Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fördelning elkostnad företag/privat  (läst 5071 gånger)

Tompa01

  • Inlägg: 23
Fördelning elkostnad företag/privat
« skrivet: 21 maj-15 kl 14:32 »
Finns det någon schablon för privat konsumtion av el när man har bergvärmepump?

Tidigare använde jag mig av en schablon på 5.000kwh för hushållselen och la resten på företaget, men varesig jag eller företaget förbrukade speciellt mycket el så det blev aldrig några större summor att tala om. (Jag eldade med ved eller pellets för värme)

Nu har jag en bergvärmepump vilket gör att den privata konsumtionen ökar, samtidig har företagsbiten blivit betydligt mer elkrävande. Mycket belysning som står på ofta då jag har uthyrningsstall med flera hyresgäster, ridhusbelysning som drar en hel del samt uppvärmda stallar, varmvatten till spolning mm.

Finns det någon schablon som Skatteverket accepterar för fördelning? Det är svårt att exakt veta vad som förbrukar vad.

När jag ändå är igång, även en bokföringsfråga här.
Tidigare när jag momsdeklarerade en gång om året så gjorde jag även fördelningen och bokföringen av elen vid årsskiftet, dvs en fång per år. Nu bokför jag löpande och momsdeklarerar kvartalsvis, hur gör jag då med fördelningen? Antag t.ex att jag kommer fram till att min privata konsumtion på årsbasis är 20.000 kWh (5.000 hushållsel och 15.000 uppvärmning). Min faktiska förbrukning och räkning jag fick för april var på 2.000kwh. Hur fördelar jag detta? I snitt per månad blir min privata förbrukning i detta exempel 1.666kwh per månad. Kan jag ta detta själv och boka 333kwh på företaget? Det kommer inte att stämma månadsvis, men årsvis blir det korrekt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fördelning elkostnad företag/privat
« Svar #1 skrivet: 21 maj-15 kl 21:28 »
Kan du inte sätta upp en eller två egna elmätare för att mäta upp privat- och företagsel var för sig?
Beträffande bergvärmepumpen brukar de flesta sådana samla på sig data om antal drifttimmar för kompressor och värmepatroner, så genom att läsa av de värdena en gång om året går det att göra en bra uppskattning av hur mycket den har dragit.

Tompa01

  • Inlägg: 23
SV: Fördelning elkostnad företag/privat
« Svar #2 skrivet: 25 maj-15 kl 18:33 »
Tack för ditt svar, men att sätta upp en extra mätare för några tusen känns inte aktuellt, och jag tror inte Skatteverket kräver det heller. Att läsa av värmepumpens gångtimmar kan ju ge en fingervisning om förbrukning, men en den förbrukar olika mycket per gångtimme beroende på hur hårt den få jobba. Sä även om det blir ger en mycket grov uppskattning.

Att dela upp elen mellan verksamhet och privat är ingen ny företeelse utan har skett under lång tid. Det måste finnas en praxis hur man gör. För många år sedan har jag sett schabloner från Skatteverket, det är därifrån jag fått 5.000 kWh för hushållsel, men jag kan inte hitta detta nu.

Tacksam om någon kan hjälpa till

Tompa01

  • Inlägg: 23
SV: Fördelning elkostnad företag/privat
« Svar #3 skrivet: 25 maj-15 kl 21:08 »
Nu hittade jag det. I broschyren Skatteregler för enskilda näringsidkare står följande.

"El
Huvudregeln är att el som förbrukats för privatbostad inte får dras av som kostnad i näringsverksamheten. Kan du inte läsa av den privata elförbrukningen på en särskild mätare, ska förbrukningen uppskattas. För en familj på fyra personer kan den s.k. hushållselen upp- skattas till minst 3 000–5 000 kWh per år.

Uttag för uppvärmning av privatbostad
Uttag av bränsle från lantbruksenhet för uppvärm- ning av privatbostad på samma fastighet behöver inte tas upp som intäkt. Detta gäller alla slags bränslen från fastigheten som ved, flis, halm, biogas m.m. Har du annan uppvärmning, får utgiften för upp- värmning av privatbostad inte dras av i näringsverk- samheten"

Men alltså inget om olika former av eluppvärmning av mangårdsbyggnad. Jag får helt enkelt uppskatta en rimlig förbrukning. Inte lätt.

Återstår bokföringsfrågan, tar gärna emot hjälp där.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Fördelning elkostnad företag/privat
« Svar #4 skrivet: 27 maj-15 kl 09:39 »
På en kurs hos Skattemyndigheten fick jag svaret att jag skulle göra en uposkattning och redovisa hur jag gjort denna i bokföringen. Jag brukar då skriva t.ex. x antal dagar x si o så mycket timmar x si o så mycket kilowattimmar osv och sen slutligen en summa uppskattat förbrukning.

Skogsola

  • Gäst
SV: Fördelning elkostnad företag/privat
« Svar #5 skrivet: 27 maj-15 kl 22:45 »
 Jag bokför rubbet på gården. Sen när jag gör deklarationen så finns det en kolumn som heter: "Bokförda kostnader som inte ska dras av". Där sätter jag in  8000 spänn som är en rimlig privatförbrukning här. Det är säkert inte korrekt att göra så. Det ger jag fan i.

 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Fördelning elkostnad företag/privat
« Svar #6 skrivet: 27 maj-15 kl 23:26 »
Jag bokför rubbet på gården. Sen när jag gör deklarationen så finns det en kolumn som heter: "Bokförda kostnader som inte ska dras av". Där sätter jag in  8000 spänn som är en rimlig privatförbrukning här. Det är säkert inte korrekt att göra så. Det ger jag fan i.

Det är många som gör just så, och det är ju inte direkt galet. Det enda som blir lite fel är ju att du då har dragit momsen på hela summan. Men det är ju småpengar i sammanhanget.

I övrigt kan jag inte direkt se problemet med bokföringen. Man bestämmer sig för en uppdelning som känns rimlig, beroende på årstid, och gör en notering på fakturan när man bokför den. Skriver på t.ex 80%, och bokar då in 80 % av elkostnaden på företaget och 80% av momsen.

Resterande 20% av totalsumman blir ett eget uttag, ifall man betalar räkningen från företagskontot.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Tompa01

  • Inlägg: 23
SV: Fördelning elkostnad företag/privat
« Svar #7 skrivet: 28 maj-15 kl 10:55 »
Tack för alla era svar, med hjälp av dem så vet jag hur jag ska göra. Enligt energiberäkningskalkylen jag fyllde i på Energimyndighetens sida så ska jag förbruka minst 15.000 och Max 19.000kwh beroende på hur jag fyllde i de olika variablerna. Så jag tar en avskrift på detta för att styrka min estimerade förbrukning och väljer en summa mitt i.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Fördelning elkostnad företag/privat
« Svar #8 skrivet: 24 jun-15 kl 00:33 »
....eller tar 5000 kwh som tidigare o:)

Tompa01

  • Inlägg: 23
SV: Fördelning elkostnad företag/privat
« Svar #9 skrivet: 01 jul-15 kl 17:21 »
....eller tar 5000 kwh som tidigare o:)
Jag tror inte Skatteverket skulle köpa det vid en granskning. Ganska svårt att motivera att uppvärmning och hushållsel rymd innom detta. Jag tror att om de hittar så uppenbara orimligheter så lär de nog detaljgranska varenda utgift du haft, men en massa byråkrati som följd. Nä jag vill ha så riktiga och korrekta siffror som möjligt, och när det inte går att få exakt så måste det åtminstone vara rimligt och försvarbart.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser