »
Möjligt. Men varför välja att ha alla odds emot sig? Det finns ju ett otal raser att välja bland som inte är framavlade att döda andra djur.
Men har man en av dom så kanske man inte känner den där kittlingen när andra blir rädda, för det är väl den man suktar efter?
Så får man ju heller inte breda ut sig på internetforum och beklaga sig över att folk blir rädda för min hund som minsann är SÅÅ snäll.
Nej, bort med skiten.

Varför ? Därför att det inte alls behöver vara så kanske ?
Men nu kan ja inte se det på det hållet heller. Jag har ingen sådan hund lr haft någon sådan tycker bara inte man ska döma så hårt.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #10 skrivet: 29 sep-08 kl 19:18 »
Nej, jag ville inte bara ha plåster på såren, vill gärna ha en debatt om rasen.
Blev dock lite överraskad av vissa inlägg, men jag hade väl lite höga förväntningar.
Jag kan garantera att din hund är vassare än min, han lägger sej för allt och alla.
Det är inte för intet som han har ett rosa halband och rosa täcke (när det är kallt).
Den grannen som suckade ska ju komma förbi och prata om jakten i nästa vecka så det lär nog lösa sej fint, dom som känner mina hundar gillar dom. Nja, inte min syster som tycker att dom är lite intensiva i sin uppvaktning av henne  ;)
Sen har det ju bliovit lite annorlunda sedans jag gick kurser på bruksklubben och folk träffade en av mina älsklingar och såg han arbeta.
Allt är relativt

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #11 skrivet: 29 sep-08 kl 19:23 »
Tack "mor på landet"  :)
Det är ju inte hunden det är fel på utan ägaren.
Att skaffa en hund för att vara häftig eller få makt är ju dömt till att misslyckas från början, oavsett ras.
Skaffar man sej en pitbull så krävs det ju att man har extra pli på den för att ta bort fördommar.

Min första pitbull kom till mej av ren slump, skulle inte alls ha en sådan, men det var kärlek.
Han fastnade i mitt hjärta, och nu är han min trogna livskamrat.
Så det blev en till...
Allt är relativt

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #12 skrivet: 29 sep-08 kl 19:27 »
För att knyta an till TS som frågade om råd! Hon vill ha ett RÅD, inte höra ännu mer om att hon skaffat "fel" hund!
Allt är relativt

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #13 skrivet: 29 sep-08 kl 19:30 »
Ja, koppel är nog bästa lösningen, även om han är duktig på att gå lös.
Nu är det ju snart jakt också och vem vet vad man möter i skogen.
Allt är relativt

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #14 skrivet: 29 sep-08 kl 19:55 »
Jag har sett alldeles för mycket skit med den rasen för att ha någon som helst förståelse, visst, jag har träffat trevliga likväl... Hur kommer det sig att om man möter 100 hundar och säg 20 procent av dessa gör utfall mot min hund, 90% av dessa är pitbull eller liknande skit, resten är någon annan form av terrier. Hoppas snart våra folkvalda gör slag i saken och förbjuder dessa raser. Eller införa tvång på både koppel och munkorg på dessa och andra labila hundar. Sen såklart ett "hundkörkort" och kanske tom ett minimipris på alla hundar så att man får bort impulsköpen. 20 papp?

Men så är det just det att MIN vovve är ju så snäll.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #15 skrivet: 29 sep-08 kl 20:27 »
Så tråkigt att du mött på sådana hundar, du har aldrig haft en tanke på att det kanske kan bero på ägaren ?
Att det kanske inte är rasen det är fel på ?
Enligt statestik så hamnar ju pitbull långt ner på listan över både benägenhet att bita och faktiska incidenter. Jag har själv mött på många dåliga ägare (ofta till småraser) som inte har förstått vitsen med att träna sina hundar.
Om man förbjuder rasen gör man det bara värre, och vart hade du tänkt dra gränsen ?
Kamphund är ju ett ganska luddigt begrepp.
Anledningen till att rasen hamnar i fel händer är just på grund av dess rykte, ser ingen kriminell ha tex pudel, då dessa oftast är bra mycket mer skarpare än pitbull.
Nej, acceptera rasen, gör det okej att faktiskt träna med den och registrera den så får man nog snart bort problemet med "häftiga hundar".
Allt är relativt

Margit

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #16 skrivet: 29 sep-08 kl 21:08 »
Jag får också höra allt som oftast att jag har skaffat "fel" hund, har en jakthund - jämthund - och bor i radhusområde.
Bättre familjehund får man leta efter, att hon skäller när hon är i trädgården är ett problem, men det problemet har även min granne som har en airdaleterrier...

En pitbull har dåligt rykte och ser ganska grym ut med sin enorma käft, man kan aldrig lita till 100% på någon hund. Håll hunden kopplad så slipper folk bli rädda och irriterade  :)

Marie Söderberg

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #17 skrivet: 29 sep-08 kl 21:31 »
Nu hände det igen, råkade nämna för en granne att jag har pitbull och får en djup suck till svar.
Jag vet att det är en ras som skapar många rubriker (inte dess ägare), tyvär, men tror folk verkligen på allt som står i tidningen ?
Jag har haft en granne komma ut och gapat på mej att koppla hunden och hota med både det ena och andra. Då gick jag på allmän väg, med barnvagn och min lilla vovve gick fot hela tiden. Detta var i september, dvs ej under den tid man ska hålla hunden kopplad, eller som kopplad.
Hon jag köpt min hund av fick hot mail, sms och samtal då hon sålde sina valpar.
Hur kan vi människor sjunka så lågt ?
Jag har träffat många hundar av denna ras, i många olika situationer, hundar som råkat riktigt illa ut, men aldrig blivit biten eller anfallen (dock pussanfall).
Därimot har jag flera gånger blivit biten av en annan grannes pudel, haft en colli fast i benet och uppträngd av en rottweiler (inget fel på dom raserna, ägarna).
Jag är en seriös hundägare som ägnar mycket tid åt att träna mina hundar, jag älskar rasen men börjar tröttna på folk.
Finns det någon som vet eller har något tips om vad man kan och borde göra för att få slut på förföljelsen ?


Öppet nyfiken fråga:
Varför valde du just att köpa en pitbull?

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Min mördarhund
« Svar #18 skrivet: 29 sep-08 kl 22:11 »
Äh, jag har också en "mördarhund" men eftersom han är lurvig,långhårig och ser ut som en björn så är han inte farlig.  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #19 skrivet: 29 sep-08 kl 22:16 »
Det gjorde jag inte, jag ville ha en liten hund, tik, ej röd, har haft en grand danois innan.
Sen av ren slump så hittade jag en annons om pitbullvalpar och blev nyfiken.
Jag ringde frör att bara höra, men hon hade inga tikar kvar, bara hannar.
Två svart/vita och två röda hanar...
Jag avbokade, men min syster ville titta, och jag tänkte kanske en svart/vit.
Väl där tittade vi och gullade med dom 4 som var kvar, mest dom svart/vita.
En liten röd hanne bara skrek, inte skällde, skrek, fruktansvärt jobbig.
Vi åkte därifrån med ett kanske den minsta svart/vita, kanske.
En timme senare ringer uppfödaren och säger att några andra ska komma och titta på en röd hanne, men det är ju inga problem för vi ville ev. ha en svart/vit.
Ja, tycker jag, absolut inte en röd hanne.
Sen efter att vi la på sa det bara klick...
Inte min valp, inte den röda lilla skrik maskinen. Fick snabbt ringa och säga att inte den röda, sälj inte han !!!
Sedans dess har han varit fast i mitt hjärta, han skäller fortfarande inte, skriker som om någon försöker slå ihjäl han. Mina grannar har oroligt ringt och undrfat när hundarna varit ensamma i stallet...
Kunde inte ha hittat en bättre hund, blev mycket bättre än tänkt, så nu har jag även en lillebror till honom  ;D
Älskar dom båda två, trots att dom är röda hanar...
Allt är relativt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
Lillskiten, ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser