Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta verkligen rimligt?  (läst 11630 gånger)

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
Är detta verkligen rimligt?
« skrivet: 09 mar-11 kl 22:04 »
Chockhöjda avgifter för bygglov
I dag låg förslaget till nya avgifter för bygglov och förhandsbesked på byggnadsnämndens bord. Nämnden säger ja till höjningar som ordföranden Bo Björkman (S) själv kallar dramatiska.
Några exempel:
Bygglov för en normalstor villa kostar i dag cirka 10 000 kronor. Det kommer med den nya taxan att kosta cirka 42 000 kronor om huset byggs inom planlagt område. Utanför planområde kostar bygglovet 21 000- 27 000 kronor.
Bygglov för att bygga ett garage eller annan komplementbyggnad kostar i dag 2 000 kronor. Efter höjningen kommer det att kosta nära 15 000 kronor.
Bygglov för ett flerbostadshus eller industri kostar för närvarande cirka 22 000 kronor. Efter höjningen stiger bygglovskostnaden till nära 87 000 kronor.
Det är den nya plan- och bygglagen som orsakar höjningarna. De nya taxorna föreslås gälla från den 1 maj.

Det är som ni förstår alltså Gotlands kommun som det handlar om.
42000 kr är mer än halva kostnaden för mitt hus!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 22:32 »
Den här tråden skulle kunna bli intressant.  Jag sätter ett hundöra!  Hoppas Du inte misstycker ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 23:13 »
Och vi som har jordbruksfastighet behöver inget bygglov när vi skall bygga till eller ut verksamheten.
Så vi drabbas bara om vi skall bygga ut huset.

Vilket borde innebära att våra fastigheter höjs i värde.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 23:22 »
Det är ju såhär det görs i Sverige.

Ingenting förbjuds, utan man gör det bara så dyrt eller så krångligt att man helt enkelt inte har råd eller orkar ta tag i pappersarbetena som krävs, och simsalbm så har staten  (:)  Sverige fått det som dom vill... igen.

Men att staten  (:)  Sverige tycker så illa om nybyggnationer, det trodde jag inte...

Ett steg i centralisieringen kanske?

Om ingen på landet eller utanför GSM-området bygger nytt, kommer alla att med tiden hamna i just detta område.

(GSM = Göteborg Stockholm Malmö)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

bua

  • Inlägg: 478
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #4 skrivet: 10 mar-11 kl 10:48 »
Det är ju såhär det görs i Sverige.

Ingenting förbjuds, utan man gör det bara så dyrt eller så krångligt att man helt enkelt inte har råd eller orkar ta tag i pappersarbetena som krävs, och simsalbm så har staten  (:)  Sverige fått det som dom vill... igen.

Men att staten  (:)  Sverige tycker så illa om nybyggnationer, det trodde jag inte...

Ett steg i centralisieringen kanske?

Om ingen på landet eller utanför GSM-området bygger nytt, kommer alla att med tiden hamna i just detta område.

(GSM = Göteborg Stockholm Malmö)
Staten Sverige tycker nog inte illa om nybyggnation. Däremot är staten Sverige inte längre i huvudsak en stat som ser till att det finns fungerande infratruktur, utbildning och vård utan ett företg som ska vara lönsamt. Alltså måste myndigheter se till att göra så mycket vinst de bara kan.
Därav höjda avgifter på saker folk måste ha/göra.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #5 skrivet: 10 mar-11 kl 10:56 »
Mmm... ställer saken i ett lite annat läge då ja...

Som företag så är det helt i sin ordning att höja avgifter, eftersom AB Statsföretag går knackigt... men det är en chockhöjning iaf.

Vad ska denna avgift finansiera egentligen?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #6 skrivet: 10 mar-11 kl 14:46 »
Allt kommer att bli allt galnare tills ni gitter begrunda och förstå de vägar jag anvisar för normalitetens återställande.

Beträffande metoden för byggbyråkratins ändalykt finns lösningen att relatera fastighetsskatten till graden av exploatering och platsens skyddsklass. Då har man en formel för att slippa all förhandskontroll: Man kan redan i förväg räkna ut vilken fastighetsskatt ens planerade anläggning kommer att dra och kan anpassa sina planer därefter och hela styrningen av bebyggelsen kan vara via fastighetsskatten.


Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #7 skrivet: 10 mar-11 kl 21:31 »
En liten uppdatering är på sin plats.
Avgiftens utformning ter sig som följer:

Det exempel för en normalstor villa som byggnadsnämnden tagit fram visar hur kostnaderna fördelas:
Bygglov    21 365 kr
Nybyggnadskarta   7 700 kr
Utstakning   9 250 kr
Lägeskontroll   3 850 kr
Totalt:    42 165 kr

Kan noteras att man i alla fall kan slippa avgiften för utstakning a drygt nio tusen.
Vet inte riktigt hur det förhåller sig med nybyggnadskarta och lägeskontroll.
Har fått för mig att nybyggnadskarta är samma sak som situationsplan och en sådan uppför man ju själv, kan dock vara fel.

Ett litet problem är att det tycks vara så att på grund av den stora efterfrågan och därigenom de höga priserna på hus förutsätts finnas hur mycket pengar som helst hos de som bygger bo.
Resultatet av höjda avgifter blir delvis, naturligtvis, att nybyggen blir ytterligare dyrbar men att fler kommer att strunta i bygglovsansökningar.

Sen har Gotlandskommun (de styrande folkvalda och tjänstemännen) bestämt sig för att jobba mot något som heter Vision 2020 (tror jag det var) där Gotlandsbefolkning ska öka till 65000 personer till just 2020.
Känns på något vis inte som att det är rätt metod att locka fler bofasta om man höjer priser på det viset.

Gotland är en annorlunda plats på gott och ont men det är nog stoff för en helt annan tråd.
« Senast ändrad: 10 mar-11 kl 21:34 av Henrik Uddemar »
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #8 skrivet: 10 mar-11 kl 21:43 »
Allt kommer att bli allt galnare tills ni gitter begrunda och förstå de vägar jag anvisar för normalitetens återställande.

Beträffande metoden för byggbyråkratins ändalykt finns lösningen att relatera fastighetsskatten till graden av exploatering och platsens skyddsklass. Då har man en formel för att slippa all förhandskontroll: Man kan redan i förväg räkna ut vilken fastighetsskatt ens planerade anläggning kommer att dra och kan anpassa sina planer därefter och hela styrningen av bebyggelsen kan vara via fastighetsskatten.

Du är lika tydlig som vanligt Bo...
Efter att ha läst ditt inlägg tio gånger så infinner sig följande fråga:
Bör man tillåta exploatering av känslig och skyddsvärd mark/plats om man bara tar tillräckligt betalt?
Skapar inte det i sådana fall ett demokratiskt problem då enbart vissa kan skaffa, via kronor och ören, ett attraktivt boende?

Vill inte säga att det är omedelbart fel, är relativt liberal själv, men jag tycker att man bör kunna omsätta arbete till värde (i ett boende) utan att gå omvägen via fiskala medel. 
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #9 skrivet: 10 mar-11 kl 21:48 »
Nybyggnadskartan gör kommunen efter att bygglovet gått igenom för att koordinatsätta byggnaden. Utstakning är när de sätter ut koordinaterna på tomten och lägeskontroll är att de kommer ut och kollar att ni byggt huset efter utsättningen  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #10 skrivet: 10 mar-11 kl 22:01 »
Tack för förtydligandet bondelinda.

Vilka (om några) av dessa saker kan man undvika att behöva betala?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #11 skrivet: 10 mar-11 kl 22:06 »
Tack för förtydligandet bondelinda.

Vilka (om några) av dessa saker kan man undvika att behöva betala?

Utstakningen kan du nog utföra själv eller anlita någon som kan (men det är inte säkert det blir mkt billigare..)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #12 skrivet: 10 mar-11 kl 22:26 »
Staten Sverige tycker nog inte illa om nybyggnation. Däremot är staten Sverige inte längre i huvudsak en stat som ser till att det finns fungerande infratruktur, utbildning och vård utan ett företg som ska vara lönsamt. Alltså måste myndigheter se till att göra så mycket vinst de bara kan.
Därav höjda avgifter på saker folk måste ha/göra.
Aha, det har jag länge haft på känn, men inte riktigt kunnat sätta ord på ...  :P

Allt kommer att bli allt galnare tills ni gitter begrunda och förstå de vägar jag anvisar för normalitetens återställande.
Jaha, och vad skulle staten tjäna på det?  Nä, här måste mera byråkrati till, om vi ska kunna få bort alla irrationella moment, som exempelvis såna där alternativare, som envisas med att vilja bo på landet, och dessutom odla sin egen mat ... :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #13 skrivet: 11 mar-11 kl 02:19 »
Du är lika tydlig som vanligt Bo...
Efter att ha läst ditt inlägg tio gånger så infinner sig följande fråga:
Bör man tillåta exploatering av känslig och skyddsvärd mark/plats om man bara tar tillräckligt betalt?
Skapar inte det i sådana fall ett demokratiskt problem då enbart vissa kan skaffa, via kronor och ören, ett attraktivt boende?

Vill inte säga att det är omedelbart fel, är relativt liberal själv, men jag tycker att man bör kunna omsätta arbete till värde (i ett boende) utan att gå omvägen via fiskala medel.

Det jag markerade, begrep jag inte.
Skyddet av skyddsvärd och känslig natur blir via de årliga kostnaderna av att inkräkta på den. Man täcker då in alla former av intrång och ger t ex bättre kostnadskalkyler för vägdragning och ledningsdragning. Den hittills rådande ordningen för att få bygga i skyddsvärda områden: att vara kompis med dem som ger bygglov, kommer även retroaktivt att bli poänglös.

Mängden skyddsvärd natur kommer också att öka, när avgifterna relateras till exploateringsgrad och kan bli noll där naturen är återställd i fullödigt skick.
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 02:24 av Bo »

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #14 skrivet: 11 mar-11 kl 08:01 »

Bygglov    21 365 kr
Utstakning   9 250 kr
Lägeskontroll   3 850 kr


Besväret med utstakning och lägeskontroll bortfaller med bättre GPS-precision och det ordnar man själv på en minut. - Och bygglovkostnaden som handlar om granskning och bedömning, behövs inte mer. - Den som bygger, får istället tänka själv och hålla koll på försäkringskostnaderna för olika alternativ och långivarnas krav på standardnivå på bygget.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #15 skrivet: 11 mar-11 kl 17:29 »
En liten uppdatering är på sin plats.
Avgiftens utformning ter sig som följer:

Det exempel för en normalstor villa som byggnadsnämnden tagit fram visar hur kostnaderna fördelas:
Bygglov    21 365 kr
Nybyggnadskarta   7 700 kr
Utstakning   9 250 kr
Lägeskontroll   3 850 kr
Totalt:    42 165 kr
Fast 42 000:- är inte mycket pengar vid en normalt bygge av en normalstor villa på planlagd mark ute på gotland. ;)
Eftersom ni har tomter på hemnet som kostar upp till 2.5 miljoner.

SkogsHjärta

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #16 skrivet: 11 mar-11 kl 18:23 »
Själv förstår jag inte varför staten måste vara inblandad och kräva pengar. Så länge man inte saboterar naturen så kan man väll få bygga sig en liten lya   :-\   

dbs

  • Gäst
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #17 skrivet: 11 mar-11 kl 18:27 »
Själv förstår jag inte varför staten måste vara inblandad och kräva pengar. Så länge man inte saboterar naturen så kan man väll få bygga sig en liten lya   :-\
Skattepengar och kontroll  du vet. :)
« Senast ändrad: 12 mar-11 kl 08:30 av pålle »

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #18 skrivet: 11 mar-11 kl 19:43 »
Personligen tycker jag illa om hela "bygglovsvängen", okej att man tittar på ritningarna så att huset inte blir en dödsfälla eller är rakt miljöfarligt - men när man går in och styr färg och utseende på fönster så har man för i *¨^¤ gått för långt !

Utstakning och lägeskontroll för närmare 15000  :o det görs ju för tusan på en kafferast medelst GPS.
Finns det ingen möjlighet att anmäla detta för ocker ?

Bygglov 21000, det tar heller inte särskilt lång tid att kolla igenom lite ritningar... även här är det ockervarning.

Nybyggnadskarta - där måste man ju gå in i lämpligt ritprogram säkert 1/2-1 timme  :-X
Det förstår man ju att det kostar 8000  >:D

Om inte annat borde man ju kunna begära att få specat exakt tidsåtgång så att man kan överklaga kostnadens storlek, det är ju två helt skilda tinga att bestrida en avgift helt och hållet kontra storleken på densamma.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #19 skrivet: 11 mar-11 kl 23:18 »
Fast 42 000:- är inte mycket pengar vid en normalt bygge av en normalstor villa på planlagd mark ute på gotland. ;)
Eftersom ni har tomter på hemnet som kostar upp till 2.5 miljoner.

I sak har du naturligtvis (i alla fall i viss mån) rätt.

Problemet är inte aktuellt för dem som har mycket pengar eller som tjänar mycket.
Problemet har idag istället blivit att bland annat ungdomar (jag kan tyvärr inte längre räknas till dem, hur gärna jag än vill) inte har råd med ett eget boende.
Detta är inte bara sant när det kommer till huspriser utan i stor utsträckning även hyreslägenheter, bostadsrätter ska vi inte tala om, där är det helt galet.
Lösningen (som jag ser det) på bostadsproblemet, som vi defakto har här på ön, är byggande av egna bostäder.
(Ska man vara lite visionär så hade jag gärna sett något som liknar egna-hems byggenas förutsättningar.)
Genom att öka kostnaden för något som egentligen är luft, det är inte bättre isolering eller effektivare avlopp... så ökar kostnaden utan att man får något "tillbaka".

Situationen på Gotland är ganska konstig.
Vi har de mest ökande huspriserna i landet.
Bland den lägsta (i alla fall officiella) inkomsten per person.
Vi har en befolknings-statistik som har varit nedåtgående sedan 2000.

Huspriserna ökar inte för att bofasta Gotlänningar köper hus (de som redan har hus flyttar nog inte överhuvud taget till ett annat) utan för att ön har blivit en del av Stockholms ytterskärgård där man köper en stuga för att vistas i 4 till 8 veckor om året.

Så jo, statistiken gör att det ser ut som att man borde ha råd med en ökning av kostnaden men realiteten är att sommargästerna har drivit upp priserna på framför allt ungdomarnas bekostnad.
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 23:42 av Henrik Uddemar »
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser