Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klövvård / hushållsko  (läst 7212 gånger)

Odallmannen

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Klövvård / hushållsko
« Svar #20 skrivet: 26 dec-12 kl 16:51 »
Hej !
Jag tycker det är väl värt att försöka rätta till kövarna själv om det handlar om enstaka kor och verkaren inte bor granne.
Det är bättre att det blir gjort på en gång än att dom skall stå och vänta på en verkare.

Om kon har för lång tå på klöven så kan man ta klingan och klubban och hugga av en liten bit på toppen om hon står på gummimatta, kanske inte helt vetenskapligt men kan spara någon trampad spene.

Annars fungerar ett rep om hasen att lyfta bakbenet med, man kan lägga det runt linen i taket eller annan lämplig inrednings detalj. Här kan man lämpligen använd hovkniven om man vill peta bort någon sten eller öppna upp för att lätta på trycket i ett klövsulesår. Vill du fixa vinklen på klöven är det enklare att ta raspen än hovklinga och klubba när foten hänger fritt.
Kolla så att klövvinklen blir OK. Klövarna skall först verkas plana,verka sedan ur hålfoten.

Ett jättebra råd för att ta så att det blir lagom mycket klövhorn kvar är att trycka med tummen mitt på klöven, sviktar den så SLUTA ATT TA MER (detta fins det proffs som går bet på).

Har du många kor eller skall limma klossar, skaffa verkstol och fräs (själv har jag mer rutin på vinkelslip än hovklinga så jag tycker att raspskiva på vinkelslipen är kanon).
OBS!Beakta att klövverkare är billiga att anlita.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Klövvård / hushållsko
« Svar #21 skrivet: 26 dec-12 kl 20:24 »
Som svar på en fråga från början av denna tråd kan jag säga att kornas klövar vanligtvis blir längst bak.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Klövvård / hushållsko
« Svar #22 skrivet: 11 aug-16 kl 09:52 »
Hej.
Jag har två kor av de vanliga raserna SLB och SRB som jag började träna att lyfta fötter sent runt 1års ålder och senare. Däremot hade jag grejat mkt med dem innan så de var inte vilda och från 3 års ålder på min äldsta och 1,5års ålder på min yngsta kan jag nu lyfta alla fyra klövarna. Att det tagit tid är för att jag inte tränat dagligen utan max 2gånger i veckan ungefär. Frambenen lyfter de på kommandot bara men bakbenen får jag ta båda händerna och ta i mer än, hoppas träna det bättre snart. Så det går absolut att lära lyft.
Än har jag haft ute klövverkare 2 gånger men inte varit direkt nöjd utan min äldsta ko har blivit extremt ömfotad efter båda gångerna i flera månader.
Därför har jag skaffat lite grejer själv och försökt fixa klövarna när de lagt sig ner hittills. Än bara tagit en del på längden för att undvika brytning av tån på klövarna men de sliter dem trasiga ändå rätt bra ute i skogsmark hagen tycker jag, tråkigt.
Det jobbiga är just under klöven som är så hårt men ändå känsligt om man tar för mkt och ger fel lutning m.m. Jag har läst lantbrukskola och vet hur en perfekt klöv ska se ut men svårt att veta hur man ska lyckas få verkningen att bli sån.
Så dilemat är att få ut en annan klövverkare till bara 2kor som är dyrt när jag kollat till få kor, eller göra det så gott jag kan själv. Ibland känns det som 2hästar är lättare just för att lättare få ut en hovslagare istället men säkert mkt dyrare.

Torparparet

  • Inlägg: 23
SV: Klövvård / hushållsko
« Svar #23 skrivet: 28 aug-16 kl 20:36 »
Ett allvarligt menat råd! Ta inga genvägar!!
Klöverkung var här häromdagen och verkade av ena fjällkon, kostnad: 750kr inkl moms och körersättning!
Tulla inte på kossans välbefinnande utan betala det lilla det kostar att få professionell hjälp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 3 användare
Tur-Johan, kretslopp, hofboss

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser