Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extra ljus - hur mycket och länge?  (läst 2702 gånger)

JohannaS

  • Inlägg: 24
    • Uppland
Extra ljus - hur mycket och länge?
« skrivet: 24 okt-14 kl 12:36 »
Jag tycker det börjar bli lite väl mörkt för mina höns. De går i och för sig inte in frivilligt förrän kring 17-tiden, men det är nästan mörkt i hönshuset när jag öppnar kring 07.

Hur gör ni med extra ljus? Har ni lampor som slår på med timer någon timme innan ni släpper in dem och någon timme när luckan är stäng samt någon timme extra på morgonen? Vad har ni för armatur (Gärna tips med länk/bild) . Jag har tyvärr ingen timer... borde jag ha ordnat det?  :-\ Som det är nu när jag har kycklingar så sår de lite ljus från värmelampan.

Vad mer bör jag tänka på belysningsmässigt? Och när sätts extra ljus in?  ???

Stort tack för tips!!  :D

 

andtol

  • Gäst
SV: Extra ljus - hur mycket och länge?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-14 kl 12:58 »
Det finns olika skolor, dvs man gör olika. :)

Så här gör jag:

Jag har en värmelampa som jag sätter på när det blir så kallt att vattnet inne hos hönsen fryser. Detta brukar ske när det är ett par minusgrader. Till att börja med är den på kortare stunder med hjälp av timer. När det är mycket kallt är den på dygnet runt.

Jag har en sån här http://www.granngarden.se/product/v-rmelampa-of-rg-150w-philips-
som sitter i en sån här:
http://www.granngarden.se/product/varmearmatur-np-ipx4-

Fungerar bra för mig. Använder lampan när jag kläckt kycklingar också.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Extra ljus - hur mycket och länge?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-14 kl 17:04 »
Jag tänder ljuset vid fyratiden så hönsen hittar in  :). Har två armaturer med ledlampor i. Godkända armaturer för dammiga miljöer. Ser ut som runda klot  ;D. Ungefär klockan åtta på kvällen släcker jag dessa armaturer men eftersom alla höns inte har kommit till ro då så har jag en liten nattlampa på timer. Har ställt in så den slår på vid halv åtta och släcker vid nio. Denna nattlampa ger ju i princip endast ledljus men hönsen hittar sina platser i lugn och ro. Tycker att detta funkar perfekt för mig och hönsen. Eftersom alla höns är ute hela dagen så skall de få äta sig mätta innan natten tycker jag.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Extra ljus - hur mycket och länge?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-14 kl 19:24 »
Vi har tyvärr ingen el i vårt hönshus, men jag använder en "arbets"ficklampa mellan 06.00 och 08.00 innan hönsen går ut. Det funkar bra hos oss!
Våra höns går in tidigt på eftermiddagen, men får då "kura skymning".
MVH Rosita zon 1

nettanscorner

  • Gäst
SV: Extra ljus - hur mycket och länge?
« Svar #4 skrivet: 25 nov-14 kl 20:37 »
Hej
Det är på morgonen hönsen har mest nytta av ljuset. För att de ska hinna äta det deom behöver
så bör du ha ljus MINST 8 timmar. Jag har timer från 06.00-18.00. Hönsen följer ljuset o går in då det
börjar skymma ute. Som sagt viktigt med ljus.

Vänligen
Nettan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Mathias Lundgren, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser