Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket rovdjur har gjort detta?  (läst 7065 gånger)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #20 skrivet: 23 maj-16 kl 11:39 »
Rovdjur är rädda för människor, men om människan inte är på plats finns ingen anledning att vara rädd, därför passar de på när man är borta.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #21 skrivet: 23 maj-16 kl 15:11 »
Aha, du har en bagge?  Uteslut inte möjligheten att han har försökt komma in till kycklingarna för att försvara dem mot vem det nu var!  Sånt har jag sett mer än en gång.   :-* :-*

Ja baggen är inte feg av sig, det tog lång tid innan hans reflexer att stånga i baken försvann, även baggen är kelig..

-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #22 skrivet: 23 maj-16 kl 15:28 »
Inte det lättaste att mata kyckling med nappflaska.
Vänstra ögat ser ut att möjligen ha kunnat klara sig, efter att ha blött upp huvudet i rinnande vatten, kunde jag försiktigt bända upp vänster ögolock någon milimeter, och där i såg ut som ett öga fanns kvar..
Värre ser det ut på höger sida, men en kyckling kan klara sig med ett öga.
Nu när huvudet torkat, går det inte att bända upp ögonlocket längre.
Klarar den sig bara ett par dagar till finns chans att locket går att öppna..
Den mesta vällingen kommer utanför, men förhoppningsvis får hon i sig lite i alla fall.
Kanske ska prova mjuka upp huden med lite olivolja, tänkte jag..

« Senast ändrad: 23 maj-16 kl 15:43 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #23 skrivet: 23 maj-16 kl 17:07 »
Under det torkade blodet av skadorna att döma, kan alla teorier om att det är något annat än en kråka avfärdas.
Då skadorna riktat sig enbart mot ögonen, inga andra områden är skadade..
= 100% kråka..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #24 skrivet: 23 maj-16 kl 21:21 »
Så avbitna huvuden är inga andra skador..Men men, var och en blir salig på sin tro förstår bara inte varför du frågar när du är 100 % säker.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #25 skrivet: 23 maj-16 kl 21:39 »
Om vi alltså för skojs skull antar att baggen har flyttat på träbiten, så återstår (1) angrepp mot ögon och (2) avbitna huvuden?  KAN det ha varit två sorters angripare?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #26 skrivet: 23 maj-16 kl 22:56 »
På så kort tid, då måste dom vara bra på att samarbeta..
30 minuter..
Om dom som tidigast anföll 5 minuter efter jag åkt och stack 5 minuter innan jag såg vad som hänt..
Då har dom haft max 20 minuter på sig.

Kan då inte en kråka bita av ett dönderhackat kycklinghuvud på kycklingar som fortfarande har dun på hela kroppen utom stjärt och vingar, just för någon timme sedan uttagna från värmelampan?
Kråkor är djävulska.
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #27 skrivet: 23 maj-16 kl 23:03 »
Så avbitna huvuden är inga andra skador..Men men, var och en blir salig på sin tro förstår bara inte varför du frågar när du är 100 % säker.

Tvättade av blodet idag, och såg skadorna under..
Innan dess var jag inte 100% säker.
En mink hade kycklingen aldrig överlevt.
Så kan det vara bra med sådana bilder så man ser vilken typ av skador olika rovdjur gör..
Hade jag till exempel avlivat kycklingen hade jag inte fått veta.
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #28 skrivet: 24 maj-16 kl 01:15 »
Katter biter av huvuden.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #29 skrivet: 24 maj-16 kl 08:20 »
Här på morgonen tittar kycklingen ut och skriker av glädje när den äter en halv kopp havre, med endast lite hjälp att sikta med näbben..
Ser ut som att den ska klara sig nu..

-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #30 skrivet: 24 maj-16 kl 09:14 »
Det verkar som om du har fått en verklig kel-kyckling där!   :-*  Men kanske flera sorters rovdjur har passat på medan du var borta, och kanske inte kommit riktigt överens inbördes?  Det skulle kunna förklara om minken (om det var en sån) inte "hann" göra jobbet klart?

  Men visst måste det finnas bilder och annan info på Nätet om hur skadorna ser ut efter olika rovdjur?  Kanske det går att surfa vidare efter en titt på Vargfakta?

  Kan du bedöma graden av smärta hos din vän?  Finns det bra smärtstillande medel åt höns?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #31 skrivet: 24 maj-16 kl 09:15 »
Vilken glädje blir livet för den krabaten? Hönsfåglar som är så närsynta och söker föda med precision måste ha synen intakt på båda ögon för att ha ett värdigt liv. Kommer denna kyckling att ha synen i behåll?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #32 skrivet: 24 maj-16 kl 09:16 »
Vilken glädje blir livet för den krabaten? Hönsfåglar som är så närsynta och söker föda med precision måste ha synen intakt på båda ögon för att ha ett värdigt liv. Kommer denna kyckling att ha synen i behåll?


Min tanke oxå....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #33 skrivet: 24 maj-16 kl 18:32 »
Det verkar som om du har fått en verklig kel-kyckling där!   :-*  Men kanske flera sorters rovdjur har passat på medan du var borta, och kanske inte kommit riktigt överens inbördes?  Det skulle kunna förklara om minken (om det var en sån) inte "hann" göra jobbet klart?

  Men visst måste det finnas bilder och annan info på Nätet om hur skadorna ser ut efter olika rovdjur?  Kanske det går att surfa vidare efter en titt på Vargfakta?

  Kan du bedöma graden av smärta hos din vän?  Finns det bra smärtstillande medel åt höns?

Börjar lära mig kycklingspråket, jo den säger ifrån om jag gör rent kring skadan lite för hårdhänt, medans den kurrar när jag gör rent försiktigt..
Intressant vilket språk dom har och hur dom tänker..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #34 skrivet: 24 maj-16 kl 18:39 »
Vilken glädje blir livet för den krabaten? Hönsfåglar som är så närsynta och söker föda med precision måste ha synen intakt på båda ögon för att ha ett värdigt liv. Kommer denna kyckling att ha synen i behåll?

Läste om en enögd tupp, så förmodar att även kyckling kan..
Problemet är att ögat är så svullet att kycklingen inte kan se neråt, där maten finns..
Och den gick som en urknarkare, som trampar i luften framför sig..
Men det blir bättre och bättre än så länge..
Har tvångsmatat med havregrynsgröt, och det gillar den inte..
Havre håller den på att lära sig picka själv nu.. Från golvet, annars har jag fått lyfta upp skålen i huvudhöjd..
Fortfarande rätt svullen, men det blir mindre och mindre..

Såg även kråkan utanför, stog och titta på dom andra kycklingarna.
Nu kommer den inte in till dom, för det finns inget hål..
Kråkan såg mig från långt håll, bara mitt halva huvud, med kikarsikte och luftgevär, bakom en sten, lyckades den fly i sista sekund.
Den verkar ha förstått att den gjort något som den inte ska, för kråkan var väldigt vaksam.


« Senast ändrad: 24 maj-16 kl 19:24 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #35 skrivet: 25 maj-16 kl 10:55 »
Nåja, kråkan förstod att den var utsatt för fara, och flydde.  Som den ser det har den gjort precis det den ska - sökt föda.  Att du hade "synpunkter" på dess födosök hajade den säkert också.

  Grattis till det oskadade ögat!  Jag antar att du kan lägga tjockt med gryn framför din kelkycklilng, så att hon kan hitta ett korn även om hon inte (ännu) ser ordentligt.

  Varför skulle en handikappad höna leva ovärdigt?  Jag tycker detta synsätt liknar nazisternas uppfattning om handikappade människor och sen även om oliktänkande - ha ihjäl dem bara!

  Nä, ta varje individ för sig!  Om just denna kyckling växer upp till en lycklig höna, så tycker jag vi ska glädjas!  Fram för rätten att vara olika!

PS:  Här är en tråd där vi kan diskutera principen:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=182335.msg1705168#msg1705168
« Senast ändrad: 25 maj-16 kl 11:10 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #36 skrivet: 27 maj-16 kl 10:32 »
När jag växte upp mins jag att det gick åt många kycklingar och hönor. det var katter och hundar, det var hök mård vessla och räv. För mej är det en myt att det var mindre angrepp förr. Varje år kom det fram en eller flera hönor från sina gömställen med kycklingar. Vi såg dom inte som sällskapsdjur och fäste oss inte så mycket vid dom. Dom fans till för att ge oss mat. Det kanske är konstigt för folk nu när man köper maten i affären.
kretslopp

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #37 skrivet: 27 maj-16 kl 14:20 »
För min del har angreppen från andra tamdjur som hundar och katter ökat i majoritet, vildkatterna är bedrövligt finurliga och effektiva jägare.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #38 skrivet: 27 maj-16 kl 19:09 »
När jag växte upp mins jag att det gick åt många kycklingar och hönor. det var katter och hundar, det var hök mård vessla och räv. För mej är det en myt att det var mindre angrepp förr. Varje år kom det fram en eller flera hönor från sina gömställen med kycklingar. Vi såg dom inte som sällskapsdjur och fäste oss inte så mycket vid dom. Dom fans till för att ge oss mat. Det kanske är konstigt för folk nu när man köper maten i affären.

Tänkte mer på gärsgådarnas tid, då man byggde gärsgård för att förhindra att djuren gick in i huset och inte tvärt om.
Djuren gick då alltså utanför gärsgårdarna, mellan husen.
Ankor, höns, getter gäss osv..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilket rovdjur har gjort detta?
« Svar #39 skrivet: 27 maj-16 kl 19:22 »
Tänkte mer på gärsgådarnas tid, då man byggde gärsgård för att förhindra att djuren gick in i huset och inte tvärt om.
Djuren gick då alltså utanför gärsgårdarna, mellan husen.
Ankor, höns, getter gäss osv..

Vilket generellt sätt inte var ett problem då det fanns folk i närheten mest hela tiden.
Var det inte vuxna så var det massor av ungar.

Man hade tom visst folk som hade till uppgift att vakta djuren.
Väldigt ofta sånna som inte dög till annat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser