Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckt älling kan inte resa sig!!  (läst 1334 gånger)

Johannalindeb

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Nykläckt älling kan inte resa sig!!
« skrivet: 13 jun-16 kl 09:00 »
Hej! Jag har precis fått sju ällingar i kläckmaskin. De två sista fick vi hjälpa fram lite igår på EM. De har inte kunnat resa sig och ligger bara på sidan. de piper och ha öppnat ögonen. Övriga som är några timmar äldre springer runt och är pigga och krya.

Vad är det för fel på dem? Kan jag göra något? Ska de tas bort. Jag vill ju inte att de plågas...

Snälla svara en orolig nybliven "ankstyvmor"

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Nykläckt älling kan inte resa sig!!
« Svar #1 skrivet: 13 jun-16 kl 09:52 »
Ibland när någon älling är lite "efter" så brukar jag försiktigt se till att få i dom lite vatten med antingen lite druvsocker eller lite honung, med någon timmes mellanrum. Den extra energin brukar kunna hjälpa att få dom att bli lite starkare.
Ge dom lite tid. Ibland är några senare och behöver lite extra tid, men annars är det ju tyvärr så att de som kläcks senare och kanske dessutom behöver lite hjälp ut ur ägget ofta blir lite svagare. Men hos mig brukar det oftast gå vägen med värme, tålamod och lite extra energi i vattnet.
Har hjälpt rätt många ällingar pigga på sig, lycka till du också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser