Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljor till skärbrädor mm  (läst 33346 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #20 skrivet: 21 sep-17 kl 14:39 »
I flytande form. Inte i härdad form, där är de nästintill ensamma i vårt land att vara godkända för barnleksaker till exempel.

Vilket slags godkännande syftar du på då? Något nationellt svenskt eller något baserat på EU-direktiv?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #21 skrivet: 21 sep-17 kl 17:24 »
Vilket slags godkännande syftar du på då? Något nationellt svenskt eller något baserat på EU-direktiv?

Ingen aning. Jag använder deras produkter pga egna erfarenheter av mängder av olika oljor och ytbehandlingssysten för trä. Våra kunder tror oftast att en behandlad yta med Osmo-produkt i själva verket är klarlackad.

Kanske kan texten hjälpa dig?

För golv, paneler och möbler av trä. Hårdvaxolja Originalet är ofärgad och används för inomhusbruk. Finns matt (3062), halvmatt (3065), sidenmatt (3032) eller blank (3011). Idealisk för golv av massivt trä, lamellparkett, OSB eller kork och passar även för paneler och möbler.Träets naturliga karaktär bevaras. Ytan blir vatten- och smutsavvisande, mycket slitstark och tålig mot spill av vin, öl, läsk, kaffe, te, fruktjuice, mjölk och vatten enl. DIN 68861-1. Ofarlig för människor, djur och växter i torrt tillstånd. Godkänd för barnleksaker enligt EN 71.3. Applicering: 2 appliceringar (grundbehandling av obehandlad yta), 1 applicering (slutbehandling av infärgad yta eller vid renovering). Åtgång: 1 liter räcker till ca 24 m² vid 1 applicering.

DIN eller EN eller liknande info är absolut inget jag behöver veta i livets hårda skola... Däremot har jag mött flera väldigt duktiga och populära yrkesmålare som säger att Osmos produkter är det mest suveräna de någonsin använt på rent trä.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Littlegreen

  • Inlägg: 19
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #22 skrivet: 21 sep-17 kl 18:02 »
Jag har använt hampaolja för att vårda möbler och även på skärbrädor, bakbord, osv. Har inte märkt någon negativ effekt.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #23 skrivet: 22 sep-17 kl 07:12 »
Olivolja fungerar bra till skärbrädor och liknande, härsknar inte


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #24 skrivet: 22 sep-17 kl 20:03 »
Ur miljösynpunkt, och likaså ur livsmedelssynpunkt, så är det glasklart att Osmos alternativ är det riktiga.
Intressant åsikt att linolja blandat med andra ämnen skulle vara lämpligare än bara linolja.

Jag har för mig att jag sett någon studie där man visat att linolja kan vara olämpligt, men jag tror att det rörde sig om varmpressad linolja, vilken bör undvikas av även andra skäl.
Kokt linolja bör man som sagt vara säker på att den är upphettad och inte getts egenskapen "kokt" med sickativ, men kokt linolja använder man inte för impregnering, så det är relativt irrelevant.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #25 skrivet: 27 sep-17 kl 20:24 »
Intressant åsikt att linolja blandat med andra ämnen skulle vara lämpligare än bara linolja.

Min åsikt är att i tex köksrenovering hemma hos en barnfamilj är det självklara valet en ytbehandling som är godkänd till och med för barnleksaker i världens mest byråkratiska land. Jag känner inte till att linolja eller halvolja är detta.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #26 skrivet: 28 sep-17 kl 21:41 »
Tjaa, min åsikt är att man inte bör ytbehandla tex skärbrädor, utan impregnera dem.
Min åsikt är också att tex smörknivar gärna kan lämnas obehandlade och låtas impregneras naturligt av det smör/margarin de används med, oavsett om smör, bregott, lätta osv är godkända.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #27 skrivet: 29 sep-17 kl 03:44 »
 Linolja bildar film. Blir tydligt när man oljar fler gånger.
Själv är jag glad för att ytbehandla med vatten burna medel. Såpa och tvål till sånt som inte har med mat att göra. Ska trädelarna användas till mat väljer jag kärnmjölk. Viktigt med vatten buret är ju att göra ytbehandlingen på bägge sidor annars slår sej ämnet typ skärbräda.
 Men håller med om att allt behöver inte ytbehandlas.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #28 skrivet: 29 sep-17 kl 17:13 »
Linolja bildar film. Blir tydligt när man oljar fler gånger.
Vi pratar fortfarande om rå linolja?
Min riggarbänk har fått minst 10 strykningar, 20 på en del ställen och inte ett spår av någon "film".
Block och andra mindre saker brukar vi bada i linolja i ett par veckor, inte ens i så gammal olja att den fått skinn på ytan har jag sett någon "film" på träet efteråt.
Jag har spillt ut en liter linolja i en båt, efter 10-20 dagar hade allt sugits upp utan att någon "film" bildats.
En del förståsigpåare menar att man ska torka av överskottet efter varje strykning och de har kanske erfarenheter som liknar dina, men jag har hittills aldrig sett något behov.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #29 skrivet: 10 okt-17 kl 22:11 »
Kul med fart i min lilla tråd.

Jag valde alltså en livsmedelsolja, tyvärr inte lokal som sagt. Linolja tänkt för tekniskt bruk kan säkert också duga men det verkar onödigt - det går åt så lite. Hade man ett snickeri fick man förstås tänka lite hårdare.

Det skulle vara skoj att skaffa en pytteliten press och göra sina egna droppar för husbehov, till exempel av valnöt (som faktiskt växer här och där).
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

javrri

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #30 skrivet: 12 okt-17 kl 10:39 »
På vilket sätt skulle just paraffinolja vara giftig? Den används ju till och med i läkemedelssammanhang där man vill ha en olja som överhuvudtaget inte tas upp i matsmältningsapparaten.
Bara för att det finns andra petroleumprodukter (t ex olika slags cykliska kolväten) som är giftiga, så betyder det inte att allt som framställs ur råolja är giftigt.

Ursäkta sent svar. Även om en produkt som framställs ur giftig råolja inte anses vara giftig förstår jag inte varför en skulle använda den när det finns linolja som fungerar utmärkt. Sen har jag svårt med att lita på myndigheter när det kommer till giftigt eller inte giftigt. Hormoslyr var ju inte alls farligt...

Jag finner mig skeptisk till allt som tillverkas på ett "högteknologiskt" sätt, vare sig det kommer ur råolja eller annat. Närmare naturen och med enkla metoder anser jag vara eftersträvansvärt.

Folk smörjer sig med vaselin som är en petroliumprodukt. Helt galet kan jag tycka.

Men en fundering. Om vi ser det ur ett,  DIY självförsörjnings perspektiv, vad skulle skärbrädet behandlas med som kan fixas hemma, utan någon industriell produkt från affären?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #31 skrivet: 12 okt-17 kl 19:02 »
Det enklaste ur självhushållningssynpunkt kanske vore att inte lägga ner alltför mycket arbete på skärbrädan, inte olja in den alls, hyvla ner den allteftersom den slits och när den är alltför tunn eller sprucken så degraderar man den till ved och gör sig en ny skärbräda.

De oljor och liknande produkter som man kan få fram självhushållningsmässigt kanske går åt till andra och viktigare ändamål än vård av skärbrädor.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #32 skrivet: 12 okt-17 kl 19:32 »
Ursäkta sent svar. Även om en produkt som framställs ur giftig råolja inte anses vara giftig förstår jag inte varför en skulle använda den när det finns linolja som fungerar utmärkt.

Om du går på en nytillverkad trappa av ek, och den är behandlad med halvolja, dvs linolja och terpentin, eller den är behandlad med en hårdvaxolja ifrån Osmo, då kommer du att förstå skillnaden.

En trappa med linolja på drar åt sig enorma mängder damm och ludd. Ytan med Osmo hårdvaxolja blir som om den vore klarlackad trots att den enbart är oljad och vaxad.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #33 skrivet: 14 okt-17 kl 00:12 »
Om du går på en nytillverkad trappa av ek, och den är behandlad med halvolja, dvs linolja och terpentin, eller den är behandlad med en hårdvaxolja ifrån Osmo, då kommer du att förstå skillnaden.

En trappa med linolja på drar åt sig enorma mängder damm och ludd. Ytan med Osmo hårdvaxolja blir som om den vore klarlackad trots att den enbart är oljad och vaxad.
Man KAN ju behandla trappan med rå linolja (skit i terpentinet, det tillför ingen nytta ändå) och sedan vaxa. Ingen större mening att jämföra äpplen och päron.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #34 skrivet: 14 okt-17 kl 23:01 »
Kvalité på resultatet, tid = pengar, samt miljöaspekten, gör att jag, precis som många andra hantverkare definitivt har Osmos produkter som absolut första alternativet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #35 skrivet: 03 nov-17 kl 19:13 »
Vi pratar fortfarande om rå linolja?
Min riggarbänk har fått minst 10 strykningar, 20 på en del ställen och inte ett spår av någon "film".
Block och andra mindre saker brukar vi bada i linolja i ett par veckor, inte ens i så gammal olja att den fått skinn på ytan har jag sett någon "film" på träet efteråt.
Jag har spillt ut en liter linolja i en båt, efter 10-20 dagar hade allt sugits upp utan att någon "film" bildats.
En del förståsigpåare menar att man ska torka av överskottet efter varje strykning och de har kanske erfarenheter som liknar dina, men jag har hittills aldrig sett något behov.

/Mats

Halaj!

Jag tror att det råder lite spåkförbistring och semantikproblem här.
Film är inget bra ord för detta.

Man kan tro att oljan lever med träet. Och det gör den säkert så länge den är nylagd. Men.
Linolja oxiderar. När den är färdigoxiderad är den lika hård/styv som oljelack. Sanna mina ord!
Du tänker: jo, men det där gäller ju bara kokt olja, inte rå!
Men nej: samma gäller den rå oljan. Det tar bara längre tid.

//T

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #36 skrivet: 03 nov-17 kl 21:25 »
 Film = hinna. Parafinolja bildar inte detta. Torkar man av linoljan före härdning, mins den är öppen, märker man inte filmen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #37 skrivet: 04 nov-17 kl 08:15 »
Film = hinna. Parafinolja bildar inte detta. Torkar man av linoljan före härdning, mins den är öppen, märker man inte filmen.

Halaj!

Ok. Då fattar jag inte vad du pratar om. Jag kör claessons råa kallpressade linolja, deras kokta olja, kokt olja från hornbach och standolja från claessons. Men jag har aldrig sett någon hinna som du pratar om?

//T

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #38 skrivet: 04 nov-17 kl 08:23 »
Det enklaste ur självhushållningssynpunkt kanske vore att inte lägga ner alltför mycket arbete på skärbrädan, inte olja in den alls, hyvla ner den allteftersom den slits och när den är alltför tunn eller sprucken så degraderar man den till ved och gör sig en ny skärbräda.

De oljor och liknande produkter som man kan få fram självhushållningsmässigt kanske går åt till andra och viktigare ändamål än vård av skärbrädor.

Halaj!

Du lagar inte mycket mat hemma, va? Lever på mikrad billys pan pizza ;-)
Du har missat poängen. Man vill dels inte att brädan skall börja lukta härsket av matsafter som sugts in i brädan, dels att maten du har på brädan idag inte skall ta smak av maten du hade på brädan igår.

//T

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #39 skrivet: 04 nov-17 kl 08:45 »

Ok. Då fattar jag inte vad du pratar om. Jag kör claessons råa kallpressade linolja, deras kokta olja, kokt olja från hornbach och standolja från claessons. Men jag har aldrig sett någon hinna som du pratar om?
 
//T
Om du stryker på flödigt med linolja. Så att där blir översott. Låter det vara så så kommer där att bildas en skrovlig film.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 6 användare (1 dolda)
reimersro, von tratt, xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser