Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rymningsbenägna myskankor! Vad göra?  (läst 827 gånger)

kleo_bart

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Rymningsbenägna myskankor! Vad göra?
« skrivet: 24 okt-14 kl 11:28 »
Hoppas jag kan få lite tips och stöd här.
Skaffade tre myskällingar i sommar, och nu har jag bara en kvar! Den första som jag blev av med fick jag själv ta bort, på grund av att den blev sjuk. Då hade jag två kvar, en hona och en hane. Nu under hösten har det regnat väldigt mycket och, då en av hagarna i närheten blev översvämmad, blev det väldigt populärt för ankorna att hänga i den. Det var knappt att man kunde få syn på dem från tomten.
På kvällen ville de ibland inte komma in utan spenderade natten där ute. Innan de blev helt flygfärdiga har de knappt rört sig mer än hundra meter från huset. Nu har de hittat till några dammar som ligger ca 800 meter bort och som man inte alls ser från tomten. Och häromdan var hanen borta, han måste ha blivit tagen av räven. Så nu har jag bara en myska kvar, och hon envisas med att flyga bort till dammarna så fort jag släpper ut henne. Är rädd att hon ska bli tagen hon med. Vill såklart skaffa nya kompisar till henne så snart som möjligt, men hur ska jag göra för att inte de ska plocka upp hennes dåliga vanor?

Har funderat på vingklippning men är rädd att hon då ska bli ett ännu lättare byte för räven om hon inte kan flyga.

Någon som har liknande erfarenheter eller tips? Finns någon annan ras som jag borde satsa på istället, som inte flyger eller simmar iväg?

Det finns en liten damm nära tomten men den faller inte ankorna i smaken, tror att den är för överväxt av buskar. Ankorna gillar bara öppna ytor...

Tacksam för svar
/Kleo

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rymningsbenägna myskankor! Vad göra?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-14 kl 13:14 »
Det är nog lättast att vänja dem vid att det trevliga, maten, händer där du vill ha dem. Och inte bara en gång om dagen, för då letar de vidare.

Vi lånade ut en drake till grannen, men då fick ankan åka skottkärra och ha ögonbindel så den inte hittar tillbaks sedan. Förra året var det en del vallning när två drakar envisades med att gå längs vägen för att hälsa på grannens fåglar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Tur-Johan, javill, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser